Ющенко та Янукович: заочний обстріл. Виступи президента і прем’єра

Четвер, 28 вересня 2006, 20:37

Ющенко та Янукович: заочний обстріл. Виступи президента і прем’єра

Темою дня стало поглиблення конфлікту між прем’єром та президентом через намір першого звільнити п’ятьох "нашоукраїнських" губернаторів.

Президент Віктор Ющенко мав у четвер взяти участь у засіданні Кабміну. Але так і не прибув – чи то через неадекватну розсадку, чи то через неналежну підготовку засідання.

На цьому засіданні Ющенко мав дати першу оцінку уряду Януковича, а також його економічної політики, але так і не зробив цього.

Вже ввечері прес-служба президента поширила таку собі позицію президента щодо деяких питань соціально-економічного розвитку країни, які були предметом розгляду на засіданні Кабміну 28 вересня.

Швидше за все, це й є текст виступу Ющенка, який він мав виголосити на засіданні уряду, дещо скорочений і переказаний прес-службою.

Фото з сайту президента
Президент України переконаний, що за сім місяців поточного року Україна засвідчила нову форму економічної стабільності.

Президент України переконаний, що за сім місяців поточного року Україна засвідчила нову форму економічної стабільності.

Серед ключових показників, які характеризують здоровий стан національної економіки, Ющенко назвав зростання ВВП за 7 місяців на рівні 5,5%, низький рівень інфляції – 3,8%, зростання середньої пенсії на 28%, заробітної плати на 22%, реальних доходів населення на 19,5%, виконання державного бюджету на 101,2% при дефіциті бюджету значно нижчому за рівень, запланований на рік. Відзначено приріст прямих іноземних інвестицій.

Ющенко зазначив: "Суспільство вже сприймає як належне стабільність національної валюти, відсутність заборгованості в бюджетній сфері, постійне зростання реальних доходів та пенсій, що є вищими за прожитковий мінімум. Це сталося попри численні стреси, пов‘язані з різкою зміною кон‘юнктури на світових ринках та серйозними внутрішньополітичними викликами".

Президент наполягає на необхідності збереження та розвитку цих параметрів урядом.

Діяльність нового Кабінету міністрів оцінювати поки що рано, проте президент сподівається, що позитивна тенденція за результатами 2006 року збережеться, оскільки для неї була сформована відповідна база.

Ющенко зазначив, що новий уряд прийшов до влади за умов зростання, а не кризи. Характерний приклад – за серпень економіка залишилась в тих параметрах, які склались у травні-липні.

Особливу стурбованість президент висловив з приводу застарілих негативних тенденцій, які вже накопичилися у вітчизняній економіці.

Однією з таких проблем Ющенко назвав негативне торговельне сальдо, зазначивши, що це не є провиною одного уряду. "До такого результату ми йшли впродовж останніх 15 років, зволікаючи з активним пошуком нових ринків та проведенням системних реформ в економіці", – підкреслив глава держави.

Ющенко також зазначив, що ще на початку року уряд порушив низку антидемпінгових розслідувань, вдався до врегулювання торгових суперечок.

"Думаю, ці жорсткі, але необхідні заходи дозволять подолати, або суттєво зменшити цю проблему", – висловив сподівання президент.

Коментуючи процес вступу України до СОТ, Ющенко зазначив, що для вирішення цього питання зроблені всі необхідні кроки: політична воля стосовно вступу закріплена в Універсалі національної єдності, підготовлено пакет урядових законопроектів та завершено переговори з основними партнерами в рамках робочої групи.

Залишилося зробити останній крок – прийняти в парламенті відповідні законопроекти, які неодноразово публічно обговорювалися й схвалювалися.

"У свою чергу, я готовий найближчим часом провести нараду з проблематики СОТ і активізувати роботу з нашими ключовими партнерами у Брюсселі та Вашингтоні", – заявив В. Ющенко.

Значне занепокоєння глави держави викликала вже третя за останній місяць аварія на шахті. "Вже тисячі разів говорилося, що за відсутність реформ у галузі ми платимо надто велику ціну. Без системного підходу просте збільшення фінансування не вирішує навіть проблеми безпеки (при цьому, шахта ім. Засядька є взірцем в сфері безпеки). Спочатку науковці та експерти мають визначити ідеологію реформування галузі, дати нам відповідь на цілу низку принципових запитань – чи є доцільним видобування вугілля на такий глибині, як гарантувати безпеку шахтарів від метану тощо. Є тисячі нюансів, що мають бути вивчені", – підкреслив глава держави.

Окрему увагу Ющенко приділив темі бюджетного процесу, зазначивши, що він готовий підтримати бюджет, спрямований на реформи і на розвиток країни.

"Бюджет не може перетворитися з інструменту національного розвитку на звичайний засіб розподілу ресурсів. Такий підхід – системно невірний і хибний. У новому проекті бюджету я не бачу механізмів стимулювання експорту, поповнення статутних фондів банків, створення кредитно-гарантійної установи. Все це – механізми подолання від‘ємного сальдо та підтримки вітчизняного виробника", – наголосив президент України.

Також глава держави зазначив, що "бюджет повинен відображати національні пріоритети. Громадян цікавить дієздатність системи безпеки й оборони, непідкупність судової системи, доступна і якісна медицина й освіта, а значить – впевненість у завтрашньому дні. І бюджет повинен набути своєї найважливішої якості – двигуна розвитку країни".

Глава держави вважає позитивним кроком намір збільшити інвестиційні видатки. "Але мільярдні кошти запропоновано розподілити у непрозорому форматі. Для суспільства це означає – гроші підуть невідомо куди і будуть втрачені для України. Тому переконаний – для формування прозорого та логічного механізму розподілення інвестиційні ресурси мають накопичуватись", – наголосив Ющенко.

Президент закликав урядовців дотримуватись однієї смислової лінії в усіх сферах.

"Не можна двічі демонстративно долати вето президента України на закон про встановлення мораторію на підвищення цін на житлово-комунальні послуги і потайки скорочувати соціальні видатки у бюджеті. Я підпишу Закон про встановлення мораторію на підвищення цін на житлово-комунальні послуги і щиро бажаю Урядові його виконати, попередньо врахувавши нову реальність у бюджеті", – зазначив Ющенко.

Окремий акцент Ющенко пропонує зробити на приватизаційних процесах, запланованих на 2007 рік.

За його словами, сьогодні в діяльності структур, що займаються приватизацією, немає логіки, а тому принципи, за якими Урядом сформовано список об’єктів для приватизації, потребують додаткового пояснення.

"До цього переліку включено масу малоцікавих для інвесторів об’єктів. А ключові об‘єкти, які мають знаходитись у приватних руках та здатні суттєво поповнити бюджет країни, залишаються в управлінні державою. Чи не тому, що інтереси держави намагаються підмінити інтересами окремих чиновників?" – поставив запитання президент.

На переконання Ющенка, процедура приватизації має стати прозорою, умови конкурсу зрозумілими й однаковими для всіх. Уряд зобов’язаний виправити ситуацію.

Що стосується організації державної влади, кадрових питань та ротацій в органах державної влади, то найближчим часом ці завдання будуть обговорені Президентом із Генеральним прокурором України, головою Служби безпеки України, Міністром внутрішніх справ та керівниками місцевих органів влади.

Безумовно, голови ОДА повинні тісно співпрацювати з представниками органів місцевого самоврядування. Але будь-яке партнерство постає лиш на взаємній основі, а відтак відповідальність має бути спільною з центральною владою.

Що стосується центральної влади, то, на думку президента, Закон про Кабінет Міністрів повинен бути прийнятий найближчим часом.

"Це – вимога Універсалу національної єдності, про виконання якого треба вести окрему розмову, не в стінах Уряду, а в публічному форматі, звітуючись перед суспільством. Існуючим проектом ми знову зміщуємо центр впливу, хоча головна ідея полягає у збалансуванні владної системи.

У законопроекті не запропоновано вирішення таких ключових питань, як взаємодія глави держави і виконавчої влади, взаємодія виконавчої і судової гілок влади тощо. Я вже не кажу про питання інституту державної служби, зокрема запровадження посад державних секретарів, що залишились поза увагою документа", – вкотре наголосив президент.

Президент підкреслив, що Україна виявила нову якість економічної стабільності, яка має бути підкріплена політичною стабільністю, зокрема ефективним механізмом взаємодії всіх гілок влади.

"Я категорично закликаю не асоціювати процес введення в дію конституційної реформи із перетягуванням влади. Нам потрібен механізм ефективної взаємодії з усіма гілками влади. Як гарант Конституції я відповідаю за збереження балансу у владі й суспільстві. Сподіваюсь – ми досягнемо порозуміння", – додав глава держави.

Виступ Януковича в Кабміні стосувався не стільки нового бюджету, скільки того, до чого країну довели помаранчеві, а також підготовки до зими.

Фото сайту Кабміну
Виступ Януковича

Шановний пане Голово Верховної Ради! Шановні запрошені! Шановні співвітчизники!

Я радий усіх вас вітати.

Те, що сьогодні Уряд разом з парламентом, народними депутатами, керівниками областей – усі ми – тут разом обговорюємо найважливіші державні завдання, це значить, що ми на добрій дорозі консолідації зусиль влади, політиків і всього українського суспільства.

Але найголовніше для мене, що ми здійснюємо ці кроки відкрито й прозоро. І присутність тут, разом з нами великої кількості журналістів яскраво свідчить про розширення свободи слова в Україні, ілюструє процес розбудови громадянського суспільства, де влада чинить відкрито і прозоро.

Аналізуючи сьогодні результати соціально-економічного розвитку у цьому році, мушу підкреслити, що умови, в яких нашому уряду довелося розпочати роботу, виявилися, м’яко кажучи, непростими.

Ви знаєте, що я не люблю критикувати попередників. Я звик відповідати перш за все за себе і свої дії.

Але мушу зазначити, процеси у соціально-економічній сфері на кінець липня набули критично негативного характеру.

Першою проблемою була розбалансованість бюджету. Попри збільшення фіскального тиску на початку цього року до 35,3% відсотка від ВВП, бюджет не виконувався. Внаслідок цього нам дістався дефіцит понад 6 мільярдів гривень.

Водночас, значно зросли авансові податкові платежі та обсяги невідшкодованого ПДВ. Незбалансованість бюджету породила низку й інших проблем. Серед них – нестача коштів для виплати пенсій військовослужбовцям, для покриття витрат місцевих бюджетів на енергоносії та для інших видатків.

Величезне занепокоєння уряду викликає стан найважливіших державних монополій. Насамперед "Укрзалізниці" та "Нафтогазу". Назву лише дві цифри: за оцінками фахівців, збитки "Нафтогазу" в цьому році можуть сягнути 1,5 мільярду доларів США, а накопичені борги "Укрзалізниці" перевищили 7 млрд. грн.

Внаслідок надлишкового фінансового навантаження та півторарічного, не побоюся цього слова, "злочинного" хазяйнування, ці компанії фактично опинилися на межі банкрутства.

По-друге, у дуже непростому стані ми прийняли соціальну сферу. Обсяг заборгованості із виплати заробітної плати з початку 2006 року збільшився майже на 10% і склав понад 1 млрд. грн.

Важким тягарем ліг на плечі наших громадян "інфляційний податок", який найтяжче позначився на малозабезпечених людях. В той час, коли офіційна інфляція у січні – липні 2006 року становила 3,8%, найбільше зростали ціни на повсякденно необхідні товари і послуги. Зросла вартість житла, ліків, комунальні платежі.

По-третє, внаслідок провальної зовнішньоекономічної політики українці отримали невиправдано стрімке зростання цін на енергоносії. Це призвело до збільшення тарифів і, як наслідок, до подорожчання життя наших громадян.

По-четверте, нестабільність в економіці та штучний ажіотаж навколо сумнозвісної реприватизації негативно позначилися на інвестиційному кліматі та іміджі України у світі.

За останні півтора року відбулося суттєве уповільнення усіх макроекономічних показників. Насамперед йдеться про скорочення темпів росту промислового виробництва майже на 8%. На кінець липня Україна мала негативне сальдо зовнішньої торгівлі товарами понад 3,2 млрд. дол. США.

Ще раз підкреслюю - я не хотів би, щоб це сприймалося як докори нашим попередникам, бо тут є і застарілі проблеми, які накопичувалися роками. Ми свідомо не шукали відповіді на питання "Хто винен?", а відразу визначили першочерговим завданням для себе повернення керованості системи державного управління.

Ми налагодили дієву співпрацю між парламентською коаліцією та коаліційним Урядом. Ми відновили добрі партнерські відносини з нашими сусідами. Ми вгамували пристрасті, заспокоїли інвесторів – покращили інвестиційний клімат.

Уперше за два минулі роки Уряд вчасно затвердив макроекономічні показники розвитку країни на наступний рік. Ми спланували зростання валового внутрішнього продукту на 6,5%, інфляцію - не більш 7,5%, валютний курс - на рівні 5 гривень 10 копійок за долар. Ми маємо чітко дотримуватись цих нормативів. Бюджетного волюнтаризму більше не буде.

Завданням для Уряду я визначаю й повернення позитивного сальдо зовнішньоторговельного балансу. Про це буде розмова окрема.

Уряд завершив формування Державного бюджету на 2007 рік. Незважаючи на стислі терміни, ми вчасно подали законопроект до Верховної Ради.

Ми розуміємо, що бюджет треба вдосконалювати і ми відкриті до співпраці з Президентом та парламентом в цьому питанні.

Ми усвідомлюємо глибину і складність тих проблем, що стоять перед нами, і, в першу чергу, в соціально-економічній сфері. Попереду важливий і відповідальний іспит – зима, початок опалювального сезону.

І цей іспит ми будемо складати перед людьми – перед пенсіонерами, перед матерями і дітьми, перед учителями в школах, перед хворими в лікарнях.

Від нас з вами, від того, чи зможемо ми працювати як справжні партнери, як відповідальні державні мужі, залежить, чи будуть люди з теплом і світлом. Хочу повідомити, що вчора урядова делегація успішно завершила переговори із газових питань.

Перше. Ми забезпечили і гарантуємо до кінця цього року стабільну ціну на газ на рівні 95 доларів США. А це значить, що Уряд виконує свої зобов’язання.

Друге. Ми досягли домовленості про стабільне постачання необхідних обсягів газу в Україну до 2010 року. Ціна цього газу буде кращою від тих цін, що мають наші сусіди. Про це доповість Міністр ПЕК Юрій Бойко.

Таким чином, економічні підвалини роботи житлово-комунального господарства на зиму ми забезпечили. Але ми повинні чесно визнати: стан справ в ЖКК аварійний, а в багатьох випадках – просто катастрофічний.

Я вкрай незадоволений тим, як у деяких регіонах вирішуються людські проблеми, їхньою економічною динамікою і станом підготовки цих регіонів до зими. Уряд буде ініціювати відповідні кадрові рішення.

Влада в цей період повинна працювати в режимі внутрішньої мобілізації. Для цього ми створюємо в Уряді центральний оперативний штаб.

Я також зобов’язую керівників областей створити регіональні штаби, які будуть працювати в кожній області й у кожному районі. Я вимагаю, щоб усіх керівників місцевих штабів було попереджено про персональну відповідальність. Також прошу міністрів та інших керівників віднестися до цього питання відповідально.

Я переконаний – настав час великому капіталові взяти на себе частку соціальної відповідальності. Про це також буде окрема розмова. Я запрошую до співпраці керівників банків та енергетичних компаній, які зможуть оперативно допомагати уряду та місцевій владі швидко вирішувати питання у складних ситуаціях.

Відразу ж хочу попередити, що ми нікому не дозволимо відключати від тепла чи від світла будь-яку квартиру, будь-який дім, незалежно від ситуації. Не можете вирішувати це питання? Скажіть про це публічно, ми подякуємо і будуть інші працювати. Анархії в забезпеченні людей світлом і теплом не буде. Ми цього не допустимо.

Також вже до початку опалювального сезону ми забезпечимо економічно обґрунтовані справедливі тарифи. Урядом проведено ретельні розрахунки з прийнятого рішення про суттєве зменшення тарифів.

Ми це питання сьогодні розглянемо. Насамперед, це стосується зниження цін на газ, тепло та електроенергію для населення. Сьогодні Уряд з цього приводу затвердить відповідну постанову.

Ми з великою відповідальністю повинні підійти до питання підтримки наших соціально незахищених громадян. Розв’язуючи складні соціально-економічні проблеми, ми одночасно зуміли вирішити принципові завдання у політичній площині.

Перше і головне – створення нового демократичного механізму співпраці Верховної Ради, Уряду та президента. Ви пам’ятаєте, мабуть, що цей бар’єр виявився "непрохідним" для наших попередників.

Ми будемо робити все для вдосконалення цієї співпраці. Вперше за роки незалежності виконавча влада в Україні перестала бути інструментом у боротьбі між політичними силами. Тепер відносини "влада-суспільство" набувають характеру контракту. Суспільство робить замовлення – влада виконує.

І це створює можливість для партнерських відносин між владою і громадянами. Я вважаю такі правила взаємин між урядом і суспільством чесними.

Наступним етапом реалізації політичної реформи має стати реформа місцевого самоврядування. Вона насамперед передбачає перерозподіл обов'язків і повноважень між центром та владою на місцях. Ми будемо йти шляхом децентралізації влади.

Місцеві ради повинні отримати реальні економічні і законодавчі важелі для розв’язання регіональних проблем. Це – єдиний шлях до прориву в розвитку регіонів.

Шановні колеги!

Кожен наш крок, що ми спільно робимо – маю на увазі всі гілки влади – це крок до демократії. А демократія, як казав Черчілль, це - процедура.

Таким чином, Закон про Кабінет Міністрів – це пусковий механізм демократичної виконавчої влади. Це сьогодні, я переконаний, розуміють і Президент, і парламент. Те, що ми разом працюємо у цьому напрямку, є свідченням прагнення всіх гілок влади жити за демократичними стандартами. На це є наша спільна політична воля.

Саме так ми бачимо майбутнє нашої держави і, я переконаний, ми нікому не дозволимо зірвати демократичний процес. Адже він дає нам унікальну можливість створити систему ефективної і відповідальної влади.

Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування
Реклама:
Головне на Українській правді