Громадські ради – чергова гра в демократію?

671 перегляд
11
Четвер, 20 січня 2011, 13:43
Сергій Жуков
адвокат, громадський діяч

Начебто потрібна справа – мати ще один механізм для висловлення думки громадськості владним органам. Такий собі ще один вартовий на сторожі демократії. Бо ж, очевидно, що самих лише "демократичних" виборів для справедливої та повної репрезентативності думок людей замало.

Стара нова ініціатива

Громадські ради – не нове для України явище. Їхнє завдання – доводити до центральних органів виконавчої влади та місцевих адміністрацій думку громадськості та впливати на них задля суспільної користі.

Будь-яка цивілізована країна повинна забезпечувати громадянам право на участь у роботі державних органів поза виборами. Можливо, саме із цією метою нещодавно була прийнята постанова кабміну №996 від 3 листопада 2010 року.

Цією постановою заплановане створення протягом трьох місяців із дати її прийняття, при кожному міністерстві, центральному органі виконавчої влади та при кожній облдержадміністрації – громадської ради. Саме тому, усі ці органи зараз активно формуються.

Може скластися уявлення, що при сучасному рівні розвитку суспільних свобод це могло би бути ковтком свіжого повітря. Нагадаємо, згідно із щорічним рейтингом демократичних прав та громадянських свобод американської неурядової організації "Freedom House", Україну виключили з категорії вільних країн.

У країні, де цілеспрямовано будується жорстка вертикаль влади, громадськість, відповідно із цією постановою, теоретично могла би мати важелі впливу на владу з метою захисту своїх інтересів.

Але…

Громадські ради, насправді, уже давно існують. І ніхто із громадськості цього не помічає. Існування на папері не має сенсу.

Чи може постанова КМУ перевести формування громадських рад із площини "паперової" і теоретичної – до практичної та дієвої? Чи, насправді, це потрібне існуючій владі?

Владу всім і одразу нікому

Майже кожного дня сьогодні в Україні з'являється нова рада при якомусь органі, яка покликана захищати громадські інтереси всіх загалом і нікого конкретно. При цьому термін роботи такої ради буде два роки з моменту обрання.

Отже, саме зараз у громадськості є шанс відрядити до рад своїх найактивніших представників.

Аналіз Типового положення про громадські ради, які формуються, призводить до певних висновків.

1. Ради мають право вимагати від держорганів інформацію, необхідну для забезпечення діяльності ради, але обов'язок таку інформацію надавати в цих органів відсутній.Тому, як і раніше, вимоги таких рад до органу, при якому вона створюється, можуть бути повністю проігноровані.

2. Як самих членів рад, так і чиновників потрібно вчити, як взаємодіяти між собою задля забезпечення інтересів громадськості. Будь-яка ініціатива, як і раніше, буде дратувати чиновника, який не бажає, щоб хтось заважав йому працювати по зрозумілій йому схемі.

Доки обидві сторони не навчаться допомагати один одному й бути корисними, їхня співпраця неможлива.

3. Робота ради здійснюється через такі форми, як публічне громадське обговорення та вивчення громадської думки. Рішення громадської ради мають рекомендаційний характер і є обов'язковими для розгляду органом. Тобто орган виконавчої влади на власний розсуд може й не приймати рекомендаційну думку громадськості.

Із цього випливає, що в значенні вказаної постанови КМУ, громадськість важлива, але не серйозна, і тому її можна й не брати до уваги.

4. Найголовніше, що очевидно для того, щоб ради працювали, треба мати фінансування на їхній секретаріат. а коли фінансування відсутнє, ради вмирають, бо не мають жодних можливостей незалежно працювати на постійній основі, проводити інформування, публікувати матеріали.

Передостаннім пунктом положення про громадські ради визначено, що забезпечення секретаріату громадської ради приміщенням, засобами зв'язку, створення умов для роботи ради та проведення її засідань здійснює орган, тобто саме орган виконавчої влади, при якому вона створюється.

Про яку незалежність громадської ради йтиме мова, коли ця рада прямо залежить від органу, де вона повинна представляти громадськість?

Враховуючи це, її робота може залежати винятково від особистих якостей та ініціативи членів та голови цієї ради, а в органу виконавчої влади існує вагомий інструмент для блокування її роботи.

Сьогодні сотні людей беруть участь у створенні громадських рад в Україні, витрачають на це свій час та власні ресурси. А результат цієї роботи, виходячи із законодавства, досить примарний.

У країні із чіткою вертикаллю влади є примарна опозиція, є примарне покращення життя.

Залишається ще "створити" примарну громадськість, яка буде всім задоволена.

Можливо, це і є примарною демократією нашого майбутнього?

Сергій Жуков, спеціально для УП

powered by lun.ua
Авторизуйтесь щоб писати коментарі
Коментатори, які допускатимуть у своїх коментарях образи щодо інших учасників дискусії, будуть забанені модератором без додаткових попереджень та пояснень. Також дані про таких користувачів можуть бути передані до МВС, якщо від органів внутрішніх справ надійшов відповідний запит. У коментарі заборонено додавати лінки та рекламні повідомлення
IP: 46.118.42.---gulya..
Потрібно впроваджувати правильну ренту на суспільну власність (і ту яка передається в користування). Цю ренту потрібно концентрувати у суспільних фондах (не в бюджеті! Бюджет поповнюється податками з господарської діяльності). З цих суспільних фондів мають фінансуватись незалежні ГО і громадські ЗМІ. ВСЕ!
IP: 82.207.126.---dospivajemos..
Зрештою, це ще одна публікація в стилі "машитє рукамі, ногамі, хвостом - фсьоравно із етого нічєго нє вийдєт". Та хто ж запречує основоположність особистих якостей як творців так і учасників громадських рад, рівно і представників владних структур? Ну а щодо примарності результату - то хто може напевно сказати, що буде навіть через секунду? Але це не привід нічого не робити. А раптом вийде?! Уявляєте?! Ну а не вийде - втрат як таких не дуже. Час? То його з таким же "нульовим" результатом можна проциндрити в "однокласниках" або ще якось. Не будемо виправдовувати лінощі.
IP: 212.80.33.---67viktor..
gulya: Потрібно впроваджувати правильну ренту на суспільну власність (і ту яка передається в користування). Цю ренту потрібно концентрувати у суспільних фондах (не в бюджеті! Бюджет поповнюється податками з господарської діяльності). З цих суспільних фондів мають фінансуватись незалежні ГО і громадські ЗМІ. ВСЕ!
Цікаве ідея але де та суспільна власність? Вже все розікрали.
IP: 212.80.33.---67viktor..
dospivajemos: ну звичайно ж, ключове питання про фінансування ви оминули стороною, ніби проблеми - "хто платить, то й замовляє музику" взагалі не існує.
IP: 81.193.230.---soborportygal..
Цікаві роздуми і основне резонні.Від нашої асоціації ми рекомендували представника в таку раду при кабінеті міністрів і пробуємо при МЗС. Викликає здивування велика кількість чиновників і брак тих представників,які займаються тими питаннями.Покіщо не можу сказати ні доброго,ні поганого час покаже.Було б добре якби на такій платформі як ця від різних громадських організацій які приймають участь в Громадських радах проходив обмін інформацією.Подібна ініціатива вже започаткована серед лідерів українських мігрантських організацій в Європі.Тепер основне завдання громадських організацій в Україні і за її межами це інформувати і згуртовувати громаду.
Усі коментарі
Чому дорослі читають комікси
Чому сьогодні комікси такі популярні, що приховує у собі цей жанр, як знайти небанальну історію для себе, та чому екранізація – не показник якості цього жанру.
Як "Гулівер" активи не віддавав
Новостворене агентство АРМА провело першу конфіскацію активів. Як до цього поставилися власники бізнесу – розглядаємо на прикладі ТРЦ "Гулівер".
Записки лібертаріанця. Президент чи гетьман?
За республіканської форми правління пост президента є симулякром монарха. Монархія в Україні закінчилася майже 700 років тому, а гетьмани були не більше ніж військовими ватажками. (рос.)
Коли подарунки псують дітям життя
"Ми їм подарунки – вони нам посмішки. У нас галочка "добра справа" – і молодці". Дітям потрібна турбота, а не цукерки. Причому постійна, щира. Якщо хочеться допомогти одноразово, то краще не починати. (рос.)
Ольго Богомолець, не все так погано!
Давайте не витрачати час на безпідставну критику один одного, а разом долучатися до того, щоб Україна була у світових лідерах виробництва продукції з високою доданою вартістю.
Синдром "необхідної жертви"
На хвилі патріотизму народ може звикнути до масових втрат та буденності війни. Що життя взагалі нічого не варте.