Донецька та Луганська області в контексті реінтеграції є вкрай складними регіонами. У їхніх межах є території, включно з адміністративними центрами, окуповані ще в 2014 році, є такі, що окуповані два роки тому, а західна частина залишилася під контролем України.
"Може так статися, що ці території ми повернемо раніше, ніж цих людей. Наприклад, якщо ми говоримо про Донбас, то люди живуть там 10 років, але водночас не там. Вони живуть в іншому просторі. І це (деокупація – ред.) – довгий процес", –
заявляв президент Володимир Зеленський наприкінці минулого року.
Частина Донбасу, окупована з 2014 року, на десятиліття випала з українського суспільно-політичного простору і вже давно живе в іншій реальності. Там виросло покоління молоді, для частини яких, Україна – це спогади з далекого дитинства, а діти, які пішли до школи в 2014-му, вже майже випускники.
На іншій частині Донеччини та Луганщини, яка була окупована у 2022 році, трансформації такого масштабу не відбулися, проте сама територія зазнала значних руйнувань. Голова Всеукраїнської громадської організації "Асоціація сприяння самоорганізації населення" Олексій Колесников у коментарі УП відзначає, що реінтеграція Донбасу після російської окупації потребуватиме значних ресурсів – як фінансових, так і організаційних.
Олексій Колесников, голова Всеукраїнської громадської організації "Асоціація сприяння самоорганізації населення"
"Є питання, чи можливо взагалі відновити та зробити придатними для проживання людей зруйновані вщент міста. Такі масштаби руйнувань накладають певний відбиток на те, як повинне здійснюватися відновлення цих територій після звільнення. Вони потребуватимуть комплексної політики з боку держави, зокрема щодо планування відбудови, її координації та роботи з донорами", – зазначає фахівець.
Унаслідок окупації зазнала змін демографічна ситуація Донеччини та Луганщини, які до 2014 року були одними з найбільш густонаселених територій України. За даними перепису 2001 року, в Донецькій області проживало майже 5 млн людей, у Луганській – близько 2,5 млн. З 2014 року регіон вимушено
залишили близько 1,5 млн українців. За інформацією ексміністра з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій Олексія Рєзнікова, станом на 2020 рік на окупованих територіях
мешкали близько 1,6 млн осіб. За даними ООН, які базуються на обсягах споживання води, до повномасштабного вторгнення там проживали 2,8 млн осіб.
"Демографічний фактор також впливатиме на процес реінтеграції. Втрата людського ресурсу на Донбасі особливо відчутна – переселенці не поспішатимуть повертатися в свої домівки після війни. Якщо переселенці з Київщини, яка була окупована впродовж місяця, повернулися швидко, то більшість мешканців Донеччини та Луганщини пустили коріння в інших містах. Окрім того, масштаб руйнувань Донбасу є значно більшим, аніж інших регіонів", – пояснює Олексій Колесников.
Невизначеною залишається і безпекова ситуація на сході України після деокупації. Як зазначає в коментарі УП голова правління Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко, який займався розробкою Концепції організації публічного управління на території Донеччини та Луганщини, наразі розглядаються два сценарії: повне припинення війни та відновлення миру або ж віддалення лінії фронту до кордону з Росією зі збереженням небезпеки обстрілів.
Від того, як будуть розгортатися події на фронті, залежить стратегія відновлення української влади в регіоні. За словами Олексія Колесникова, якщо існуватиме ризик ескалації війни, це безпосередньо впливатиме на управління територіями і на процес відновлення – донори та органи влади інакше визначатимуть проєкти під фінансування або черговість відновлення інфраструктури. Від безпекової ситуації прямо залежатимуть темпи повернення людей – більшість не повертатимуться, якщо буде небезпечно. Крім того, Донеччина та Луганщина після деокупації буде ледь не найбільш замінованою територією в світі і потребуватиме тривалого розмінування.
Інша проблема пов’язана з відсутністю органів місцевого самоврядування на території Донбасу, що була окупована з 2014 року.
Ігор Коліушко, голова правління Центру політико-правових реформ
"У 2020 році в Україні відбулася реформа місцевого самоврядування і територіальної організації влади, а також були створені нові органи місцевого самоврядування. На території Донеччини та Луганщини, окупованій з 2014 року, цього не відбулось, і місцеві органи потрібно буде створювати з нуля. Крім того, у 2020 році уряд затвердив адміністративно-територіальні зміни щодо Донецької та Луганської областей з урахуванням лінії розмежування, що існувала на той час. Після деокупації цей поділ буде дуже непрактичним, тому будуть потрібні суттєві зміни в адміністративно-територіальному устрою", – каже Ігор Коліушко.
Погоджується з ним і голова ГО "Громадська ініціатива Луганщини" Тетяна Кіріллова. У коментарі УП вона зазначила, що ймовірні зміни адміністративно-територіального устрою залежатимуть від того, яка територія буде деокупована.
"Деякі райони Донеччини та Луганщини були створені з урахуванням лінії розмежування, яка існувала з 2015 року. Якщо ж Україна вийде на кордони 1991 року, тоді треба буде переглядати всю систему. Проте в будь-якому випадку треба буде переглядати підходи та критерії, які використовувались у процесі створення територіальних громад, – враховувати, скільки людей живуть на цих територіях, наскільки землі заміновані, який там економічний потенціал", – зазначила Тетяна Кіріллова.