#SaveAltayPeople, або Декілька зауважень щодо інформаційних війн

Середа, 04 червня 2014, 17:41

"Гібридна війна", як її охрестили, що веде Російська Федерація проти України, уже давно перейшла в гарячу фазу. На Сході гинуть люди – і силовики, і, нажаль,  пересічні українці. Як зазначають експерти та військові спеціалісти, АТО може тривати до року. В.о. президента Турчинов доручає РНБО опрацювати питання введення воєнного стану в Луганській і Донецькій областях.

Країна чекає на інавгурацію Порошенка та сподівається на скоріше повернення до мирного життя.

А тим часом головні баталії – за серця та мозок – лише набирають обертів. Головна зброя – ЗМІ.

Україна програє Росії на інформаційному фронті. Не вистачає досвіду, не вистачає ресурсів, немає розгалуженої структурованої мережі "швидкого реагування" із коментаторів – власне, банально не вистачає цинізму та нахабності a-la провідних російських рупорів Кремля.

А ще ми постійно обороняємося. На фейкові новини – робимо цикл "стопфейк". На безглузді істеричні звинувачення – намагаємось дати офіційне спростування. На популярні хештеги – намагаємось дописати щось своє та запустити контр-флешмоб.

Але ж, погодьтеся: найкращі та найвдаліші інформаційні кампанії України були такі, котрі зкреативили самі українці. Не як спростування чи викривання чергової брехні від РФ – а як власний креатив, справжня народна творчість, весела, позитивна. Найяскравіші приклади – #ВізиткаЯроша (хештег, придуманий невідомо ким, не в якості виправдання, а як дотепна реакція на абсурд звинувачень) та кричалка від ультрас "Путін-**йло".

Тому що це була асиметрична відповідь на агресію та брехню. І вона спрацювала. Хештег з візиткою звів нанівець усі страшилки навколо "правосєков". А футбольна кричалка стала справжнім хітом навіть далеко за межами України. Подейкують, герой цього хіта знайомий із народною творчістю харків'ян, і це його дуже дратує.

До того ж, постійно викриваючи чужі фейки, Україна, по-перше, запізнюється на крок-другий, по-друге – виправдування завжди програє по емоційному впливу й, по-третє – правда слабкіша за кривду, адже її арсенал аргументів обмеженіший.

І, головне – використовуючи чужі інформаційні "фішки", як-от хештег #SaveDonbassPeople, навіть із додатком "FromRussianTerrorists" – ми лише допомагаємо популяризації основного пропагандистського посилу: ворожого, агресивного, спрямованого проти України.

Себто – навіть проти волі збільшуємо "капіталізацію" негативних брендів, які Росія не втомлюється просувати в інформпросторі задля створення репутації "Україна-жахлива".

Що можна цьому протиставити? – Асиметричний креатив.

"Візитка Яроша" та кричалка ультрас довели світові, що українці – щирі та з добре розвинутим почуттям гумору.

Тож давайте працювати далі в напрямку створення позитивного іміджу: "Україна – щиросердна та завжди відгукнеться на чужу біду"!

У тій же Росії, наприклад, наразі на Алтаї триває повінь, найбільша за масштабами за останні десятиріччя, з катастрофічними наслідками для пересічних росіян. Але всі новини "для внутрішнього користування" РФ перенасичені Україною й... ані пари з вуст про велику воду, яка руйнує домівки й життя росіян. Хіба що десь наприкінці 20-хвилинного випуску – сухо та швидко про чергову кількість зруйнованих доріг, населених пунктів та загинувших від природного лиха.

Ось декілька повідомлень із мережі:

"Алтайского края как будто и нет... Все головы заняты Украиной. Каналы говорят о чем угодно, кроме Алтая... А ведь мы тут тонем! Вода пришла так быстро, что не успели спасти ничего. Это что-то ужасное..."

"Помню, в Чечне дома водой покалечило, так жителям вмиг отстроили новые, вне зоны риска. А у нас и в 2010-м топило – дома все стоят, и людей расселять не будут"

"Мы в соцсетях собираем вещи. А бодаться с беспределом у людей сил нет. Знаете, людям больно от того, что Крым, например, присоединили – и с документами помогли, и многие блага обещают. А тут как будто Алтай – не Россия..."

"Зато совсем недавно в Сербию гуманитарку отправили. И самолеты, и МЧС, и все там были. И так всё это красочно по телевизору показали. Прям, Россия – страна тимуровцев. А как свои тонут, так никому дела нет. Неужели никто ничего не видит?"

Проте велика інтернет-спільнота також немов нічого не знає та не чує. Давайте допоможемо братньому народу – хоча б інформаційно. Наприклад, створенням та розкруткою хештега #SaveAltayPeople або #SOS Altay. Адже там дійсно люди потерпають. Прості люди, яким немає діла до того, що то воно таке – "гібридна війна" та інформаційні атаки.

У них власна біда. Якої немов не існує. А інформаційна підтримка – це запорука того, що реальна допомога таки надійде.

У всякому разі, це буде корисна справа. Адже лише позитивні зрушення та ініціативи здатні по-справжньому захопити та оволодіти серцями людей. Та й перемкнути увагу не завадить – особо "стурбованим" коментаторам корисно іноді нагадувати про те, куди ще можна спрямувати енергію "спасіння".

Отже, замість підсумків, складові рецепту успішної інформаційної війни:

1) не користуватися для патріотичних флешмобів слоганами, хештегами тощо, що їх ззовні нав'язує Росія;

2) працювати на випередження – створювати асиметричні акції, власний позитивний креатив, залишаючи поза увагою інформпродукт "фром Раша";

3) геть вагання – не соромитися використовувати ті ж самі базові емоції, на яких "грає" агресор задля здобуття підтримки – співчуття, милосердя, жалість! Це чудово працює, перевірено;

4) більше гумору – нам нема чого втрачати.

А злість та лють залиште нашим силовикам на Сході. Вони краще за нас нею скористаються, щоб скоріше позбавити Україну від озброєних непрошених "дарунків" сусіда.

Адже мир і спокій на нашій землі залежить зараз від їхніх успішних дій. А от боротьбу за відстоювання справжніх українських цінностей – потрібно вести просто зараз.

Олександра Правдива, УП

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування