Децентралізація може стартувати вже на цьому тижні

Вівторок, 03 лютого 2015, 08:32

У грудні минулого року було прийнято зміни до Податкового та Бюджетного кодексів – таким чином уряд та парламент зробили перший крок у напрямку децентралізації. Зараз необхідно зробити наступні два кроки – передати повноваження громадам та змінити адміністративно-територіальний устрій.

Чому важливо змінити адміністративно-територіальний устрій?

1. Не всі населені пункти мають власне самоврядування.

Зараз в Україні нараховується, за попередніми даними, 10.278 сільських рад, які представляють інтереси 28.441 окремих сільських населених пунктів. Таким чином, 18.163 сільські населені пункти, фактично, не є самоврядними. Громади цих сіл фактично не мають жодного впливу та ресурсів на те, у яких умовах вони живуть, працюють, займаються малим бізнесом.

Об'єднання громад дозволить жителям тисяч сіл нарешті заробляти й фактично "давати собі раду" своїми ж силами.

2. Прірва між великими та малими населеними пунктами.

Існує велика прірва між різними територіальними громадами за кількістю населення. Для прикладу, найбільше село Костянтинівка в Запорізькій області нараховує більше 12 тисяч населення, натомість існують села, у яких проживає всього 80 людей.

У свою чергу, на кожну адміністративну одиницю, як-от село чи місто, покладено вирішення певного переліку завдань. Наприклад, місто повинно відповідати за міські лікарні, дороги місцевого значення, позашкільні заклади освіти тощо.

Однак малі міста та селища не володіють достатньою територією, матеріальними та фінансовими ресурсами, які є необхідними для виконання покладених завдань. Малі села не можуть напрацювати достатній фінансово-економічний ресурс навіть на утримання штату сільради.

Звичайно, не може йти жодної мови про інфраструктурний розвиток такого населеного пункту за рахунок власних ресурсів.

Як можна змінити адміністративно-територіальний устрій?

Більшість європейських країн, зокрема, Литва, наші сусіди Польща та Словаччина провели зміну адміністративно-територіального устрою, ухваливши окремі закони. Проте сьогодні в українського уряду та ВР немає політичної волі провести комплексну реформу та змінити адміністративний устрій України.

Натомість громадам було запропоновано пройти шлях добровільного зростання. Відповідний законопроект №0915 "Про добровільне об'єднання територіальних громад" Верховна Рада може ухвалити вже на найближчому засіданні.

Законопроект передбачає запровадження простого механізму об'єднання малих територіальних громад між собою. Об'єднані громади збільшують свої територію, матеріальні, інфраструктурні – школи, дитячі садки, заклади культури – та фінансові ресурси.

Такі громади також отримають більше повноважень та ресурсів, які зараз мають великі міста обласного значення. Це означає, що на місці залишатимуться більше загальнонаціональних, а головне стабільних, податків. Відповідно до цього, малі міста та села, об'єднавшись, матимуть ресурси на будівництво чи ремонт дошкільних навчальних закладів, реконструкцію вуличного освітлення, капітальний ремонт місцевих доріг чи відновлення місць відпочинку та парків.

Крім цього, держава надаватиме організаційно-технічну та фінансову підтримку об'єднаним територіальним громадам.

У таких громад також з'явиться можливість залучити кошти від Європейського Союзу, інших міжнародних організацій, для вирішення інфраструктурних питань, як-от переробка сміття чи освітлення.

Натисніть для збільшення. Інфографіку надано Реанімаційним Пакетом Реформ

Таким чином, нам необхідно як найшвидше провести реформу адміністративно-територіального устрою та забезпечити економічне зростання громад.

І 2015 рік є найкращим для реформи. Адже в цьому році на нас чекають чергові місцеві вибори, які могли б стати рубіконом між старою адміністративною та новою самоврядно-ініціативною системою місцевої влади!

Іван Лукеря, експерт РПР, спеціально для УП

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Як не отримати штраф власникам контрольованих іноземних компаній

Як Росія обходить західні санкції при експорті нафти і газу

Стратегія та візія України: хто і коли має визначити?

Чому прозорості українських міст недостатньо і як це змінити

Люди в армії закінчуються

Чи можна когось не пускати в укриття? Юридична оцінка ситуації з Radisson Blu