Катеринчук у Києві: виборів немає, кампанія є

"Вкидати такі фінансові ресурси у ситуацію, яка склалася навколо виборів, може тільки людина, яка користується не своїми грошима"

Попри те, що ніхто не може назвати дату виборів мери Києва, принаймні один кандидат уже почав активну власну кампанію у міські голови.

Вже два місяці білбордами, наклейками на парканах, безплатними газетами, записами у блогах та рекламою у соціальних мережах свою кандидатуру у мери Києва просуває депутат парламенту від фракції "Батьківщина" Микола Катеринчук.

Медійна продукція пана Катеринчука не прив’язана до конкретної дати виборів. Вона радше доносить до громадськості інформацію про сам факт його бажання балотуватися в мери як єдиного кандидата від опозиції та інформує про основні засади його політичного світогляду.

Наприклад, з реклами Катеринчука можемо дізнатися, що, на його думку, мер столиці не конче має бути господарником. Чи що єдиного кандидата в мери опозиція повинна вибрати у ході відкритої процедури. Чи що від управління містом повинні бути відсторонені "донецькі" – так Катеринчук називає висуванців нинішньої влади на чолі з чинним главою Київської міської державної адміністрації Олександром Поповим.

Символами кампанії Катеринчука стали ключ, який символізує повернення киянам влади у їхньому місті, та щур, який, власне, символізує "донецьких" – опонентів політика.

"З точки зору маркетингу кампанія Катеринчука побудована грамотно і ефективно, – каже ВВС Україна керівник Асоціації зовнішньої реклами Артем Біденко. – Мінімум тексту, чіткі меседжі, хороші символи та "якорі".

Експерт оцінює сумарну вартість кампанії, яку розгорнув Микола Катеринчук, у 700-800 тисяч гривень на місяць. При цьому пан Біденко уточнює: стільки грошей кандидат витрачає на рекламу влітку – восени вартість кампанії зросте у півтора-два рази.

У коментарі ВВС Україна Микола Катеринчук підтвердив, що ця сума є близької до дійсності.

"Який сенс владі вкладати в того, хто здатний перемогти їхнього ставленика?"  Микола Катеринчук

"Я сам не знаю точної цифри своїх затрат… Але, думаю, загальна сума не перевищує тієї, що ви назвали. Можливо, вона саме така і є. Але для Києва і того, чим ми займаємося, це – невеликі гроші", – сказав він.

Довга гра

У порівнянні з сумами, які витрачалися головними політичними гравцями у ході минулих виборів у столиці, ця сума справді не вражає.

Однак чи є сенс провадити якісну і досить затратну кампанію в умовах, коли дата мерських перегонів досі не визначена? Більше того, як каже голова Комітету виборців України Олександр Черненко, шанси на те, що київські вибори відбудуться раніше 2015 року, дуже низькі.

Експерти впевнені: головна мета Катеринчука – напрацювання собі базового рейтингу під мерські вибори, які, врешті-решт рано чи пізно відбудуться.

"Хто раніше починає, той має більше шансів на перемогу. Катеринчук може вести свою кампанію навіть два роки, до 2015-го. Адже довго вести не дуже інтенсивну кампанію – це дешевше, ніж протягом короткої кампанії витратити величезні гроші", – каже пан Черненко.

Перші результати цієї кампанії можна помітити вже зараз.

"Якщо ще на початку травня ми говорили про четвірку реальних кандидатів, – Віталій Кличко, Олександр Попов, Петро Порошенко, Микола Томенко, – то зараз Томенка у цьому списку замінив Катеринчук", – каже Артем Біденко.

Хто лідирує в рейтингах?

І справді, дослідження, яке провела GfK Ukraine на замовлення журналу "Эксперт Украина" у кінці червня, показало, що Катеринчук входить до "топ-четвірки" кандидатів на мерських виборах у Києві.

Найбільші шанси на перемогу, як і раніше, має Віталій Кличко: якби вибори проходили найближчої неділі, за нього проголосували б майже 33% виборців. Його найближчі переслідувачі показали б такі результати: Олександр Попов – майже 15%, Петро Порошенко – майже 12%, Микола Катеринчук – майже 9%.

Однак ситуація міняється, якщо з умовного бюлетеню викреслити прізвище Кличка – а про те, що боксер-політик сконцентрується на президентській кампанії і відмовиться від участі у київських виборах, експерти говорять дедалі частіше.

У такому разі з результатом у майже 19% лідирує у рейтингу Олександр Попов. У Петра Порошенка – трохи більше 17%, у Катеринчука – 15,6%, підрахували соціологи.

Проте щойно Катеринчук чи Порошенко отримує звання єдиного кандидата в мери від опозиції, будь-хто з них стає фаворитами перегонів.

Будь-який з цих політиків, якщо його офіційно підтримує вся опозиція, набирає на виборах 24% голосів виборців, а Олександр Попов з його 17% посідає друге місце.

Втім, експерти закликають не перебільшувати значення опитувань, які проводяться зараз, коли кампанія у столиці ведеться радше у фоновому режимі.

"Результат соціології сьогодні – це, крім усього іншого, результат відсутності конкуренції… Щойно в кампанію активно включаться інші кандидати, прив’язані до популярних брендів – УДАРу, "Батьківщини" тощо, – рейтинги істотно зміняться", - каже Артем Біденко.

Два кандидати

У будь-якому разі, вже зараз зрозуміло, що одним з факторів, які надзвичайно сильно впливатимуть на розстановку висуванців у мери Києва, буде те, кого як узгодженого кандидата на цю посаду визначать опозиційні партії.

Плакат Катеринчука

На плакатах, що їх команда Катеринчука розвішує у Києвї, головними опонентами зображені Олександр Попов та Петро Порошенко

Негласна суперечка за це звання нині ведеться між Миколою Катеринчуком та позафракційним депутатом Петром Порошенком.

Катеринчук у своїй агітаційній продукції доволі жорстко критикує саму можливість висування Порошенка від опозиційного табору.

"Він – незалежний кандидат, бізнесмен, який апріорі не може бути опозиціонером. У разі перемоги він не зможе вести протистояння з владою, адже є вразливим через свій бізнес, і змушений буде домовлятися з владою", – каже Катеринчук ВВС Україна.

Складна історія

Однак в опозиційному середовищі ставлення до Катеринчука теж неоднозначне.

"Больовою точкою" його політичної історії, про яку часто згадують його опоненти, є поведінка фракції блоку Катеринчука, котру він провів до Київради внаслідок виборів 2008 року.

Вже з перших днів роботи Київради троє з п’яти членів блоку, який на виборах позиціонував себе як жорстку опозицію до Леоніда Черновецького, почали голосувати синхронно з промерською більшістю.

"Два роки ми вели юридичну війну, щоб позбавити зрадників мандатів. Але їх захищала влада… У будь-якому разі, зрада моїх депутатів відбулася не за моєї згоди", – виправдовується сьогодні Микола Катеринчук.

А експерти кажуть, що ті події не матимуть визначального впливу на ставлення пересічного виборця до Катеринчука зараз.

"У виборця дуже коротка пам’ять, на електорат це не працює", – констатує Олександр Черненко.

Від влади чи не від влади?

Інша справа – звинувачення у співпраці з владою, котрі висувають Катеринчукові сьогодні.

Колега Катеринчука по фракції "Батьківщина" Володимир Бондаренко називає його "одним – разом з Олександром Поповим – з кандидатів у мери Києва від влади".

Реклама Катеринчука

У рекламі Миколи Катеринчука щур символізує його "донецьких" опонентів

"Вкидати такі фінансові ресурси у ситуацію, яка склалася навколо виборів, може тільки людина, яка користується не своїми грошима. Політичні сили з демократичного табору не фінансують цих виборів", – розповідає пан Бондаренко ВВС Україна.

Між Бондаренком та Катеринчуком кілька місяців тому дійшло до відкритого конфлікту: останній вимагав від керівництва "Батьківщини" виключити Бондаренка з фракції.

Зрештою, конфлікт залагодили, однак кожен з його учасників залишився при власній думці.

Володимир Бондаренко запевняє ВВС Україна, що кампанія Катеринчука має на меті "розтягти" опозиційний електорат одразу між кількома кандидатами, якщо вибори у столиці таки буде призначено.

З цією самою метою влада готує вихід на політичну арену ще кількох "технічних" кандидатів – приміром, Олега Ляшка, – продовжує він.

"Володимир Бондаренко відпрацьовує замовлення свого шефа – Петра Порошенка", – говорить Микола Катеринчук, запевняючи, що не використовує для провадження кампанії фінансову підтримку влади – лише кошти, зібрані за допомогою фандрейзингу.

"Який сенс владі вкладати в того, хто здатний перемогти їхнього ставленика?.. Треба бути дурнем, аби фінансувати того, хто постійно тебе критикує, заявляє про злочинність влади, прагне вигнати "донецьких", підкреслює свою опозиційність та обіцяє під час президентських виборів 2015 року повести киян на барикади", – заявив ВВС Україна пан Катеринчук.

Високі цілі

Тим часом експерти звертають увагу, що окрім агітації на київських вулицях Катеринчук активно використовує рекламні майданчики загальнонаціональних інтернет-ЗМІ та просуває свою сторінку у соціальних мережах.

Чи не надто широкий це фронт робіт як для кандидата в мери, нехай навіть і набільш "інтернетизованого" в Україні міста, Києва?

"Якщо йдеться про вибори у Києві, то це (рекламування у загальноукраїнських інтернет-ЗМІ та в соцмережах – Ред.) – стрільба з гармати по горобцях", – каже Артем Біденко.

На його думку, Микола Катеринчук може використовувати свою кампанію для досягнення більш масштабної мети – наприклад, у випадку зміни політичної кон’юнктури претендувати у якості політика, відомого у масштабах цілої країни, на посаду у центральних органах виконавчої влади.

"Я не виключаю, що Катеринчук "пограється" і в президентські вибори", – припускає Олександр Черненко.

Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування