Як важливо бути параноїком у бізнесі

Компанія видерлась на самий верх, поборола всіх конкурентів, все йде гладко й на бізнес-горизонті немає жодної хмаринки. Саме в такі моменти трапляється катастрофа

Успішні та всесвітньовідомі компанії дуже легко стають блідими тінями самих себе, якщо не можуть передбачити руйнівних змін на ринку.

Більшість успішних людей під час свого сходження на верхівку кар’єрної драбини відповідали на безліч питань.

Досвід свідчить, що в цих інтерв’ю вони дають давно перевірені й відшліфовані відповіді, а не ті, що дійсно відповідають на ваше питання.

Реклама:

Проте не Енді Гроув. Він є колишнім виконавчим директором виробника комп’ютерних процесорів Intel. Ця гігантська корпорація була пульсуючим серцем швидко зростаючої потужності комп’ютерів ще з 1970-х років.

Інший виконавчий директор Intel Гордон Мур був провидцем й записав свій "закон Мура" на столовій серветці: спостереження, що потужність процесора подвоюється кожні два роки. Так є і досі.

Закон Мура не є реальним законом, а тільки спостереженням з приводжу темпів розвитку комп’ютерів, що актуальне набагато довше за еру персональних комп’ютерів.

Що "закон" дійсно робить, так це дає дорожню карту для досліджень і розвитку світової комп’ютерної індустрії.

Він проголошує темп інновацій, що може визначати швидкість розвитку нових потужностей з виробництва процесорів.

Це винятковий прогрес, який значною мірою визначив еволюцію всього ринку мікропроцесорів в попередні десятиліття.

Нищівний поступ

Енді Гроув схильний формулювати спостереження, які дійсно варті уваги. Все це узагальнено в його книзі: "Виживають тільки параноїки".

Суть її зрозуміти легко.

Трапляється, що компанія видерлась на самий верх, поборола всіх конкурентів, все йде гладко й на бізнес-горизонті немає жодної хмаринки. Саме в такі моменти трапляється катастрофа.

Це як ситуація з магазином в містечку, який міцно зав’язав на собі всіх покупців й процвітає в умовах монополії. А потім за десять кілометрів по трасі відкривається супермаркет Walmart.

Це як великий монополіст із залізничних перевезень не може передбачити прихід регіональних авіаперевізників. Це як виробник мобільних телефонів Motorola перед появою Nokia, або Nokia перед Blackberry, а Blackberry перед iPhone.

"В компаніях мають бути підготовленими до можливості таких нищівних змін", - каже Енді Гроув. Вони мають бути параноїками щодо найменшої імовірності таких змін.

Світ, що постійно змінюється

Смартфони

Intel зазнав серйозного удару від зростання ринку смартфонів

Відстороненість, відсутність стратегічного мислення може посіяти зерна руйнації бізнесу.

Трапляється приблизно так. Піднесена винаходом чи технологічним проривом, компанія квітне і процвітає, розпихаючи колишніх конкурентів убік. Вона стрімко розширюється, захоплює ринок, приносить величезні доходи акціонерам.

Керівники починають вірити у свою винятковість. Вони вірять, що створили методологію бізнесу, яка буде діяти десятиліття й навіть століття.

Успіх вибудовує навколо кампанії оболонку, товсту і неприступну як панцир черепахи. Керівники думають, що знають все про бажання своїх покупців. Їхні величезні інвестиції в заводи та обладнання ізолюють від руйнівного впливу мінливого ринку.

Проте одного дня керівники усвідомлюють, що світ змінився… й вони мало що можуть вдіяти.

Попередження Kodak

Плівка Kodak

Компанія Kodak була світовим гігантом плівкової фотографії

Найкраще цей процес в дії можна простежити в місті Рочестер штату Нью-Йорк. Тут базуються дві всесвітньовідомі компанії, що колись тримали в своїх руках глобальний ринок, а зараз є лише своїми блідими тінями.

Компанія Kodak утримувала ринок фотографії майже 100 років. Компанія насправді винайшла цифрову камеру, проте успіхи з плівкою не давали сприймати цифру серйозно, допоки вже було занадто пізно відповідати на цей виклик ринку.

Xerox винайшла фотокопіювання, або як ми його називаємо ксерокопіювання. Вона також винайшла інші речі, до яких ми всі звикли, наприклад персональні комп’ютери чи технології локальних мереж.

Комп’ютери винайшли за три тисячі миль від Рочестера – в знаменитому дослідницькому центрі Пало Альто в Кремнієвій долині Каліфорнії.

Xerox

Компанія Xerox захопилась копіювальною технікою й не змогла вчасно відреагувати на виклики ринку

Xerox заробляв так багато грошей на копіюванні, що не сприймав комп’ютери серйозно. Але цей технологічний прорив виходив з їхньої власної лабораторії, хоч і далекої від штаб-квартири компанії.

Дилема Intel

Що ще раз змушує поглянути на Intel. Десятиліттями керуючись законом Мура й зважаючи на зростання домінування настільних комп’ютерів та ноутбуків, компанія процвітала. Вони мали кілька конкурентів, які не могли похвалитись значними прибутками.

Проте ринок комп’ютерів змінився. Несподівано все змінили мобільні технології – там були інші пріоритети, аніж потужність, яку дає процесор.

Мобільні технології ставлять головним пріоритетом невелике споживання ресурсів. Давній альянс операційних систем з процесорами Intel та вимогливим до ресурсів програмним забезпеченням Microsoft потрапив під удар малих конкурентів.

Зараз ми бачимо велику фрагментацію обчислювальних пристроїв. Мобільні пристрої потребують не тих процесорів, на яких Intel заробив собі репутацію, а програмне забезпечення - не обов’язково від Microsoft.

Intel бореться з руйнівним переходом на мобільні технології. Компанія намагається переорієнтувати бізнес на використання виробничих потужностей для виготовлення процесорів під брендами інших фірм, чого лідери ринку ніколи б не робили в минулому.

Intel досі страждає від падіння прибутків й спрямовує сили, щоб впоратися з ростом мобільних технологій. Проте не виключено, що наступники Енді Гроува могли забути застереження, що треба завжди бути параноїком.

BBC Україна

Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування