Реформа как освобождение

31 просмотр
Четверг, 02 сентября 2010, 17:36
Тимур Нагалевский
политический обозреватель, специально для УП

За двадцять років теревені про реформи втомили кожного. Своїм словоблуддям "реформатори" скомпроментували саме поняття суспільно-політичних і соціально-економічних змін, які власне і є реформами. До речі, як і саму ідею державності, яка повинна нести благо народові, а не купці визискувачів країни.

Вісім місяців ми слухаємо і дивимося черговий концерт про "реформи для людей". Але досі жоден із його головних виконавців не пояснив коротко і ясно: а чого вони власне хочуть?

Тому в українців, незалежно від їхньої мови спілкування, віри і політичних поглядів, виробилася чітка асоціація: коли багато говорять про реформи, слід чекати чергового пограбування. Зростання цін, тарифів на комунальні послуги, всіляких штрафів, зборів, податків, тощо.

І це в той час, коли гроші, зібрані таким шляхом з людей чи то до бюджету, чи то на рахунки державних і комунальних компаній, все одно розкрадаються владою. Тобто корупція в країні з приходом чергових "реформаторів" тільки збільшується.

А тепер кілька думок про те, чим вважаються справжні реформи. На зразок тих, які було проведено в Польщі, Чехії та інших постсоціалістичних країнах.

Отже, коли йдеться про справжні реформи, то вони завжди відбуваються в інтересах всієї країни, а не в інтересах корумпованої верхівки, яка асоціює себе з державою чи використовує її як інструмент власного збагачення.

Іншими словами, реформи - це зміни, які мають принести користь кожному громадянину. Це свого роду звільнення від того, що нам заважає. При цьому нічого будувати і розбудовувати не треба, як те роблять двадцять років наші "розбудовники" і "господарники" усіх політичних мастей.

Реформою, приміром, можна вважати те, коли господар прибирає на подвір'ї і викидає на смітник все, що захаращує його обійстя і заважає: сміття, старі непотрібні речі, тощо. Тим самим господар від них відмовляється і звільняється. В нашому варіанті, підказує здоровий глузд, головною реформою мало б стати звільнення країни від тотальної корупції, яку уособлює собою пострадянська система врядування (управління).

Що потрібно для такої реальної реформи, так це точно не чергові багатосторінкові "талмуди" шизофренічних програм і не кількагодинні презентації цього маразму з прямою трансляцією на всю країну.

Для реформ потрібні рішення, а не слова. Адже чим більше говорять про реформи, тим менше збираються їх проводити, тим більше їх бояться.

Отже, гадається, що справжні реформи - це все-таки відмова країни від корумпованої системи влади. Така відмова полягає не у створенні ще одного дорадчого органу при президентові чи наділення надзвичайними повноваженнями міліції, податкової або СБУ.

Така реформа-відмова-звільнення - це насамперед децентралізація влади в країні. Тобто передача більшої частини повноважень і грошей на місцевий рівень, територіальним громадам.

Досвід показав, що такий підхід розбиває корупцію на друзки. Принаймні, такої корупції, як у нас, точно немає в тих країнах, які розподілили владу (повноваження і бюджетні гроші) на користь місцевого самоврядування.

Натомість сьогодні ми бачимо, що і президент, і його партія ці повноваження і гроші воліють не просто централізувати, але й зосередити виключно в своїх руках.

До того ж, якби нинішні "реформатори" від ПР та їхні підспівувачі з КПУ і блоку Литвина прагнули справжніх реформ, то вони б точно не відформатовували б закон про місцеві вибори під себе. Вони б робили все навпаки.

Тому, якби влада справді прагнула реформ, вона б насамперед провела б чесні місцеві вибори на основі найдемократичнішого закону, коли право громадянина обирати і бути обраним було б реалізовано максимально. Коли б кандидувати можна було не тільки від партій, а й шляхом самовисування або від зборів виборців, тощо. Таким чином з'явилися б паростки нової політичної еліти.

Децентралізацією і вільними виборами справжня реформаторська влада немов запрошує громадян, усе суспільство брати участь у змінах, що відбуваються в країні.

Натомість у нас виходить, що сьогодні "партія влади", яка вдає з себе реформатора, насправді своїми законами і діями усуває суспільство від суспільних же перетворень, якими за визначенням покликані бути реформи в цивілізованому розумінні цього поняття.

Тоді такі перетворення стають спотвореннями. "Реформи" згори - це завжди розтоптані права, свободи і долі громадян. Це не звільнення, а поневолення людини. Такі "реформи" апріорі не можуть бути для людей, якщо під словом "люди" розуміти народ, а не правлячу верхівку.

Наступна наріжна реформа, яка мала б іти за децентралізацією, податкова реформа. Це насамперед податкове звільнення, податкова лібералізація, тобто поліпшення інвестиційної привабливості кожної громади і країни в цілому.

Це стимул для продуктивних сил суспільства створювати додану вартість, продукувати нову власність, піднімати економіку, створювати нові робочі місця і тим самим розширювати базу оподаткування. Бо добрий господар це той, який знімає з вівці шерсть, а не шкуру.

Натомість влада знову все робить навпаки. Маємо два проекти податкового кодексу, які покликані не звільнити, а поневолити малий і середній бізнес, а також створити вічні податкові канікули для своїх.

Лише після цих двох реформ (самоврядування і податкової) можна було б починати решту наступних: судову, медичну, пенсійну, освітню. Тоді люди зрозуміли б що й до чого робиться. А найголовніше - що конкретно і коли (тобто - через який конкретний період часу) вони і їхні родини матимуть від цих реформ у гаманцях і на столах.

Але для проведення справжніх реформ необхідна справжня реформаторська влада. Її в нас не було за всі двадцять років нескінченних "реформувань", "демократизацій", "перебудов" і "розбудов".

Сьогодні в нас її теж немає. Правляча коаліція, як і переважна більшість опозиції, не зацікавлена в реформах. І тих, і других у принципі все влаштовує. Вони свої проблеми і благополуччя своїх родин вирішили якщо не на століття, то на десятиліття вперед. Вони стурбовані тільки боротьбою за владу і особистою присутністю у ній, адже поза нею вони - ніхто.

У парламенті тепер немає ні лівих, ні правих. За невеликим, майже одиничним, винятком, усі погрузли в корупції, а передвиборчі декларації і гасла - лише як прописана роль у спектаклі чи телевізійному ток-шоу.

З опублікованих у ЗМІ матеріалів про маєтки, авта, одяг і аксесуари вітчизняних політиків можна зробити висновок: умови проживання, харчування і матеріального забезпечення першого комуніста країни, міністрів-регіоналів чи екс-міністрів з пост-помаранчевого табору в принципі мало чим відрізняються. Як і шлях набуття цього добра.

Тож немає різниці, коли твої ідейно-духовні цінності буде виголошувати з парламентської трибуни такий же брехун-злодюга, як і той, чиї спічі цілком не вкладаються в твій світогляд. Вони однаково згубні для країни. Це вони обоє в рівній мірі побудували і далі розбудовують так звану українську модель капіталізму: комунізм - для себе і феодалізм - для народу.

Корупція не може породити реформ. Раби невгамовної жадоби особистого збагачення за рахунок обкрадання країни не здатні на ідею визволення, ідею справжнього реформування.

Чинний політичний клас у цьому плані мертвий.

Прихід Партії регіонів до влади - це вінець, а отже й завершення ери колишньої комуністичної номенклатури, червоних директорів і комсомольців.

Потрібен новий політичний клас. Здоровий, прагматичний, патріотичний, який у дискусіях по суті буде проектувати і будувати в нашій країні зовсім іншу, справжню Українську державу.

Тоді й будуть справжні перетворення.

Коли і де народиться цей клас - покаже час. Обнадіює те, що влада своїми недолугими діями цей час невпинно наближає. Адже найтвердіша влада, як і найтвердіша сталь, крихка і найбільше піддається корозії.

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)