Алексей Красноперов политолог

Что изменят местные выборы?

Какими бы ни были результаты местных выборов, кто бы ни стал победителем, принципиальных перемен в системе местной власти не произойдет. Попробуем аргументировать, почему. (укр)

Великі надії зазвичай породжують велике розчарування. Природно, особливої ейфорії та надмірних очікувань від місцевих виборів у суспільстві сьогодні аж ніяк не спостерігається. Проте певна надія на покращення, чи принаймні на зміну ситуації в місцевому самоврядуванні - усе ж є.

Однак, яким би не був результат місцевих виборів, хто б не став переможцем, принципових змін у системі місцевої влади не відбудеться.

Спробуємо аргументувати, чому.

Реклама:

Останнім часом місцеві органи влади стрімко втрачають свій вплив, роль і значення.

З одного боку, це пов'язано з наявністю потужних місцевих фінансово-промислових груп і неформальних місцевих еліт. Саме вони часто справляють значно більший вплив на ситуацію в регіоні, районі або місті, ніж офіційна влада, себто місцеві ради й мери.

Тут можна навести одразу декілька показових прикладів.

Наприклад, візьмемо Маріуполь. 70 тисяч жителів цього міста працюють на меткомбінаті імені Ілліча. Тобто на наявність у цих людей роботи зав'язані не лише їхні родини, а й уся сфера послуг міста. Якщо ці 70 тисяч працівників втратять роботу й зарплати - упадуть продажі в супермаркетах, кіосках, на ринках. Місто фактично зупиниться.

Отже, реальна соціально-економічна ситуація в місті, а разом із нею настрої населення й місцева політика залежать, і залежатимуть, не від мера чи міської ради - а від людей, які володітимуть металургійним гігантом.

Власник цього системоутворюючого підприємства, по суті, і є реальним "господарем" міста.

Обрання того чи іншого складу міськради нічого принципово не змінює.

Інший приклад. Місто Запоріжжя. Тут системоутворюючими підприємствами є "Запоріжсталь", "Дніпроспецсталь", Запорізький автозавод і "Мотор-Січ". Відповідно, власники цих підприємств визначають ситуацію в місті.

Мер до останнього часу був висуванцем однією з указаних груп впливу. У конкретному випадку міським головою був Євген Карташов, який нещодавно подав у відставку за станом здоров'я, і якого називали висуванцем "Запоріжсталі".

Нарешті, можна згадати півзабутий приклад Лозинського, який фактично був "господарем" Голованіського району Кіровоградської області. Саме від нього, а не від райради, багато в чому залежала й соціально-економічна ситуація в районі, і результати виборів.

З іншого ж боку, місцева влада втрачає вплив через відсутність власного потужного фінансового ресурсу.

Реальні бюджетні кошти знаходяться в розпорядженні державної виконавчої влади - обласних і районних адміністрацій. Місцеве самоврядування живе на відносно незначні місцеві збори й дотації, які, знову ж таки, розподіляються виконавчою владою.

Розподіл землі та надання дозволів на будівництво, встановлення так званих малих архітектурних форм можна вважати більш-менш вагомим ресурсом хіба що в Києві та столичних передмістях. Більше того, після ухвалення змін до закону про столицю, Київ фактично також позбувся цієї переваги.

Тепер виконавчу владу від Київради здійснює КМДА. На практиці ж міськдержадміністрація здійснюватиме виконавчу владу не від міськради, а від президента.

Власне, без потужного ресурсу й суттєвих повноважень місцева влада перетворюється на формальний атрибут самоврядності громад, а місцеві вибори - на формальну ознаку демократії.

Тому не варто плекати великі надії, аби вони не закінчилися великим розчаруванням.

Олексій Краснопьоров, політолог, для УП

Колонка представляет собой вид материала, отражающего исключительно точку зрения автора. Она не претендует на объективность и всесторонность освещения темы, о которой идет речь. Мнение редакции "Экономической правды" и "Украинской правды" может не совпадать с точкой зрения автора. Редакция не несет ответственности за достоверность и толкование приведенной информации и выполняет исключительно роль носителя.
Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования