Политическая осень 2013: евроинтеграция в моде, но не в приоритете?

77 просмотров
Четверг, 05 сентября 2013, 10:07
Ярослав Юрчишин
народный депутат, заместитель председателя партии "Голос"

Політичний старт євроінтеграційного осіннього забігу відбувся дуже мляво.

Спринтери – адміністрація президента, кабмін, керівництво ВРУ та фракцій партій у парламентів – ніби заснули на старті або займаються бігом на місці, у той час як годинник судді вже давно відмотує хвилину за хвилиною.

Незважаючи на те що у ВР на тій чи іншій стадії готовності перебуваються понад десяток законопроектів, спрямованих на виконання "пунктів Фюле" як від влади, так і від опозиції, – яка, мусимо визнати, активізувалася в поданні законодавчих ініціатив, спрямованих на євро інтеграцію, – до порядку денного потрапили лише шість законопроектів.

При цьому всі ці законопроекти єднає кілька характерних рис:

– їх ініційовано владою;

– вони частково, а не повністю втілюють вимоги європейських партнерів;

– дуже часто мають конкурентів у вигляді альтернативних законопроектів. До прикладу, ініційований владою законопроект "Про внесення змін до деяких законів щодо виконання судових рішень" №2399, і неодноразово критикований як опозицією так і експертами – має антипод №0928 "Про виконання рішень та застосування практики ЄСПЛ", розроблений і прийнятий у першому читанні ще в минулому скликанні.

І так виглядає, що владі не потрібен результат – а скоріше процес. Вона погоджується на відправлення цих законопроектів на доопрацювання в комітеті, іде на скорочення робочого дня, тощо.

Опозиція, маючи такі козирі, як підготовлений у 2011 році Комісією зі зміцнення демократії та утвердження верховенства права при президентові, і поданий у минулому скликанні депутатами як від опозиції, так і від влади, законопроект "Про прокуратуру" №0886 – на даний момент зайняла вичікувальну позицію.

З одного боку, представники опозиції дали президенту безпроблемне виступити в парламенті, хоч, як свідчать джерела, добитися цього лідерам опозиції було достатньо складно – фракції прагнули крові.

З іншого, опозиція заявила про свій список євроінтеграційних ініціатив, по кожному з яких або є стримуючий фактор – це ініціатива лише опозиції, влада має власні напрацювання, тому успіх навіть у включення до порядку денного не гарантований, – або до голосування за які в опозиції є ряд вимог.

Тож, говорити про "активізацію євро інтеграційних" зусиль можна лише в сфері заяв, а не реальних кроків.

Так виглядає, що для політиків і на даний момент ключовим є питання, хто виглядатиме найбільшим євроінтегратором, а не хто зробить найбільше, щоб підпис під угодою про асоціацію у Вільнюсі таки був поставлений, як із боку української влади, так і європейських партнерів.

Але, насправді, мотивації куди глибші, ніж просте намагання перетягнути євроінтеграційний канат.

Давайте їх розберемо на прикладі виконання однієї із ключових вимог – проведення вибрів у проблемних округах та в Києві з паралельним запуском реформування виборчого законодавства.

Спочатку поясню, чому саме до цього пункту логічно б додати перевибори в Києві, хоча в базових першочергових вимогах висловлених у лютому Київ не фігурував.

Оскільки "пункти Фюле" є неформальними роз'ясненнями для української влади щодо ключових показників ефективності їхньої роботи в євронапрямку, то, логічно відслідковувати публічні заяви єврокомісара з питань розширення та Європейської політики сусідства щодо уточнення цих вимог: час спливає, політичне життя не зупиняється. Тому з лютого й до сьогодні "пункти Фюле" явно зазнають удосконалення.

Повне нехтування всіх не лише законів, а й простої логіки в ситуації із пролонгацією діяльності Київської міської ради аж до 2015 року, не могло лишитися непоміченим нашими європейськими партнерами.

Саме тому на прес-конференції 24 червня в Люксембурзі Штефан Фюле висловив сподівання, що українська влада найближчим часом визначиться щодо дати виборів у проблемних округах та Києві, а також активно приступить до реформи виборчого законодавства. А оскільки слово єврокомісарів – не рівня слову чиновника національного розливу, то немає підстав сумніватися, що забезпечення права голосу киянам є серед пріоритетів ЄС, не зважаючи на відсутність у запропонованих у лютому пунктах.

Отож, давайте проаналізуємо, чому це питання, із переліку питань, що його названо нашими партнерами ключовими, разом з вирішенням проблеми вибіркового правосуддя та продовженням реформ в рамках порядку денного асоціації – не потрапило до порядку денного, хоча законодавчі ініціативи як з боку влади, так і з боку опозиції є.

Почнемо із влади.

Законопроект №2971"Про повторні вибори народних депутатів", розроблений урядом та внесений до ВР 13 травня 2013 року. Він висловлює найпотаємніші бажання влади – не обмежує кількість округів та час дії законопроекту. Тим самим дає можливість тримати на гачку всіх мажоритарників. Саме тому навіть ті з них, хто ввійшов у фракцію ПР, діють на випередження, оголошуючи, що на них чекає скасування манданту, зокрема, і за "протидію" євроінтеграції.

Тому для влади програма максимум – протискання власного законопроекту. Опозиція, звісно, критично проти, бо будь-якого її члена мажоритарника позбавлять мандата під цей законопроект куди легше ніж провладного. А програма мінімум – затягування його прийняття до максимально можливого терміну.

Щодо виборів у Києві – влада дуже сподіваються, що про них забудуть, бо власного плану щодо столиці, окрім як тримати захопленні позиції, у неї немає.

Скоріш за все, буде обрано тактику затягування по всім показникам – округи, Київ, зміна законодавства. Саме тому Мін'юст під керівництвом Олени Лукаш вкотре проводить круглі столи щодо реформування виборчого законодавства, хоч таких пропозицій уже висловлено дуже багато – від Виборчого кодексу, позитивно оціненого Венеціанською комісією, до розробок як опозиції, так і громадськості.

Тепер щодо опозиції.

По проблемним округам вона готова підтримати навіть законопроект влади за умови усунення ризиків щодо можливості його застосування й на інших, окрім уже визначених, та необмеженості в часі.

По виборчому законодавству має ряд ініціатив, зокрема, законопроект №2908 "Про вибори народних депутатів України (щодо техніко-юридичного вдосконалення виборчого процесу)".

Правда, системності та всеохопленості у вирішенні виборчих питань – чого вимагають наші європейські партнери – цим пропозиціям бракує, а перереєструвати Виборчий кодекс у цьому скликанні опозиція не поспішає.

Найгірша ситуація по Києву. Так, опозиціонери постійно вносять законопроекти щодо призначення виборів міського голови та міської ради, при цьому по кілька одночасно й врізнобій. Як тільки минає термін, на який опозиціонери ініціювали вибори – вносять новий.

При цьому ключове завдання – продемонструвати єдність. Для того, що розморозити процес, потрібно не так заява про спільного кандидата, як спільна позиція трьох фракції – в ідеалі, звісно, п'ятьох – вибори необхідні.

Але такої заяви, чи ініціативи про призначення виборів від лідерів парламентських фракцій як не було, так і немає. Усі теорії про панічний страх одного з імовірних кандидатів висуватися, щоб не програти втретє, чи про те, що інші двоє просто намагаються підсидіти більш популярного й набираючого оберти партнера-конкурента – киян, як і європейців, не цікавлять.

Потрібне розуміння, коли вибори будуть. А оскільки політична доцільність каже "затягувати" – то й не форсують. Хочеться вірити, що це – тільки на початку політичного сезону, але із часом розкочегаряться.

Як результат – питання виборів зависло в повітрі. І, як ми бачимо, політики не дуже зацікавленні в його швидкому й комплексному рішенні.

Іде торг – давайте ми вам вибори на округах на ваших умовах, але в грудні й без згадки про Київ. Або – давайте ми погодимося на вибори в округах пізніше саміту, але паралельно з нашими правками до виборчого законодавства. Ну, по Києву треба щось вирішити – то, може, тільки міського голову, а?

Усі пропозиції є лише припущеннями, і збіг із реальними подіями – лише співпадіння.

Наскільки далеко такий підхід від того, який забезпечить спільну перемогу у Вільнюсі, говорити не доводиться…

І так по кожному пункту.

Затягуємо питання із лікуванням Тимошенко закордоном, бо раптом Меркель програє, а з новим канцлером буде легше домовитися про, так би мовити, полегшений список "пуктів Фюле".

Не презентуємо Стратегію управління державними фінансами, хоч прозвітували про її прийняття, бо раптом Росія переконає ще когось з екс-сателітів за прикладом Вірменії піти в Митний союз на противагу активізації в Східному партнерстві ЄС.

Тобто – затягуємо на фоні заяв про виконання всіх вимог і то достроково.

Та не все так сумно цієї дощової осінні. Бо громадськість активніше починають тиснути на владу в питанні євроінтеграції. І відбувається це як на рівні популяризації співпраці є ЄС у різних містах України за ініціативи Інституту світової політики; символічного делегування громадянами права підпису Угоди про асоціацію від ініціативи "Підпису-ЄС!" спільного заходу "Ми-Європейці", "Центр.UA" та Молоді ДемАльянсу; вуличних заходів "Євронаступу"; експертних заходів щодо реального стану євроінтеграційних процесів у різних галузях з ініціативи фонду "Відродження" – так і системного відслідковування євроінтеграційної активності влади від Національного круглого столу "Порозуміння зароди європейського майбутнього" з залученням громадських експертів різних ініціатив та аналітичних структур.

Звісно, щоб бути почутим політиками, усім проєвропейським ініціативам потрібно співпрацювати й виступати спільним фронтом, розподіляючи роботу й консолідуючі зусилля. Лише це зможе переконати політиків вирішувати не власні кулуарні питання, а реально працювати на перемогу у Вільнюсі.

Спільну перемогу українців.

Ярослав Юрчишин, спеціально для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)