Управление автомобилем в состоянии алкогольного опьянения - проблема, которую можно решать

7521 просмотр
Среда, 07 декабря 2016, 19:38
Владислав ВласюкVladyslav Vlasiuk
генеральный директор Директората по правам человека, доступу к правосудию и правовой осведомленности Минюста

У липні 2016 року Верховна Рада України прийняла закон про посилення відповідальності за керування в стані сп’яніння, який передбачає суттєве збільшення штрафів, мінімального з 3400 гривень до 10 200 гривень та вводить обов’язкове позбавлення права керування транспортним засобом.

Посилена відповідальність застосовується вже більше 4 місяців, проте бажаного ефекту – зменшення кількості випадків керування в стані алкогольного сп’яніння – не досягнуто.

В середньому у 32 великих містах та обласних центрах, де діє патрульна поліція, фіксуються близько 15 випадків керування в стані алкогольного сп’яніння щоденно.У Києві кожного дня фіксують більше 30 таких правопорушень.

Окрім того, в Україні одна з найбільш невтішних статистик ДТП за участю нетверезих водіїв. Так, лише за 10 місяців трапилось 4250 ДТП із потерпілими з вини п’яних водіїв, а це – майже 10% від усіх ДТП в країні. Періодично, на сторінках ЗМІ можна побачити повідомлення про жахливі смертельні ДТП з вини нетверезих водіїв.

Керування в стані алкогольного чи іншого сп’яніння є найбільш тяжким порушенням у сфері безпеки дорожнього руху. Тяжкість обумовлена ступенем суспільної небезпеки, яка завдається вказаним діянням.

Так, водій у стані сп’яніння є загрозою для життя та здоров’я інших учасників дорожнього руху – водіїв, пішоходів, велосипедистів, а також і для самого себе та власності третіх осіб. За різними дослідженнями двоє з трьох водіїв зазнають негативного впливу від нетверезих водіїв.

Логічним видається питання, що можна вдіяти аби зарадити цій ситуації?

Проблема керування на підпитку є складною та потребує комплексного вирішення. Одним лише збільшенням санкцій за правопорушення тут не обійтись.

Органи влади, в першу чергу поліція, у зв’язку із обмеженістю ресурсів, не в змозі вживати достатніх та ефективних заходів для зменшення масштабів проблеми. В той же час держава та органи правопорядку потребують підтримки та допомоги органів місцевого самоврядування, засобів масової інформації, відомих і авторитетних людей та громадськості.

Сьогодні громадські ініціативи, які пропонують платформу для широкого обговорення, продукування дієвих механізмів подолання проблеми та їх імплементації стають локомотивами реформ і стимулюють державу до активних дії.

Досить важливим видаються проведення інформаційних кампаній щодо засудження керування в стані алкогольного сп’яніння. Необхідно створювати соціальні ролики, вірусну рекламу, твіти та пости знаменитостей із рішучим несприйняттям керування автомобілем на підпитку.

Необхідно також долати і проблему побутового алкоголізму в цілому. Заборона на продаж алкоголю у вечірній і нічний час має бути введена на законодавчому рівні і підкріплюватись ефективним механізмом відповідальності за порушення вказаної заборони, як продавцями алкоголю так і покупцями.

Окрім цього, пропонуємо запозичити міжнародний досвід по боротьбі із керуванням в стані алкогольного сп’яніння. Досить ефективним, на наш погляд було б введення в українське законодавство двох новел, які успішно застосовуються майже в усіх штатах США. А саме: введення "пунктів перевірки тверезості" та застосування як одного із додаткового виду санкцій: встановлення засобів обов’язкового блокування двигуна автомобіля за кермо якого сідає нетверезий водій.

Принцип "пунктів перевірки тверезості" передбачає, що в певному місці встановлюється додатковий знак про обов’язковість зупинки та надання документів для перевірки на вимогу поліцейського. Автомобілі зупиняють поліцейські із певною визначеною послідовністю.

У випадку якщо у поліцейського з’явиться підозра на перебування водія у стані сп’яніння, водій зобов’язаний пройти відповідний огляд. Цей механізм окрім прямого призначення – виявлення нетверезих водіїв, має ще й є дуже хорошу превентивну дію, адже пункти тверезості встановлюються в місцях, та в час, де існує найбільший ризик керування в стані алкогольного сп’яніння.

Також ефективний вплив має покладення обов’язку для водіїв, які керували в стані сп’яніння і понесли відповідне покарання встановити на кожен автомобіль, яким вони керують спеціальних пристроїв, що визначають стан сп’яніння водія до початку руху транспортного засобу. У випадку якщо водій не тверезий, двигун авто не може бути приведений в дію. За порушення цієї заборони також встановлюється дуже серйозна відповідальність.

Сподіваємось, що питання подолання проблеми керування в стані алкогольного сп’яніння залишиться актуальним.

Закликаємо консолідувати зусилля представників усіх основних учасників процесу: парламенту, уряду, поліції та громадських інституції задля спільного обговорення та роботи над тим, аби вирішити проблему !

Шляхи для покращення ситуації є, потрібно лише ефективно їх впроваджувати.

Владислав Власюк, адвокат, експерт Реанімаційного Пакету Реформ , співзасновник громадської організації "LEAD office", для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)