Эковзяточники: как остановить коррупцию в одесских портах?

970 просмотров
Среда, 07 ноября 2018, 14:00
Максим СтепановMaksym Stepanov
бывший председатель Одесской ОГА

Днями правоохоронці затримали чергового "екохабарника" – рядового фахівця Держекоінспекції Північно-Західного регіону Чорного моря, який вимагав 25 тисяч гривень у капітана судна. Натомість обіцяв "не створювати" проблем.

Хоча проблема, власне, вже є сама по собі – інспектори спеціально вигадують штрафи "зі стелі", аби "кошмарити" бізнес.

Так чи інакше – мусиш заплатити тільки тому, що зайшов у порт, де порядкують "екохабарники".

Правоохоронці спрацювали чудово. Сподіваюся, за цим випадком розкриють усю схему, і винних чекає в’язниця.

Та скільки ще хабарників треба зловити на гарячому, щоб держава кардинально реформувала систему екологічного контролю?

У нинішньому вигляді Держекоінспекція в портах – це абсолютне ЗЛО для міжнародних морських перевезень. Ті невеликі надходження до бюджету, про які гордо звітують інспектори, – ніщо в порівнянні з втраченою вигодою для України.

Судновласники намагаються обійти стороною наші порти. Світові компанії навіть включають до договорів фрахтування спеціальне "українське застереження" (ukrainian clause). Вважайте, що прямо в документах пишуть: приготуйте гроші для "екологічного контролю".

Судновласники кажуть: нам некомфортно так працювати. Вони не хочуть платити за простій судна і міфічний штраф, поки інспекція чекає хабара.

Немає суден – немає портових зборів у держбюджет, а вся інфраструктура і персонал позбавлені роботи. Вони могли б генерувати ВВП і податки, але "слава" екохабарників негативно впливає на імідж країни.

Одна структура завдає бюджету колосальних збитків! І це вже не тисячі, а мільйони доларів.

Але переламати цю ситуацію дуже просто!

Є два шляхи, як подолати Зло.

Перший – ловити на гарячому і бити по руках. Судити і саджати. Ще краще – змусити відшкодувати збитки, завдані перевізнику. А це – як мінімум 5 тисяч доларів на добу за простій для одного судна.

Другий шлях – знищити підстави для хабарів. І це – набагато важливіше! Позбавити інспекторів будь-яких навіть теоретичних можливостей їх вимагати. І для цього не треба якихось особливих зусиль.

Для початку треба прийняти декілька важливих документів: порядок відбору проб та порядок взаємодії між Держекоінспекцією та Адміністрацією морських портів. Ці регламенти потрібні, як-то кажуть, "на вчора", але їх досі немає.

Проте вони вкрай важливі! Бо щойно буде прозорий і зрозумілий судновласникам регламент відбору проб, екоінспектор не зможе ними маніпулювати. Неможливо вигадати неіснуюче забруднення, тож він буде змушений дотримуватися чіткої процедури.

І, зрештою, це все, про що просить міжнародний бізнес, – створити прозорі правила. Вони готові платити штрафи, якщо дійсно забруднили акваторію. Але не готові годувати "екохабарників".

Звісно, запровадження цих двох регламентів – тільки першочергові кроки. Проте їх буде достатньо, щоб дати старт реформі екологічного контролю.

До речі, повний пакет пропозицій я давно направив на розгляд Мінекології. В ідеалі для проведення досліджень на суднах потрібно залучати незалежні акредитовані лабораторії. Судновласник зможе самостійно обирати одну із затвердженого переліку, а не давати проби на відкуп інспекторам.

Крім того, потрібно щодня проводити автоматизоване обстеження фонового рівня забрудненості акваторії портів та оприлюднювати цю інформацію. Тоді буде зрозуміло, у який саме момент сталося забруднення, і наскільки те чи інше судно могло його спричинити.

Ще важливо: на державному рівні визнати гарантії покриття екологічних порушень міжнародними Клубами взаємного страхування P&I Clubs. Тоді екологи не зможуть вимагати негайних компенсаційних виплат готівкою від судновласників. Рішення про сплату штрафу буде приймати суд.

І зараз від Кабінету міністрів (і багато в чому – від Мінекології) залежить, коли будуть розроблені нові правила.

Разом з міжнародним бізнесом, який хоче чесно працювати в Україні, я прошу затвердити їх якнайшвидше, аби зламати корупційні схеми "екохабарників". Без цього ми втрачаємо інвесторів, податки і зрештою гроші для розвитку Одеського регіону та й усієї країни.

Нам треба кардинально змінити всю систему роботи Держекоінспекції. А для цього слід не просто вичистити з неї хабарників, а й ліквідувати підстави для вимагання хабарів.

Максим Степанов, голова Одеської облдержадміністрації

Спеціально для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)