Реторсии против агрессора: Кто и что заставит РФ соблюдать права военнопленных

861 просмотр
Четверг, 06 декабря 2018, 13:00
Андрей МамалыгаАндрій Мамалига
адвокат, представитель омбудсмена по вопросам партнерства с Институтом гражданского общества, координатор проектов в сфере переходного правосудия в Украине и член Совета адвокатов Украины

Очевидно, що 25 листопада 2018-го стане точкою відліку у війні з Росією. Саме в цей день держава-агресор відкрито застосувала силу.

Росіяни взяли в полон 24 військовослужбовців та заволоділи трьома військовими судами ВМС Збройних Сил України.

Безумовно, Женевська конвенція про поводження з військовополоненими 1949-го року , про яку активно заговорили "державні чиновники найвищого рангу", може застосовуватися до збройного конфлікту, що ведеться між Україно та РФ з 2014 року.

Вона нарешті отримала правове підтвердження в Керченській протоці.

Водночас застосування положень Женевської конвенції покладає не тільки на агресора, а й передусім на саму Україну певні чіткі зобов'язання, від виконання яких залежить реалізація цих положень.

Безперечно, питання створення прозорого правового механізму розшуку та обміну полоненими постало ще у 2014-му році.

Наразі це питання перебуває у віданні СБУ та особисто Віктора Медведчука й реалізується не прозоро та кулуарно.

Проте Україна так і не створила Агентства у справах військовополонених та Довідкового бюро у справах військовополонених, які за логікою Конвенції і мали б опікуватися питаннями розміщення, утримання, репатріації, інтернування військовополонених.

Водночас неабияку роль у питанні реалізації положень Конвенції відіграє пошук нейтральної країни, яка стала б посередником між Україною та державою-агресором саме в питаннях звільнення військовополонених.

Нагадаю, що згідно зі статтею 25 Женевської конвенції, "військовополонених розміщують в умовах, настільки сприятливих, наскільки сприятливими є умови розквартирування в тій самій місцевості військ держави, що тримає в полоні…"

Військовополоненого, який очікує суд, як правило, "не тримають під вартою" (стаття 103 Конвенції).

"Військовополоненого судить лише військовий суд, якщо чинне законодавство держави, що тримає в полоні, не містить чітко викладеного дозволу цивільним судам судити особу зі складу збройних сил держави, що тримає в полоні, за такий самий злочин, що, як стверджується, був скоєний військовополоненим" (стаття 84 Конвенції).

Тобто, мова йде і про те, що Україна має створити належні, згідно з Женевською конвенцією, умови утримання військовополонених Збройних Сил РФ та інших осіб, які підпадають під дію статті 4 Конвенції та знаходяться під владою України.

Україна та самі військовополонені мають розуміти, що згідно зі статтею 118 Конвенції єдиною безумовною підставою їхнього звільнення є закінчення бойових дій.

До цього часу "…сторони конфлікту зобов'язані… відправляти на батьківщину тяжко хворих і тяжко поранених військовополонених" та "укладати угоди з метою репатріації або інтернування у нейтральній країні здорових військовополонених…"

Андрій Мамалига, правозахисник, адвокат, спеціально для УП



powered by lun.ua
powered by lun.ua
Зрада отменяется: как в ЕС оценивают выполнение Украиной Соглашения об ассоциации
Еврокомиссия оценила состояние выполнения Украиной Соглашения об ассоциации - и эти выводы в целом положительные. А уже 17 декабря по результатам заседания Совета ассоциации следует ожидать и политических месседжей.
Не бойтесь жаловаться на некачественные товары
Все привыкли жаловаться на некачественные товары в соцсетях, но эффективно ли это? Следует менять и систему рыночного надзора, и поведение потребителей и производителей. (укр.)
"Закон Янте". 9 особенностей школы в Дании
Датское общество построено по принципу равенства – равной ценности, равнозначности - всех его участников. (укр.)
"Не совсем украинцев" хотят лишить избирательного права
Оставлять все, как есть, просто нельзя - необходимы законодательные изменения. (укр.)
Как это — быть предпринимателем в Украине?
Предприниматели достигают успеха в непростых условиях и помогают другим. Способствуют им регуляторные условия? Скорее, наоборот. (укр.)
Стратегия Тимошенко для НБУ = двукратная девальвация
Цена «новой стратегии» для Украины может оказаться слишком высокой.
5 мифов о решении суда по Насирову
Право Насирова – это право на труд одного человека. Общественный интерес – чтобы в стране с 40 млн человек ДФС не возглавляли иностранные граждане, которых обвиняют в растрате 2 млрд гривен. (укр)