Услуги МВД: новые правила - старые проблемы

2034 просмотра
Воскресенье, 09 декабря 2018, 09:00
Евгений Школьный
эксперт Центра политико-правовых реформ

1-го листопада у Верховній Раді було зареєстровано проект Закону № 9251. Він передбачає низку змін у сфері надання адмінпослуг з видачі посвідчення водія та реєстрації транспортних засобів.

Розробники цього законопроекту не приховують, що він відповідає позиції Міністерства внутрішніх справ, а отже, він має високі шанси бути прийнятим.

Серед прогресивних змін внесеного проекту закону слід виділити передусім визначення переліків документів, що необхідні громадянам для отримання кожної з адмінпослуг МВС, а також чіткі розміри плати за їх надання.

Наразі ці питання регулюються на підзаконному рівні. На практиці це призводить до непрозорих платежів за послуги, а також до необґрунтованих вимог до заявників подавати додаткові документи.

Отже, законопроект здатен захистити громадян від таких проблем у сфері послуг МВС у разі його прийняття.

Але цілу низку проблем законопроект залишає без вирішення. Навіть ігноруючи офіційно визначену державну політику.

Зокрема, законопроект не передбачає передання повноважень з видачі/обміну посвідчення водія та реєстрації/перереєстрації транспортних засобів від МВС до місцевого самоврядування.

Хоча це мало би відбутись ще у другому кварталі цього року, що передбачено планом заходів з реалізації Стратегії реформування державного управління на 2016-2020 рр.

Децентралізація послуг МВС забезпечить максимальне їх наближення до споживачів, а також сприятиме їхній максимальній інтеграції до центрів надання адмінпослуг (ЦНАП).

Таким чином, мешканцям сіл, селищ та невеличких містечок більше не доведеться їздити в райцентр, щоб замовити (обміняти) посвідчення водія або зареєструвати автомобіль. Це можна буде зробити зовсім поруч із власною домівкою.

До того ж кошти за такі послуги надходитимуть саме до місцевих бюджетів. А отже місцева влада зможе витрачати їх на благо власної громади.

Децентралізація ряду інших адмінпослуг (реєстрація бізнесу, нерухомості тощо) довела ефективність такого процесу, адже черги і корупція у цих сферах практично подолані.

Наступний недолік законопроектужодних змін щодо "подвійного" складання іспитів.

Так, спочатку майбутні водії складають теоретичний і практичний іспит в автошколі, де пройшли курс навчання, а потім мають йти до територіальних органів МВС, щоб склади їх повторно. Лише після цього можливо отримати посвідчення водія.

Законопроект таку процедуру не змінює.

При цьому ним передбачається чіткий механізм контролю МВС за закладами підготовки водіїв – акредитація, атестація їхніх спеціалістів тощо.

Отже, немає перешкод для закріплення функцій із прийому теоретичних і практичних іспитів виключно за автошколами.

В разі неякісної підготовки водіїв такими закладами – МВС уповноважене застосовувати до них санкції. Такий підхід використовується у багатьох розвинених країнах і доводить свою ефективність.

Спірним нововведенням законопроекту є обов’язкова наявність у водійському посвідченні безконтактного електронного носія (БЕН).

Виникає запитання: яку користь цей чіп принесе водіям? Адже для отримання послуг онлайн використовуються інші документи та засоби електронної ідентифікації (Bank-ID, Mobile-ID). А від підробок цей документ можна захистити й іншими засобами.

Водночас вартість водійського посвідчення суттєво зросте. До того ж введення БЕН у водійському посвідченні не є прямим зобов'язанням України перед ЄС.

Наостанок слід виділити давно назрілу проблему, яку законопроект відмовляється вирішувати. Зокрема, це зайва бюрократія при реєстрації автомобілів.

Так, законопроект передбачає проведення звірки, огляду, дослідження номера транспортного засобу та ідентифікаційних номерів кузова, рами (шасі) під час його реєстрації.

Такі процедури абсолютно недоцільні під час цих реєстраційних дій. Вони спричиняють зайві бюрократичні перепони й ускладнюють процес інтеграції зазначених послуг до ЦНАП.

Адже МВС вимагає для цього від ЦНАП обов’язкового облаштування оглядових майданчиків на своїй території. Та далеко не кожен такий центр здатний виконати ці умови.

Саме тому зазначені звірку та огляд доцільно проводити виключно під час технічного огляду транспортних засобів, який необхідно зробити обов’язковим для усіх автомобілів. Більшість країн-членів ЄС використовують саме цей підхід.

Отже, поданий законопроект необхідно суттєво доопрацювати, доповнивши прогресивними змінами для сфери послуг МВС. Це чудова нагода зробити так, щоб адмінпослуги надавалися громадянам швидше та якісніше.

Євген Школьний, для УП



powered by lun.ua
powered by lun.ua
Зрада отменяется: как в ЕС оценивают выполнение Украиной Соглашения об ассоциации
Еврокомиссия оценила состояние выполнения Украиной Соглашения об ассоциации - и эти выводы в целом положительные. А уже 17 декабря по результатам заседания Совета ассоциации следует ожидать и политических месседжей.
Не бойтесь жаловаться на некачественные товары
Все привыкли жаловаться на некачественные товары в соцсетях, но эффективно ли это? Следует менять и систему рыночного надзора, и поведение потребителей и производителей. (укр.)
"Закон Янте". 9 особенностей школы в Дании
Датское общество построено по принципу равенства – равной ценности, равнозначности - всех его участников. (укр.)
"Не совсем украинцев" хотят лишить избирательного права
Оставлять все, как есть, просто нельзя - необходимы законодательные изменения. (укр.)
Как это — быть предпринимателем в Украине?
Предприниматели достигают успеха в непростых условиях и помогают другим. Способствуют им регуляторные условия? Скорее, наоборот. (укр.)
Стратегия Тимошенко для НБУ = двукратная девальвация
Цена «новой стратегии» для Украины может оказаться слишком высокой.
5 мифов о решении суда по Насирову
Право Насирова – это право на труд одного человека. Общественный интерес – чтобы в стране с 40 млн человек ДФС не возглавляли иностранные граждане, которых обвиняют в растрате 2 млрд гривен. (укр)