Чому українське законодавство не цінує людські життя на дорогах і що з цим робити

Вівторок, 24 жовтня 2023, 15:00
юрист Кампанії "За безпечні дороги", Центр демократії та верховенства права

Коли стається резонансна аварія на дорогах, вона заслужено стає головною темою для суспільства та медіа. Зазвичай увага прикута до питання "хто винен?", а головний заклик – максимально суворо покарати порушників. Однак вкрай рідко ДТП вивчають як системну проблему, аби знайти системне рішення, а надалі – запобігати новим трагедіям.

А саме це мало б бути головним завданням. Бо навіть якщо винуватець аварії проведе решту життя за ґратами – це ніяк не поверне загиблих у ДТП людей. Тим часом, у нашому Кодексі України про адміністративні правопорушення є норма, що фактично спонукає водіїв і далі повторювати помилки, котрі вбивають людей.

Ми вирішили подивитись на те, як працює українське законодавство і правосуддя, на прикладі конкретної трагедії. Вона сталася 16 квітня 2016 року в місті Броди на Львівщині. Мотоцикліст на швидкості об’їжджав автомобіль, який здійснював поворот, та влетів у групу велосипедистів. Внаслідок цього ДТП двоє людей, зокрема 14-річна дівчина, загинули, ще одна людина – отримала несмертельні травми.

Чи покараний винуватець ДТП?

Після аварії розпочалося досудове розслідування та судовий розгляд, які сукупно тривали більше 4 років. Суд ухвалив обвинувальний вирок лише 30 травня 2022 року. Ще через пів року, у листопаді, справу розглянув апеляційний суд, і вирок набрав законної сили.

Суд визнав водія мотоцикла винним і відправив його за ґрати на 5 років (також позбавивши права керувати транспортними засобами на 3 роки). Додатково з мотоцикліста стягнуть майже 1,86 млн грн матеріальної та моральної шкоди. 

Отож, водій не уникнув покарання, закон працює, справедливість – втілена. Держава витратила на це сумарно 4,5 роки та залучила чимало фахівців (слідчих, прокурорів, експертів, суддів тощо), аби ухвалити остаточне рішення у цій справі. 

Однак жодне рішення суду не виправить усієї шкоди від ДТП, адже люди вже загинули.

А чи можна було цьому запобігти?

Відповідь на це дає експертний висновок, на який посилався суд у своєму вироку. Там вказано, що від перехрестя до опори мотоцикліст їхав зі швидкістю 81 км/год. 

Насправді він уже порушував правила (на той час у населених пунктах діяв поріг у 60 км/год), але в Україні водіїв не карають за перевищення швидкості менш ніж на 20 км/год, тому чимало українців звикли розганятися до 80 км/год в містах.

Але навіть якщо водій перевищив швидкість на 20-50 км/год (і це помітили), він відбудеться невеликим штрафом: 340 гривень, якщо порушника зупинив інспектор, або 170, якщо перевищення фіксує камера, бо закон передбачає для порушників "знижку" на такі випадки!

Тим часом, експерти, які аналізували ДТП в Бродах, дійшли висновку: якби водій мотоцикла рухався зі швидкістю 50 км/год, то автомобіль міг би безпечно повернути, тоді мотоциклісту не довелося б гальмувати, він би не втратив керування – і аварії взагалі б не сталося.

Тобто вирок суду свідчить: трагедії можна було б запобігти, якби законодавство виконувало профілактичну роль та стимулювало водіїв дотримуватися швидкості до 50 км/год у місті. 

Чи виконав закон своє завдання із запобігання зазначеного правопорушення?

Якщо коротко, то ні. Оскільки чинний Кодекс України про адміністративні правопорушення (КУпАП) повністю ігнорує небезпеку, яку створює для всіх українців перевищення швидкості.

З висновку експертів випливає, що: 

  1. швидкість 81 км/год у місті призводить до жахливих наслідків і в людей не було шансів вижити. Відео дуже яскраво демонструє жахливі наслідки такої швидкості.
  2. рух на швидкості 81 км/год у місті – серйозне порушення, здатне призвести до смертельного ДТП.

Однак, за логікою КУпАП, перевищення швидкості (на зразок випадку в Бродах) за ступенем загрози – те саме, що порушення правил зупинки та стоянки. А от зупинка на смузі громадського транспорту або несплата за паркування – значно небезпечніші для суспільства.

Про це сам законодавець говорить мовою штрафів: 

  • за перевищення швидкості до 20 км/год водій не платитиме нічого;
  • за перевищення швидкості на 20-50 км/год водій сплатить 340 грн (зі знижкою – 170 грн);
  • за зупинку на смузі громадського транспорту – 680 грн (наразі знижка можлива лише в одному місці – на бульварі Миколи Міхновського у місті Києві);
  • за несплату за паркування у центрі Києві – 700 грн (зі знижкою – 350 грн.). 

Тобто хоча через неоплачене паркомісце ніхто не помирає, водій заплатить за це дорожче (навіть зі знижкою), ніж за їзду містом на швидкості 100 км/год, вдвічі швидше, ніж дозволяють правила! А якщо він "сповільниться" до 69 км/год, то взагалі не отримає покарання.

Звучить як повний абсурд, коли згадати смертельні наслідки аварій на високих швидкостях.

Висновок: українське законодавство не лише не стримує водіїв від порушень. Навпаки, воно підштовхує українців перевищувати швидкість, адже "амністія" за надмірні 20 км/год і скромні штрафи, поєднанні з людським бажанням "доїхати швидше" та переконанням про "зі мною такого не станеться" у сумі дають саме такий результат.

Показово, що навіть найрезонансніші ДТП минулих років не змінили думку багатьох водіїв. Так, за даними Нацполіції, за 2022 рік у аваріях через перевищення швидкості загинули 1633 людини.

Як законодавство може стати на заваді таким трагедіям?

Польща показує гарний приклад того, як законодавці мають ставитися до перевищення швидкості і що з цим робити. 

По-перше, у Польщі діє розвинута система градації штрафів відповідно до ступеню перевищення швидкості. Нарахування штрафів починається від перевищення швидкості більш ніж на 1 км/год. Сума штрафу залежить від масштабу порушення: за кожні додаткові 5-10 км/год штраф збільшуватиметься.

Для прикладу, штраф за перевищення швидкості до 10 км/год становить 50 злотих (420 грн). За перевищення швидкості на 11-15 км/год доведеться заплатити вже вдвічі більше, тобто 100 злотих (840 грн). За перевищення швидкості на 31-40 км/год (як у ДТП, з якого ми почали) водія у Польщі карають штрафом у 800 злотих (6 724 грн). Найбільший штраф буде за перевищення швидкості більш ніж на  71 км/год, повторене вдруге за рік – 5000 злотих (42 026 грн). 

Тобто штраф за повторне максимальне перевищення швидкості – у 100 разів вищий, ніж штраф за мінімальне перевищення швидкості (до 10 км/год).

Ба більше, на додачу до штрафів, у Польщі існує система штрафних балів: якщо водій набирає певну кількість, він втрачає право керувати. Скільки балів отримає порушник – також залежить від розміру перевищення швидкості. Відповідно, якщо самі лише штрафи не переконують водія їздити безпечно (наприклад, він дуже багатий і платить їх без проблем), то держава позбавить його права сісти за кермо.

Як наслідок, Польща дуже різко зменшила смертність на дорогах. Лише за останні чотири роки – з 2019 до 2022 року – смертність знизилася на 35%: з 2 909 до 1 896 людей за рік. У 2023 році Польща навіть здобула міжнародний приз за свої досягнення з покращення ситуації на дорогах.

Що може зробити Україна?

Звісно, щоб запровадити штрафні бали, потрібно спочатку розробити та ухвалити закон, а далі – створити автоматизовану систему, яка рахуватиме штрафні бали для кожного водія. А от змінити штрафи за перевищення швидкості на раціональніші та справедливіші можна вже зараз (причому без жодних витрат із бюджету). 

Очевидний крок до цього – зміни до КУпАП, якими потрібно:

  1. скасувати "стимулювання" водіїв їздити з перевищенням швидкості на 15-20 км/год, запровадивши штраф за перевищення швидкості більше ніж на 10 км/год;
  2. запровадити градацію штрафів у діапазоні між 10 та 50 км/год, збільшуючи їх пропорційно за кожні додаткові 10 км/год.

Повномасштабна війна як ніколи гостро нагадала нам, наскільки цінне кожне людське життя. Українські воїни, ризикуючи життям, захищають країну і життя її громадян. Службовці ДСНС, поліцейські та медики роблять все можливе, рятуючи постраждалих після обстрілів чи інших катастроф. 

Однак ми можемо зберегти ще тисячі життів, зробивши українські дороги безпечними – адже зараз люди гинуть і травмуються в ДТП ледь не щодня. Саме тому навіть під час війни держава має і далі реформувати законодавство, наближаючи його до найкращих практик ЄС та міжнародних рекомендацій у сфері безпеки руху.

Іван П’ятак, юрист Кампанії "За безпечні дороги", Центр демократії та верховенства права