Морквинка, Котик Паскаль та їхні друзі:
як працюють анімовані психологи для дітей
Страх, вередливість, злість, роздратованість, агресивність і багато питань "Чому" – це ті емоції та фрази дітей, з якими чи не щодня стикаються українські батьки, зокрема протягом останніх чотирьох років російсько-української війни.
Заспокоїти дитину чи дати відповіді на складні питання буває важко, адже повномасштабне вторгнення забрало в українців базове відчуття безпеки та впевненість у завтрашньому дні.
Впоратися зі стресом і наслідками війни та "зібрати себе докупи" допомагає піклування про ментальне здоров’я, зокрема робота з психологами. І якщо звична сесія дорослого зі спеціалістом виглядає як розмова двох, де "клієнт" ділиться своїми переживаннями, а фахівець допомагає прожити емоції та розпитує про відчуття, то для дітей такий формат спілкування часто заскладний, особливо, коли це стосується малечі та учнів молодшого шкільного віку.
Щоб зробити психологічну допомогу для дітей доступнішою та зручнішою, громадська організація "Можливості. Мотивація. Медіа" ("Академія Турботи") за підтримки проєкту
GIZ "Ґендерно-чутливі підходи до психічного здоров’я та психосоціальної підтримки в Україні" у партнерстві з Німецьким фондом розробила програму на базі авторської методології, яка дозволяє ефективно вирішувати психологічні запити онлайн за допомогою сесій з анімованими персонажами в застосунку MaPanda – Морквинкою, Котиком Паскалем чи Морквою Горіхівною.
"Ми створили методологію, як відповідь на запит сьогодення: діти, що зростають у реальності війни, потребують зрозумілих і гнучких моделей дії, які можна застосовувати щодня. І наша методологія працює як у психологічній підтримці, так і в освіті чи формуванні нових звичок. Вона готує дитину впевнено жити в складному світі, маючи всередині власну опору", – пояснює Анастасія Свобода, керівниця проєкту "Академія Турботи".
В основі методології "Академії Турботи" є два ключові компоненти: контакт дитини з анімованим персонажем застосунку, яким керує фахівець, та залученість близького дорослого, що підхоплює й закріплює зміни вдома. Завдяки цьому знання, навички й функція підтримки поступово переходять від спеціаліста до родини та самої дитини, минаючи звичну залежність від фахівця й формуючи сталий результат.
"Простими словами: дитина грає з персонажем в застосунку і навіть не здогадується, що в цей момент відбувається терапія чи навчання. Ігри, в які грає дитина з персонажем, прості та цікаві. Вони легко «мігрують» у родинний побут, де дорослі підхоплюють гру, фірмові фрази персонажів та ритуали-традиції, які створюють підтримуюче безпечне середовище для дорослішання. З кожним етапом дитина все менше потребує постійної присутності спеціаліста, бо вже має власні інструменти й опору. Врешті-решт вона навчається самостійно справлятися з викликами", – розповідають в "Академії Турботи".
Загалом реалізація методології відбувається поетапно. Спершу дитина знайомиться з персонажем і відчуває безпеку поруч із ним (коло). Потім до взаємодії долучається дорослий (трикутник), далі залишається тандем дитини й дорослого (еліпс). З часом дитина починає використовувати інструменти самостійно (спіраль), а зрештою впевнено застосовує навички в ширшому соціумі (сфера).
коло
Принцип безпечного кола
трикутник
Принцип рівного партнера
еліпс
Принцип спільної дії
спіраль
Принцип етапності
сфера
Принцип передачі впливу
Ці етапи підкріплюються інструментами: індивідуальні, тристоронні та групові дзвінки в застосунку MaPanda, відео, казки, зошити, трекери, іграшки та ігри. Вони легко інтегруються в сімейну рутину та роблять розвиток природним і захопливим.
Водночас персонаж – це не просто мультяшка, а професійний інструмент. Він знімає опір, створює емоційний місток і працює у парі з фахівцем. У кожного персонажа є своя наративна історія, завдяки якій навіть без дзвінка в застосунку персонаж залишається присутнім через сюжети, завдання, звичні мовні звороти (на кшталт "Свята Морква!", "цьомки-бомки", "бадиллям клянуся!", "чао-мяо") та ритуали-ігри.
Керівниця проєкту Анастасія Свобода ділиться, з якими питаннями найчастіше до "Академії Турботи" звертаються батьки малечі: "Діти можуть гірше спати, різко змінювати настрій чи по-новому реагувати на звичні речі. Ще один маркер нестабільного стану – зміни в спілкуванні: коли дитина закривається в собі або, навпаки, хоче багато говорити, але не знає, як і з ким. У такі моменти дорослим важливо мати прості слова й інструменти, щоб підтримати її".
Психологи зазначають, що важливим питанням, яке непокоїть дітей, є військова служба батьків: очікування дзвінка з фронту, неможливість бачити рідних, втрата одного з батьків або ж очікування з полону, статус "безвісти зниклий".
"Найчастіше діти хвилюються за безпеку мами чи тата, і це тримає всю родину в щоденному стресі. Інший полярний запит – коли про війну вдома взагалі не говорять, і тоді важливо вчитися робити це лагідно. Ще одна тема, що болісно звучить, – смерть: діти, які пережили втрату, по-різному намагаються осмислити її та шукають відповіді у дорослих", – пояснює Анастасія Свобода.
Ще одним з цікавих форматів "Академії Турботи" є "Морквусин кінозал" – це серія повчальних відео від персонажів, які допомагають дітям зрозуміти й обговорити чутливі теми: від дружби та взаємоповаги до прийняття відмінностей і турботи про себе.
Оповідачка кінозалу – Морквинка. Вона запрошує дітей у світ історій своїх друзів: Котика Паскаля, Пундика, Пандіка та інших героїв. Кожна історія народжена з реальних викликів, які знайомі дітям: як підтримати друга, що робити, коли тебе дражнять, як не розгубитися серед відмінностей, чим відрізняється жалість від справжньої підтримки.
Загалом, завдяки "Академії Турботи", психологічну допомогу змогли отримати вже 6 тисяч українських дітей. Ділимося відгуками декількох з них:
"Став вірити в дива". Історія Владислава Рубана
До проєкту Владислав був емоційним і часом реагував агресивно. Боявся темряви, не залишався сам – одразу біг до мами або ховався. Частково володів способами заспокоєння, але цього було недостатньо – йому бракувало підтримки.
Завдяки участі у програмі та спілкуванні з Морквинкою Владислав почав працювати з емоціями: пробував техніки, слухав поради, помічав, що відчуває.
"Це ще один друг, який зацікавлений у дитині, який щоразу щось вигадує, якісь історії", – поділилася мама хлопчика Юлія.
Тепер Владислав рідше переходить від радості до сліз і навпаки, краще справляється зі своїм станом. Деякі страхи відступили – він може залишатися один у кімнаті, гратися самостійно, не так часто кличе маму. Вночі ставить біля ліжка скриньку, щоб "погані сни не снилися", іноді бере з собою у садочок та на вулиці, складає туди іграшки.
"Я дуже рада, що він працює над собою, – говорить пані Юля. – І, знаєте, він більше став вірити в дива".
"Морквинка – це подруга, якій довіряють". Історія Ніколь Міндрової
На початку курсу Ніколь мала велику внутрішню напругу. Проте вже після кількох занять вона стала спокійнішою, її емоції врівноважились, страхів стало менше, а найголовніше – з’явилося розуміння, що з ними робити. Наприклад, під час гучного вибуху на вулиці дівчинка застосувала техніку "трьох П": попила, подихала, почала малювати просто на землі – це стало прикладом її внутрішньої сили, яку вона здобула завдяки Морквинці.
"Ми раніше пробували працювати з психотерапевтом, але це не дало результату – навіть попри його досвід роботи з дітьми. А тут – зовсім інше: у дружній атмосфері, через гру, на «ти». Вона ніби розповідає подрузі, якій довіряє, але ця «подруга» ще й може дати чарівний поштовх у правильному напрямку", – ділиться мама дівчинки.
"У партнерстві з GIZ ми довели, що психологічна підтримка онлайн для дітей до 10 років та їхніх родин може бути системною, доступною й ефективною навіть у найскладніших умовах. З 2022 року ми розробили й реалізували програми, що охопили понад 6000 дітей і родин, майже 28 000 школярів, 720 навчальних закладів, і стали базою практики для більш ніж 100 молодих фахівців. Ми поєднали сучасні технології, анімаційних персонажів і доказові практики з теплом живої взаємодії", – резюмує Анастасія Свобода.
Дати маленьким українцям можливість проживати радісне дитинство навіть під час війни – можливо. І організації "Фотосинтез", "Академія Турботи" та освітяни, які працюють на прифронтових територіях, створюють для цього всі умови.
Заходи реалізуються за підтримки Уряду Німеччини та Європейського Союзу в межах проєктів, що фінансуються Федеральним міністерством економічного співробітництва та розвитку Німеччини (BMZ) та впроваджуються Deutsche Gesellsсhaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH у партнерстві із місцевими та міжнародними організаціями.