Партнерський збір УП. Задонать на дрони та РЕБи

МінОПК: чи спасе галузь нове міністерство?

П'ятниця, 05 червня 2020, 14:00

Останні дні в інфополі активно просувається ідея створення нового міністерства ОПК. Розвиток комплексу дійсно потребує уваги, але чи вирішить його проблеми саме така модель? 

Я є абсолютним прихильником лібералізації ринку та нарешті легалізації державно-приватного партнерства у сфері оборони і космічних розробок, тому що саме вихід на вільний ринок українських державних і приватних підприємств дасть їм можливість розвиватися, залучати інвестиції. 

Для цього дійсно має бути зроблений шалений шматок роботи з корпоратизації, захисту і прозорості інвестицій, встановленню правил на ринку і захисту чуттєвих розробок.

Але стара українська традиція – створення нового міністерства, якщо проблема не вирішується в існуючих рамках, – навряд чи допоможе.

Дуже доречна у цьому контексті колонка заступника Міністра закордонних справ Єгора Божка щодо загроз, які несе в собі запропонована модель реформи ОПК не лише галузі як такий, а й ще зобов’язанням, які взяла на себе Україна перед нашими партнерами.

Читайте також: Що відбувається із міністерством оборони, або "Професіонали проти реформаторів"

Хочу ще раз визначити, що зміна підходу і більша координація дій щодо розвитку ОПК – абсолютно необхідна, і тут я абсолютно на боці розробників моделі, але ризики, яка несе запропонована РНБО модель є суттєвими, а саме:

- Поєднання функції розробки політики і контроля за її впровадженням в межах одного органу – знову ми отримуємо супермонстра, який буде сам себе контролювати і у зручний спосіб прикриватися секретністю розробок. До чого це призводить, ми вже бачили багато разів.

- Контроль за діяльністю підприємств – це повернення до радянської системи управління, коли ми не стимулюємо розвиток підприємств і інновацій, а робимо їх залежними від розпоряджень згори.

Таким чином ми закриваємо можливість гнучкого розвитку згідно потреб замовників, ринку, відрізаємо шанс будь-яких інвестицій (бо ніхто не буде інвестувати в підприємство, розвиток якого залежить від розпоряджень держустанов), відкриваємо широкі можливості для прийняття суб’єктивних рішень і тиску, а значить для корупції. 

Реклама:
Ми вже маємо приклад Укроборонпрому, якій власне і є реалізацію такої спроби централізованого впливу на розвиток. Нова управлінська команда Укроборонпрому сама заявляє про необхідність його поступової ліквідації і переходу до більш вільної моделі.

- Фактична відмова від корпоратизації підприємств, тому що в моделі корпоративного управління рішення приймаються виключно керівними та наглядовими органами самого підприємства. Держава як власник має формувати політики і вимоги та впливати на рішення через своїх представників в органах управління, але не може блокувати або нав’язувати рішення, що суперечать стратегії підприємства.

- Розмиття відповідальності. У ситуації, коли керівники підприємств завжди можуть кивнути на міністра, той – на віце-прем’єра або РНБО, ви ніколи не дізнаєтеся, хто прийняв остаточне рішення. 

Це абсолютно непрозора ситуація, що стимулює корупцію і призведе до того, що жодний сильний менеджер не погодиться очолити підприємство.

- Що буде робити міністр, який має під собою якусь продукцію (напряму відповідає за управління підприємствами)? Правильно, намагатиметься її реалізувати замовникам, не дивлячись на потреби. Тому що саме у цьому полягатиме його успішність. 

Тут ми знову повертаємося до того, що армія буде змушена покупати те, що виробляється, а не те, що потрібно. Таким чином ми повертаємося до непрозорих, керованих не ринком відносин.

- Створення нового міністерства – це мінімум рік. Тому на рік ми занурюємо галузь у підвішений стан, беручи до уваги, наприклад, те, що в умовах повної залежності від рішення "згори" підприємства на сьогодні досі (червень на дворі) не отримали замовлення і грошей, не впевнена, що вони просто дотягнуть до нової моделі.

- І останнє. Наші міжнародні зобов’язання і можливість залучення іноземних партнерів для спільного виробництва чи розробок зводяться нанівець. Про це детально написав п. Божок.

Питання не в тому, хто буде стояти на чолі вертикалі (наприклад, ідея з координацією на рівні віце-прем’єра є досить влучною), але які принципи будуть закладені у нову модель розвитку. 

Представлена модель більше схожа на держплан і бажання необмеженої влади над одним з найбільш потужних комплексів в Україні. І це викликає велике занепокоєння, як і бажання прийняти таке рішення поспіхом, без належного експертного обговорення. 

Аліна Фролова, для УП

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.  

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Сьогодні українська мова є в більшій небезпеці, ніж в 2022 році

Пам'яті Ірини Цибух

На порозі катастрофи. Розподілена генерація – шанс уникнути зимового блекауту

Три причини, чому саме зараз пора об'єктивно оцінити роботу АРМА

Чому управління відходами комерційної та промислової упаковки повинні здійснювати виробники

Де межа між національними інтересами та захистом права власності?