Партнерський збір УП. Задонать на дрони та РЕБи

Як працює менторство для ветеранів: досвід США

Середа, 15 травня 2024, 17:14

Після повернення з військової служби ветерани часто стикаються з низкою викликів у процесі адаптації до цивільного життя. Нерідко ці випробування передбачають втрату соціальних зв’язків, труднощі зі знаходженням роботи, проблеми зі здоров’ям, що можуть проявлятись у симптомах посттравматичного стресового розладу, порушеннях сну та інших психологічних розладах, спричиняють побутові виклики. У цьому контексті, поряд з професійною психологічною допомогою, менторство (наставництво) може стати неоціненним інструментом, який сприятиме ефективній реінтеграції ветерана в суспільство.

Менторство – це взаємини підтримки, в яких більш досвідчена та успішна людина (наставник/ментор) допомагає менш досвідченій або менш успішній (підопічному/менті) в розвитку її професійних або особистісних навичок та допомагає подолати труднощі.

У ветеранській спільноті менторство є особливо важливим. По-перше, ветерани звикли до ієрархічної структури армії. Поради та підтримка досвідченого побратима/посестри, що має схожий досвід участі у бойових діях і часто має вище звання та/або є старшим/старшою за віком, сприймається краще, ніж підтримка особи, яка такого досвіду не має. 

Реклама:

По-друге, саме цей унікальний досвід бойових дій, який пов’язаний з важкими психологічними, емоційними і фізичними навантаженнями, зумовлює особливі стосунки, які базуються на засадах довіри і братерства.     

Можна виокремити основні ролі менторства у ветеранській спільноті:

  1. Соціалізація. Ментори можуть допомогти ветеранам відновити або побудувати нові соціальні зв'язки, включаючи професійні. Наставники  відіграють провідну роль у залученні ветеранів до громадського життя та допомагають їм інтегруватися у цивільні професійні мережі.
  2. Кар'єрна орієнтація. Ментори можуть допомогти з вибором нового напрямку діяльності і надати підтримку у пошуку роботи, а також у визначенні довгострокових кар'єрних цілей. 
  3. Емоційна стабільність. Наявність в колі спілкування надійної особи, яка розуміє специфіку військового досвіду, може значно полегшити емоційний тягар, який часто відчувають ветерани при поверненні до цивільного життя. 
  4. Підтримка. Ментори можуть виступати в ролі особи, на яку можна покластись та до якої можна звернутися за порадою та підтримкою.

Якщо ж розглядати менторство в контексті реінтеграції ветеранів, які вчинили правопорушення і потрапили до системи правосуддя, варто звернути увагу на досвід реалізації програми Судів у справах ветеранів (далі – ССВ) США. Перший суд за такою моделлю був започаткований у 2008 році у Баффало, Нью-Йорк. ССВ є прикладом ефективної інтеграції менторства в систему правосуддя, що може бути ключем до успішної соціальної та професійної реінтеграції ветеранів, які стикаються із правовими викликами.

Програми ССВ розроблені для врахування специфічних потреб ветеранів, що зіткнулися з кримінальними обвинуваченнями. Вони надають ветеранам доступ до комплексних програм, які можуть включати лікування залежностей, психологічну та психіатричну допомогу, а також реабілітаційні послуги. Ментори в цих судах зазвичай також є ветеранами, які часто вже пройшли шлях відновлення і готові допомагати своїм побратимам.

Наставники-ветерани відвідують судові засідання разом зі своїми підопічними, допомагають їм усвідомити власні потреби, підтримують з ними тісний контакт та сприяють дотриманню ветеранами умов судового процесу та програми реабілітації. Їхні обов'язки охоплюють не тільки супровід під час слухань, але і цілий комплекс питань, які безперечно допомагають реабілітації та ресоціалізації ветерана: 

  1. Підтримка та наставництво. Ментори слугують рольовими моделями, надаючи емоційну підтримку і мотивацію ветеранам, що проходять через судовий процес і паралельну реабілітацію в рамках програми.
  2. Допомога в розумінні судових процесів. Наставники допомагають ветеранам розуміти і виконувати судові вимоги, намагаються забезпечити присутність підопічного ветерана на всіх засіданнях суду та лікувальних/реабілітаційних сесіях.
  3. Допомога з доступом до ресурсів. Ментори сприяють доступу ветеранів до різноманітних ресурсів: медичного та соціального захисту.
  4. Допомога у комунікації із сім’єю та родичами. Ментор може вказати ветерану на його проблеми в комунікації з родиною. А також допомогти у зворотній комунікації, пояснити членам сім’ї, що відбувається у житті ветерана, або, наприклад, порадити додаткові сімейні психологічні консультації.
  5. Пропагування відповідальності. Наставники сприяють відповідальності та позитивній поведінці, яка є важливою для успішної реабілітації ветерана.

Наявність наставника, який пережив схожі випробування, важлива для ветеранів, які часто відчувають себе більш комфортно та відкрито з колишніми військовими. 

Роль наставника може відрізнятися відповідно до певної програми Судів у справах ветеранів (яких є понад 450) у США. У деяких випадках наставники залучені протягом всього періоду проходження лікування та реабілітації ветераном.  В інших випадках наставництво є більш неформальним, а рівень залучення ментора визначають за потребами підопічного.

Щоб переконатися, що особа підходить для ролі наставника, з ним необхідно провести співбесіди в декілька етапів,  здійснити навчання для ознайомлення зі своєю  роллю та обов’язками, унеможливити правові чи психологічні перешкоди.  Менторська складова в ССВ визнана однією з ключових факторів успіху таких програм. 

В Україні існує можливість для введення схожого елементу менторства для ветеранів, зокрема в рамках окремої судово-реабілітаційної процедури (СРП). Така процедура може бути інтегрована у вже чинну систему правосуддя та законодавства України, а також діяти на базі чинних судових установ. СРП може включати схожий функціонал менторів на зразок Судів у справах ветеранів США.

Хоча наставники можуть співпереживати та надавати підтримку своїм підопічним у боротьбі за правильний шлях і новий шанс у житті, проте, важливо, щоб наставники повністю розуміли свою роль та могли виконувати свої функції.  Важливими аспектами компетентності менторів є розуміння судового процесу, програм реабілітації та психологічного стану підопічного. Кандидати на посаду наставника перед відбором до участі у програмі повинні проходити перевірку, анкетування та співбесіди. 

Менторство демонструє великий потенціал у допомозі ветеранам впоратися з поверненням до цивільного життя. Наставництво сприяє не тільки психологічному відновленню, але й відіграє вирішальну роль у соціалізації, професійному розвитку та освіті. Через свою спроможність відповідати на конкретні потреби ветеранів, менторство має всі шанси стати ключовою складовою будь-якої програми реінтеграції, в тому числі в рамках окремої судово-реабілітаційної процедури на зразок ССВ.

Владислав Шинкаренко

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Сьогодні українська мова є в більшій небезпеці, ніж в 2022 році

Пам'яті Ірини Цибух

На порозі катастрофи. Розподілена генерація – шанс уникнути зимового блекауту

Три причини, чому саме зараз пора об'єктивно оцінити роботу АРМА

Чому управління відходами комерційної та промислової упаковки повинні здійснювати виробники

Де межа між національними інтересами та захистом права власності?