Нечего на зеркало пенять...

35 просмотров
Среда, 20 апреля 2011, 17:16
Виктор Андрусив
независимый эксперт, кандидат политических наук, для УП

Український театр абсурду продовжує свої прем’єрні покази. В той час, як силами прокуратори, СБУ та міліції влада встановлює демократію, тобто порядок, західні звіти про права людини та свободу все більше опускають Україну в своїх рейтингах.

"Опущеність", звісно, дуже не до вподоби "конкретним" реформаторам, і вони намагаються устами своїх вірних соратників виправдати цю несправедливість.

Первинно підзори в недружелюбній поведінці Заходу падали на тричі обвинувачену лідерку опозиції і "корумпований" ЄС. Проте, коли слідом за Європою, "опускати" Україну почали і США, з’явились нові аргументи про накурених і обнюханих.

Істерична реакція багато в чому має своє логічне пояснення. В умовах пресингу ЗМІ, фальшивих соціологічних досліджень та обманливих прес-служб, оцінка Заходу мало не єдина об’єктивна інформація для громадян про те, як триває процес "наведення порядку" в країні. Фактично, західні звіти є тим "дзеркалом", в яке особливо не любить дивитись українська влада.

Насправді, виправлення негативних оцінок зовсім нескладний і навіть часом дуже корисний крок. Свободи, про які йде мова в більшості звітів, стосуються громадян, і їх забезпечення багато в чому тільки зміцнює владу, яка виступає за відкритість і прозорість.

Зовсім інша справа, коли влада не виступає за ці принципи, але ж це, безумовно, не про українських "младодемократів".

Щоб виправити регресійну динаміку України в міжнародних рейтингах свободи часом достатньо прийняти нові закони і сприяти їх реалізації. Однак команда Януковича відмовляється розв’язувати навіть ті питання, які вона зобов’язалася розв’язати. Тож чи треба на дзеркало нарікати…

Під макіяжем

В четвер у Верховній Раді відбудеться черговий показ реального обличчя української влади. На порядок денний внесений законопроект "Про громадські організації", який з нетерпінням чекають тисячі громадських організацій та просто активних громадян країни.

Історія змін, які несе цей законопроект, сягає корінням ще в 2007 рік, коли Рада Європи ухвалила нові рекомендації щодо законодавства про громадські організації. Після цього уряд декілька разів вносив і виносив законопроект, покликаний врахувати ці зауваження.

Однак, політична нестабільність, чи відсутність бажання, не сприяли ухваленню необхідного закону навіть в першому читанні. Тим часом в 2008 році Європейський суд з прав людини прийняв рішення, яким визнав, що чинне українське законодавство порушує право громадян об’єднуватись. Але навіть після цього справа не почала рухатись швидше.

Щоб зрозуміти масштаб проблеми достатньо озвучити один факт: за 10 років було прийнято понад 300 судових рішень, які стосувалися створення та діяльності громадських організацій. Люди відмовляються створювати громадські організації дізнавшись про складність процедури їх реєстрації:

- після рішення заснувати організацію і подання документів треба чекати мінімум 30 днів. За ці 30 днів відбуваються постійні правки і зауваження до Статуту, які в підсумку обмежують інтереси засновників.

Окрім цього, якщо організація зареєстрована в Києві, то провести тренінг чи захід в іншому місті заборонено. В цьому контексті ще більше проблем виникає, якщо громадяни хочуть заснувати всеукраїнську організацію. Тоді необхідно знайти 42 особи в 14 областях і подати близько 23 документів;

- громадська організація в Україні не може вирішувати суспільні проблеми, а тільки діяти в інтересах свої членів, тобто правозахисна організація не може надати допомогу затриманому, якщо він не є її членом.

Ці проблеми, далеко не єдині, але і їх достатньо, щоб довести розвиток громадянського суспільства до 2% активних громадян.

Очевидно, що це в першу чергу б’є по ефективності влади. Громадські організації виконують суспільно корисні функції, як-от: захист довкілля, робота з молоддю, соціальна відповідальність за старші покоління, розвиток громадянської культури, боротьба з корупцією тощо.

Без громадських організацій влада змушена покладатись на некомпетентних і часто корумпованих чиновників, які своєю діяльністю найбільше підривають підтримку провладних політичних сил. У розвинутих демократіях партнерство громадських організацій і влади веде до постійного зменшення навантаження на бюджет і покращення законодавства.

Чисто "неконкретно"

Свобода об’єднання громадян є окремим пунктом в звітах міжнародних організацій і їх резолюціях. Тому, в жовтні 2010 року в своїй жорсткій резолюції про функціонування демократичних інституцій в Україні ПАРЄ наголосила на важливості прийняття нового закону про громадські організації.

Це саме та резолюція, зміст якої всіма силами намагалася пом’якшити ціла делегація на чолі з сестрою глави адміністрації президента Юлією Новіковою. Проблемність цієї резолюції має свої віддалені наслідки, зокрема, кидає тінь на головування України в Комітеті міністрів Ради Європи в травні цього року.

Попри невдоволення змістом резолюції, в президентській адміністрації підготували відповідний указ, підписаний Віктором Януковичем, де визначили необхідність прийняття нового закону. Однак, із достовірних джерел стало відомо, що саме АП зайняла жорстку позицію відхилити внесений законопроект 7262-1, який парламент розглядатиме в четвер.

Звісно, що ця позиція визначила і позиції депутатів. Якось "неконкретно" виходить, якщо ще й врахувати, що серед авторів законопроекту сам Юрій Мірошниченко…

В четвер команда Віктора Януковича має реальний шанс підняти Україну в рейтингах свободи, без жодної шкоди для себе. Втім, скоріше за все, влада знову продемонструє справжню красу свого обличчя, з яким без жодного сорому спробує головувати в Комітеті міністрів Ради Європи.

Але вже незабаром вийдуть чергові звіти, які покажуть всю правду без макіяжу. Тож нічого на дзеркало нарікати, коли обличчя…

Віктор Андрусів, кандидат політичних наук, для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)