Україну кличуть до американської труби

Вівторок, 29 січня 2002, 16:48
Інвестори Баку - Джейхану можуть залучити українські фірми в якості підрядчиків

Держдепартамент США запропонував українським компаніям взяти участь у будівництві нафтопроводу Баку - Тбілісі - Джейхан з Азербайджану через Грузію до Туреччини. На думку експертів, залучаючи українських підрядчиків, США намагаються здешевити свій проект, що дорого коштує.

Про намір залучити українські компанії до участі у проекті учора оголосив головний радник держсекретаря США з питань енергетичної галузі Каспійського регіону Стівен Манн на зустрічі з прем'єр-міністром Анатолієм Кінахом. "Я знаю, що українські фірми мають великий досвід у нафтовій і газовій промисловості, особливо з будівництва трубопроводів і компресорних станцій", - сказав він.

Перші контракти з українськими компаніям, запевнив Манн, можуть бути укладені в березні. США вважають нафтопровід Баку - Тбілісі - Джейхан основним проектом транспортування нафти з Каспійського регіону до Європи. Передбачається, що потужність першої черги нафтопроводу Баку - Тбілісі - Джейхан становитиме 30 млн. т. До спонсорської групи будівництва труби входять ДНКАР (45% ), BP (25,72% ), Unocal (7,74% ), Statoil (6,45% ), TPAO (5,08% ), ENI (5% ), Itochu (2,96% ) і Delta Hess (2,05%). Наприкінці жовтня італійська компанія ENI перекупила у ДНКАР 5% її пайову частку, яка спочатку дорівнювала 50%.

За даними Валерія Кузьменко, експерта інституту проблем міжнародної безпеки України, влада країни вже погодилися на участь у проекті місцевих компаній, хоч обсяги замовлення поки що не названі. "Інвесторам трубопроводу Баку - Джейхан треба зменшити вартість проекту до $2,3 млрд., тому дешеві українські труби і послуги будівників будуть дуже доречні. А Україні необхідно завантажити свої власні трубні заводи, що позбавилися ринку збуту в Росії", - відзначає Кузьменко.

Як повідомив "Відомостям" Михайло Гончар, радник глави "Укртранснафти", США запропонували Україні два сценарії участі у будівництві нафтопроводу. Перший передбачає участь українських компаній в тендері з вибору підрядчиків Баку - Джейхану, який проводить турецька корпорація Botas, з обсягом замовлення не менше ніж $1 млрд. У другому варіанті українські фірми обмежаться постачанням матеріалів і виконанням субпідрядів для переможця цього тендера.

На думку аналітика "НІКойлу" Геннадія Красовського, Україні запропонували фінансувати проект нафтопроводу, який конкурує з проектом будівництва нафтопроводу Одеса - Броди. На останній вже витрачено більше $200 млн. "Трубопровід Одеса - Броди" також розрахований на постачання каспійської нафти, але, беручи участь у будівництві трубопроводу Баку - Джейхан, Україна ризикує ніколи не повернути вкладені гроші", - зазначає Красовський. Однак, на думку аналітика, вибору в України немає: за її участі або без неї Баку - Джейхан буде побудований. "А дешеві українські матеріали і робоча сила прискорять цей процес", - додає Красовський.

Однак Стівен Манн запевняє, що побудований Україною у 2001 р. нафтопровід Одеса - Броди може використовуватися для транспортування каспійської нафти паралельно з нафтопроводом Баку - Тбілісі - Джейхан. "Ці два трубопроводи орієнтовані на різні ринки, і я не бачу конкуренції між ними", - говорить Манн.