КС напише інструкцію Кучмі, за що і коли розганяти парламент

Четвер, 1 квітня 2004, 12:37
Конституційний суд України розпочав розгляд справи за поданням президента України Леоніда Кучми щодо офіційного тлумачення статей Конституції, якими встановлюється, що глава держави може достроково припинити повноваження парламенту, якщо протягом 30 днів однієї чергової сесії не можуть розпочатись пленарні засідання.

Як передає кореспондент УНІАН, йдеться про положення частини 2 статті 90 та пункт 8 частини 1 статті 106 Конституції. У своєму поданні президент поставив низку питань. Зокрема:

Як слід розуміти наведене у зазначених статтях словосполучення "протягом тридцяти днів"? Йдеться про тридцять календарних днів підряд чи має застосовуватися інший спосіб вирахування цього строку?

Скільки пленарних засідань мають не розпочатися для того, щоб застосовувалися заходи, передбачені зазначеними статтями Конституції України?

Що слід розуміти під словосполученням "не можуть розпочатися":

не приймаються рішення з питань, віднесених Конституцією України до компетенції Верховної Ради України, що відповідно до частини другої статті 84 Конституції України має відбуватися виключно на пленарних засіданнях;

немає відповідного кворуму або певні народні депутати України (фракції, групи) не беруть участі у голосуванні, через що неможливо приймати закони, постанови, інші акти більшістю від конституційного складу Верховної Ради України, як це передбачено статтею 91 Конституції України;

відкриття пленарного засідання неможливе у зв'язку з відсутністю за даними реєстрації необхідної кількості депутатів (стаття 3.1.6 Регламенту Верховної Ради України);

частина народних депутатів України умисно вчиняє дії (захоплення трибуни, блокування Президії, виведення з ладу засобів зв'язку, системи голосування), що не дозволяють розпочати пленарне засідання;

інше?

Офіційне тлумачення зазначених положень Конституції України, на думку президента України, викликане практичною необхідністю їх правильного розуміння і застосування, оскільки існують різні точки зору щодо порядку дострокового припинення президентом України повноважень Верховної Ради України.

Виступаючи у четвер у суді, постійний представник президента в КС Владислав Носов зазначив, що дане подання було обумовлене тим, що "окремого закону, який би регулював здійснення президентом повноважень щодо дострокового припинення повноважень ВР України, немає і, мабуть, не може бути".

А в законі про Регламент ВР це питання також не врегульоване, оскільки він встановлює порядок роботи парламенту і аж ніяк не стосується глави держави.

Носов наголосив, що президент розглядає дострокове припинення повноважень ВР "як винятковий захід", підстава для якого має бути "конституційно значуща".