Ми переплачуємо за тепло або Як повернути кошти за неотримані послуги

Четвер, 02 лютого 2012, 15:24

Ціни на житлово-комунальні послуги впевнено зростають – у грудні 2011 року була зафіксована інфляція в 6,9% в порівнянні із груднем 2010 року.

Але чи можемо ми теж саме сказати про якість послуг? – Ні. І сподіватися на милість "згори" не варто.

Ситуація не зміниться доти, доки ми самі не будемо контролювати – що й по яким цінам нам пропонують.

Держава є монополістом у ЖКГ. У цьому, власне, і криється головна проблема неякісних чи невчасно наданих комунальних послуг.

Нещодавно голова Держфінінспеції Петро Андреєв визнав: 60% вартості тарифів у Києві складають поточні витрати житлово-експлуатаційних служб без надання послуг. І навів шокуючий приклад Макіївки, де в ході перевірки було встановлено, що жителі цього міста споживають лише 40% оплаченої ними води. Інші 60% води – це втрати в мережах, які просто не доходять до квартир та будинків.

Між тим, як свідчить Держкомстат, населення України справно оплачує рахунки.

За підсумками 2011 року, рівень оплати становить 97,8% від нараховних сум або 35,8 мільярдів гривень. Київ за цим показником займає друге місце – у минулому році жителі столиці на комунальні послуги витратили 3 мільярди 879 мільйонів.

Що характерно, сама вартість цих послуг теж зростає.

Середні нарахування за житлово-комунальні послуги на одного власника особового рахунку в грудні 2011 року, порівняно з відповідним періодом 2010 року, збільшилися на 6,9% і з урахуванням електроенергії, з розрахунку 150 кВт на годину, і становили 482,6 гривень.

Тобто, якість послуг не поліпшується, проте ціна поволі повзе вгору.

У цьому контексті ключовою стає постанова кабміну "Про затвердження Порядку проведення перерахунків розміру плати за надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення в разі ненадання їх або надання не в повному обсязі, зниження якості", прийнята 17 лютого 2010 року.

Згідно документу, якщо у вашій квартирі температура менша за 12 градусів Цельсія, ви маєте право на компенсацію, а саме – 5% за кожен градус зниження від норми. Більше того, якщо температура в помешканні менша за 12°C, плата за опалення взагалі не здійснюється.

Те ж саме стосується такої розповсюдженої проблеми, як недогрів води. У разі, якщо температура гарячого водопостачання менша 40°C, плата здійснюється як за холодне водопостачання.

Здавалося б, які проблеми? Є документ, який регулює питання якості наданих комунальних послуг.

Проте диявол, як відомо, ховається в деталях. І саме в цьому ми переконалися, коли розпочали пілотний проект "Тепла квартира" в Деснянському районі столиці.

Згідно законодавства, якщо у вас є підстави для проведення перерахунку, перший крок, який ви маєте зробити – це звернутися до ЖЕКу з усним чи письмовим повідомленням про невідповідність наданих комунальних послуг нормативам.

Далі, і це крок другий, ЖЕК має провести заміри температури повітря чи води з-під крана у вас у квартирі й, виявивши невідповідність температури встановленим нормативам, скласти акт-претензію. Після реєстрації акту-претензії, на його підставі, виконавець протягом трьох днів зобов'язаний провести перерахунок плати за централізоване опалення або надати вмотивовану відмову в проведенні такого перерахунку.

А що на практиці?

Навіть якщо людина написала заяву, ЖЕКи взагалі не реагують або ж затягають час із проведенням замірів. Без фіксації факту невідповідності температури й складання акту, усі ваші претензії так і залишаться словами.

Допомагає комунальникам у цьому відсутність укладених договорів на надання послуг між ЖЕКом та споживачем. Як то кажуть, "немає договору – немає обов’язку". Цю істину в ЖЕКах уже давно засвоїли.

Звичайно, не дочекавшись ЖЕКу, можна в присутності своїх сусідів підписати акт-претензію, але після цього вам одна дорога – до суду, де, як відомо, теж можуть виникнути проблеми з відновленням справедливості.

Отже, щоб збільшити шанси на отримання компенсації, перше, що потрібно зробити – це підписати договір на отримання комунальних послуг. І наполягти на тому, щоб у документі були чітко прописані терміни, протягом якого представники ЖЕКу мають зреагувати на ваші скарги та претензії.

Крім того, потрібно не боятися боротися за свої права. На жаль, ми неодноразово зіштовхувалися з небажанням власників квартир ініціювати це питання. "Ми думали ви все зробите за нас, але якщо потрібно писати заяви від нашого імені, тоді не треба", – кажуть люди... І це після 20 років незалежної України!

Можливо, саме тому в 2011 році при сумнівній якості послуг і 3-х мільярдах 879 мільйонів гривень сплачених за комунальні послуги, було компенсовано лише 50 мільйонів гривень.

Влада не поспішає справляти власні помилки.

І якщо ми нічого не будемо робити, поліпшуватися стан справ у комунальній сфері буде вкрай повільно.

Іван Надєїн, голова ГО "Комітет енергетичної незалежності України"

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Чи насправді буде обмежена робота онлайн-казино після Указу Президента?

Наріман Джелял: історія спротиву

Як оренда держмайна допомагає бізнесу розвиватися та наповнює держбюджет

Похмура річниця: Запорізька АЕС не повинна стати другим Чорнобилем

Убивчий популізм: що не так з тарифною політикою у водопровідній галузі

Як Данія інвестує в успіх України