Леся Оробець народний депутат України, секретар комітету ВР у закордонних справах

Податок на добро і Янукович

П’ятий місяць поспіль гарант Основного закону його вимогами нехтує, відмовляючись візувати закон "Про благодійництво і благодійні організації", поданий йому на підпис ще 31 липня. Може, відповідь криється в змісті нововведень?

У другу неділю грудня Україна відзначала вже традиційний День благодійника – без помпи. Так би мовити, скромно. Схоже, не в останню чергу тому, що його впровадив ще "попірєдник" нинішнього глави держави, у 2007 році.

Ще менше підстав для святкового настрою цього року виявилося у самих благодійників – вимріяні ними нововведення і проголосовані Радою ще в липні 2012 року, – досі не набули чинності, бо ще не підписані президентом.

П’ятий місяць поспіль гарант(!) Основного закону його вимогами нехтує, відмовляючись візувати закон "Про благодійництво і благодійні організації", поданий йому на підпис згідно з вимогами законодавства ще 31 липня 2012 року.

Реклама:

Чому? Адже відповідно до ст. 94 Конституції України президент зобов’язаний упродовж 15 днів або підписати закон, або накласти вето і повернути його до парламенту з відповідними рекомендаціями.

Може, відповідь криється в змісті нововведень?

Доброчинність на службі в чиновника

Не секрет, що благодійність майже завжди адресована людям, які потребують допомоги. В Україні таких щороку – близько 15-20 мільйонів – самотні літні люди, діти-сироти, багатодітні родини, невиліковно хворі, талановита молодь із незаможних родин: майбутні науковці, державотворчі, художники, співаки, письменники.

Звісно, найменше такої допомоги потребують державні службовці і так звані, "породисті" відомства, які звично користуються держбюджетом – наче власною коморою. При цьому саме їхніми зусиллями близько третини доброчинних внесків до адресатів не потрапляє – їх відфільтровують до бюджету задля "спільного" блага, а звідти – хто вкраде, а хто покладе до кишені на цілком "законних" підставах.

Не в останню чергу такому стану речей сприяє наразі чинний закон "Про благодійництво та благодійні організації" та відповідні норми податкового законодавства.

До прикладу, закон вимагає від операторів мобільного зв’язку – стягнути 36 копійок податку (36%) з кожної гривні, яку люди переказують під час смс-марафону на будівництво дитячої лікарні або допомогу хворої людині

Той самий закон провокує банки до відмови в переказі коштів потерпілим від стихійного лиха, доки благодійний фонд не надасть інформації про їх індивідуальні податкові коди, аби стягнути з цієї суми 15% податок – авансом.

Він же примушує дитину з малозабезпеченої родини відмовлятися від призу за перемогу в шкільному конкурсі на кращий малюнок чи твір – адже вартість призу зараховується до доходу батьків, які можуть втратити право на державну соціальну допомогу щонайменше на рік

Відповідно до нього в інваліда без ніг наразі здирають до бюджету не менше 180 грн. податку, якщо візок вартістю 2 тисяч гривень йому було подаровано не родичем, а товаришем – із сусіднього будинку.

Нарешті, у повній відповідності до його положень до бюджету витребують і 30 тисяч гривень податку за операцію вартістю в 170 тисяч гривень, яка врятує життя онкохворій дитині – на ці кошти можна було б придбати чотири слухові апарати для дітей з відповідними вадами або відправити 5 хворих на ДЦП дітей до спеціалізованого санаторію.

Нові правила гри в сфері благодійництва

Звісно, такий стан речей не влаштовував (і не влаштовує наразі) ні благодійників, ні тих, кому адресовано доброчинні кошти. Але змінити його на краще не можуть другий рік поспіль – заважає саботаж з боку чиновників, зацікавлених в альтернативних надходженнях до розкраденого ними же бюджету.

Чималі надії свого часу покладалися на нову редакцію закону "Про благодійництво та благодійні організації", а також проект закону "Про внесення змін до деяких законів України (щодо зменшення податкового навантаження на набувачів благодійної допомоги)".

З одного боку, проекти було підтримано і зареєстровано в Раді представниками щонайменше чотирьох парламентських фракцій. З іншого боку – над їх підготовкою працювали найкращі експерти за посередництвом Українського Центру Незалежних Політичних Досліджень.

Якщо стисло – набуття ними сили закону дозволило б упровадити в Україні європейські правила гри в сфері благодійництва.

У тому числі:

1) зменшення податкового навантаження на громадянина-одержувача благодійної допомоги, зокрема, звільнення від оподаткування товарів та послуг благодійного характеру;

2) скасування мінімального порогу пожертв, які дають право на податковий кредит;

3) звільнення від оподаткування 30% суми пожертв, але не більше 15% сукупного оподаткованого доходу;

4) спрощення процедури створення благодійних організацій: скасування територіального статусу, обмеження здійснення реєстрації лише державними реєстраторами, звільнення благодійних фондів від плати за внесення змін до установчих документів, скасування вимоги внесення мінімального капіталу для благодійних фондів;

5) розширення сфер благодійної діяльності, зокрема: допомога особам у кризових ситуаціях, соціальне забезпечення та соціальні послуги, правова допомога, захист прав людини та основних свобод, розвиток територіальних громад;

6) зміцнення матеріальної бази благодійництва, зокрема, впровадження спадкових договорів та заповітів, благодійних сервітутів, благодійних ендавментів, благодійних лотерей, публічних зборів пожертв та продаж одержаного майна з публічних торгів;

7) посилення прозорості в сфері благодійництва: встановлення солідарної майнової відповідальності членів органів управління; визначення видів інформації про благодійну діяльність, доступ до яких не обмежується чи обов’язковий; встановлення додаткових підстав для позовів про ліквідацію благодійних організацій.

І насамкінець

Як на мене – рано чи пізно, а доведеться "гарантові" Конституцію виконувати.

Краще – без скандалу. А ще краще – для нього – з мінімальними іміджевими втратами.

Якщо вірити офіційній відповіді АП за підписом керівника головного управління забезпечення доступу до публічної інформації Дениса Іванеска, закон "Про благодійну діяльність і благодійні організації", який надійшов до АП 31 липня 2012 року і був зареєстрований під номером 001/46057-01, – досі не надсилався до ВР із пропозиціями і зауваженнями глави держави.

Якщо президент День благодійника проґавив – може, до Миколая оговтається? 

Леся Оробець, спеціально для УП

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування