За крок до розпуску парламенту

Те що відбувалося "за лаштунками" круглого столу, було лише закономірним продовженням того, що побачили всі. Частина глядачів стверджує, що це було тільки виставою, щоб прикрити неприємний факт – створення "ширки" - "широкої коаліції". Частина буде викривати позицію президента або Тимошенко і посміхатись з Януковича. Але хотілось би звернути увагу на інше.

Мабуть ще довго ЗМІ, експерти та громадяни будуть з запалом обговорювати те, що відбувалось 27 липня.

Цей сплеск суспільної уваги до першого загальнонаціонального "круглого столу" - цілком закономірний результат тих шести годин, коли народ мав змогу побачити і почути своїх політичних лідерів.

Те, що відбувалося "за лаштунками" – за закритими дверима – було лише закономірним продовженням того, що побачили всі.

Реклама:

Звичайно частина глядачів стверджує, що "круглий стіл" був тільки виставою, щоб прикрити неприємний факт – створення "ширки" ("широкої коаліції") – тобто входження в коаліцію з Партією регіонів та СПУ - "Нашої України" та виключенням з гри КПУ.

Частина буде викривати позицію президента або Тимошенко і посміхатись з Януковича.

Але хотілось би звернути увагу на інше.

Ні – не на формат обговорення. І не спробу "публічного" створення "широкої коаліції".

Здивував Ющенко. Президент вперше за півтора роки взяв на себе стратегічну ініціативу.

На цей привід теж існує багато думок – хто був справжнім режисером дійства, тобто "круглого столу". Але зараз це вже не важливо – президент був і модератором, і головною дієвою особою на "круглому столі".

Після довгих місяців млявого обговорення формату коаліцій в кабінеті на Банковій Ющенко прокинувся і почав власну гру. 27 липня 2006 року ми побачили .... повернення Ющенка з темряви президентських кабінетів, з сутінок політичних кулуарів в образі, який народ запам'ятав з Майдану. Президент – був головним і домінуючим в дискусії.

Незважаючи на те, що за кулісами "круглого столу" "широка коаліція" вже склалася, і політики розподіляли позиції – на круглому столі склалася інша гра. Особлива гра президента.

Ющенко не просто дискутував – він атакував потенційних союзників по коаліції, він вимагав висловити свої позиції щодо питань, які були запропоновані у вигляді універсалу національної єдності. І які питання?!

Перелік цих питань не міг не здивувати ані присутніх, ані глядачів.

Серед цілком загальних і типових – в Універсалі були пункти які стосувалися НАТО, російської мови, ЄЕП, європейської інтеграції.

І мабуть це могло б бути тільки частиною гри перед виборцями, якби не позиція, яку демонстрував президент.

Ющенко не тільки впевнено і зрозуміло пояснив свою позицію щодо стратегічного курсу для України. Він почав дискутувати з тими, хто апріорі не міг поділяти його позицію – наприклад Симоненко. Виникало запитання – "навіщо він це робить?"

При чому президент не хотів чути від політиків звичайні фігури політичної мови. Він полемізував з будь-яких більш менш спірних моментів і постійно запитував – "а що ви особисто думаєте?", "говоріть чесно" і т.д.

Складалося стійке враження – так Ющенко хотів показати країні хто є хто. Публічний формат загальнонаціональної політичної дискусії повинний був продемонструвати українському суспільству, що в діючому парламенті не має жодного політичного лідера, який міг би конкурувати з президентом в розумінні стратегії для України. Можна сказати – це вдалося.

І не тільки це. Президент ставив перед собою більш складні завдання. Під тиском неподоланних обставин Ющенко змушений був почати діяти. Як політик Ющенко завжди ухвалював характерні рішення тільки в умовах жорсткого вибору – "сьогодні або ніколи".

Такий час настав. Президент добре розумів, наскільки останні події навколо парламенту – створення антикризової коаліції - закріпляють на інституційному рівні розкол України.

Враховуючи регіональні особливості голосування, ситуація складалася таким чином, що з переходом у опозицію одночасно і БЮТ, і "Нашої України" – практично більшість виборців Заходу і Центру країни (читай виборців Ющенка) втрачала можливості впливу на політику.

І в цих умовах співпраця президента з коаліцією була б постійним актом зради.

Знаходитись же в спільній опозиції разом з демократичними силами президент не міг – це означало фактичну реалізацію "сценарію Кремля" та фактичний розкол України.

Таким кроком президент не визнав би правлячу коаліцію і міг би обмежити поле свого впливу де-факто на весь Східно-Південний регіон. Це остаточно підняло б стіну між Заходом та Сходом України, і могло б стати першим кроком к фактичному розколу країни.

Ця небезпека зростала на ґрунті конституційних змін, які в умілих руках Мороза слугували інтересам антикризової більшості для узурпації влади в парламенті.

А в поєднанні з практикою політичної корупції антикризова більшість могла в перспективі кількох місяців стати конституційною. Що означало б не тільки повну втрату контролю за діями більшості з боку президента і опозиції, але й втрату влади для президента в 2009 році (обрання Президента в парламенті) і перспектив для демократичних сил та демократії в цілому.

Цей сценарій вже почав реалізовуватися антикризовою коаліцією. При чому при повній підтримці їх виборців на Сході і Півдні.

Єдиною альтернативою цьому міг би бути розпуск парламенту, який пропонували Тимошенко і БЮТ. Однак, соціологія чітко показувала тенденцію – електорального домінування Партії регіонів і втрати довіри до "Нашої України" і президента. До цього слід додати в цілому негативне ставлення більшості виборців до розпуску.

Ситуація змусила Ющенко шукати інші шляхи виходу. Загальнонаціональний "Круглий стіл" і став такою відповіддю.

Чому саме "круглий стіл"? В чому був стратегічний задум Ющенко, якщо він був?

На сьогоднішній день переговори зайшли в тупик. І це може свідчити лише про одне – Ющенко тримає позицію. Тобто вона є. Її формулу Ющенко і представив на "круглому столі" – "політична платформа єдності нації – потім новий формат коаліції".

Саме створення спільного стратегічного курсу, на думку Ющенка, могло б гарантувати єднання України і не дозволило б вийти з цього формату жодній політичній силі коаліції.

А головне – припинило б руйнівні процеси в політичній системі – сепаратизм та узурпацію влади у парламенті.

При цьому відмову політиків від спільного політичного документу і визначення спільної стратегії Ющенко розглядав і розглядає як крок до розпуску парламенту. Він чітко заявив, що залишає за собою таке право.

Однак, ніхто з учасників зустрічі не був готовий до того, що президент вийде за межі необхідного для легітимації "широкої коаліції" формату і почне власну гру.

Янукович та представники Партії регіонів були налаштовані пережити цю публічну виставу як необхідний акт легітимації "широкої коаліції", яка була вже погоджена і узгоджена з "Нашою Україною" у закритому форматі переговорів і зафіксована у розподілі посад і в закритих "протоколах".

В обличчі Януковича, який майже відчув себе прем'єром, читалося повне нерозуміння позиції президента. Він не був готовий до того, що "круглий стіл" – буде чимось більшим ніж виставою перед виборцями.

Як актори прийшли на такий формат вистави і представники СПУ та КПУ.

Чітко розуміла свою роль і Тимошенко.

Для всіх, включаючи організаторів "круглого столу" з боку "Нашої України" та секретаріату, "круглий стіл" був ПР-акцією. Але не для Ющенка.

В якусь мить стало зрозуміло – він "побачив світло в кінці тунелю" і не захотів грати в чужу гру.

Сталося те, що і повинно було статися у випадку з Ющенком. Чим більший тиск і агресію виявляли Регіони і К – тим більше стійким і впертим у своєї позиції ставав президент.

В ситуації втрати – не тільки влади, але й потенційно, країни – Ющенко знову відчув свою місію. Так було в 2004 році.

І той, хто пам'ятає ті часи, був би дуже обережним з президентом. Політика шантажу і тиску на його позиції – найгірша стратегія для того, щоб досягти його прихильності.

Чим більше часу проходять переговори, тим більш зрозумілим стає факт - надії політиків домовитись про "коаліцію єднання" під "дахом" президента не справдилися.

Важко сказати, чи був у президента такий стратегічний задум, однак на практиці його стратегія набуває все більш чітких ознак.

Свідомо втягуючи опонентів в дискусію, Ющенко прагнув показати виборцям Партії Регіонів – якими є насправді позиції їх представників. Вимога підтримати універсал з суто євроінтеграційною і НАТівською позицією була не тільки тактичним кроком для витискання КПУ з коаліції.

Підписання такого універсалу Партією регіонів і СПУ означало б, що вони зрадили своїх виборців і відступили від позицій, на яких вони будували свою перемогу.

Але головне в цьому задумі було інше. Інтуїтивно Ющенко розумів - змусити політиків погодитись на спільний стратегічний курс – означало б зняти найбільш гострі питання, які розколюють суспільство - мова, НАТО, ЄЕП, євроінтеграція, нейтралізувати опонентів, розпорошити консолідований електорат Партії регіонів і тим самим зняти загрозу суверенітету України.

Чи вдалося реалізувати цей задум Ющенку? Регіони зрозуміли цей задум вже наприкінці засідання і використали типовий апаратний хід – вихід з публічного формату дискусії. В цьому були зацікавлені і всі інші політичні учасники.

Але питання сьогодні вже не в них. Хід за президентом. Сьогодні питання лише в тому - чи готовий він поступитися своєю позицією, своєю місією? Чи піде він за бажаннями політиків, які вже провели переговори і досягли взаємовигідних домовленостей і змінить позицію? Сьогодні все залежить від політичної волі Ющенка.

У випадку, якщо президент поступиться своїми принципами, і Регіони не підпишуть Універсал у президентському варіанті - ні "круглий стіл", ні його полеміка не будуть мати жодного сенсу.

Замість національної єдності і примирення ми отримаємо звичайну "ширку" – коаліцію олігархів Сходу і Заходу, і Юлія Тимошенко виявиться правою на всі 100%. Це буде зрада "Нашої України" своїх виборців. Тінь якої впаде і на президента.

Сьогодні, поки у президента ще є час, і він ще впливає на процес, необхідно довести свою справу до кінця. І виконати те, що він обіцяв – без єдиної національної платформи не може бути і коаліції.

Тоді розпуск. І Ющенко залишив за собою такий варіант.

Це важкий для нього вибір. Хоча б тому, що значна частина суспільства може не сприйняти його. Але це правильний вибір – бо він закриває сторінку "політичної зради" і "зрадників"; відкриває новий політичний етап, і дає ще один шанс для демократичного вибору і для нових політиків.

І шанс для незалежної України.

Вікторія Подгорна, Центр соціально-політичного проектування

Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування