Інформаційно-газова війна: "граблі" для України
Газова війна 2005 року мала стати для України гарним учителем, однак, судячи з усього, не стала. Не зважаючи на пожвавлення інформаційної активності українських урядовців та НАК "Нафтогаз", Україна поки що програє інформаційну війну, а ЄС покладає як на Росію, так і на Україну солідарну відповідальність за власні проблеми з газом.
Якщо теперішня динаміка газового протистояння та інформаційної війни збережеться, то репутація України в ЄС буде скоріше мертвою, аніж живою. Натомість Україна могла б винести зовсім інший результат з газової суперечки, якби належним чином підготувалася до інформаційної війни.
Після газового протистояння в 2005 році стало очевидним, що Росія веде інформаційну війну проти України шляхом не тільки генерації інформаційних повідомлень та новин, але й викривлення інформації та відвертої брехні.
Ефективність російського підходу обумовлена наявністю в ЄС великої кількості дружніх до Росії журналістів, лобістів та проросійських речників. Росія постійно працює над посиленням проросійських каналів поширення інформації в ЄС, розуміючи, що в інформаційній війні правий буде той, хто гучніше озвучить свою позицію.
Натомість Україна, схоже, переконана, що сильніший той, за ким правда. Тому не готувалася до інформаційної війни, не створювала інструментів забезпечення і просування своїх інтересів в ЄС.
На сьогодні Україна, як і в 2005 році, не здатна завдати інформаційного удару у газовій війні з Росією, хоча дипломати, газовики та політики відчайдушно надриваються.
У зв’язку з інформаційно-політичною неспроможністю України захистити власні інтереси в міжнародних конфліктах, виявляється, що кожна газова суперечка з Росією – це втрачені можливості для України. Непідготовленість України – це відсутність перемоги.
Якби Україна завчасно і належно готувалася до газової та інформаційної агресії, то могла б не лише одержати інформаційну перемогу, але й закріпити за собою імідж східного захисника інтересів всього Євросоюзу.
Що необхідно було Україні зробити, щоб підготуватися до інформаційної війни з Росією на газовому фронті?
По-перше, створення широкого кола європейських журналістів та ЗМІ, дружніх до України. Цей процес може займати півроку, а інколи й рік. Для цього необхідно проводити масштабну цілеспрямовану роботу з європейськими ЗМІ, яка аж ніяк не обмежується зусиллями прес-служб українських дипломатичних місій з їх мізерним фінансуванням.
Необхідно виявляти журналістів, спрямованих на східноєвропейську або енергетичну тематику, зацікавлювати їх Україною, постійно підживлювати новими темами та інформацією, робити прес-тури в Україну тощо.
Європейська Асоціація Українців в 2007 році намагалася започаткувати таку діяльність за власною ініціативою, однак не знайшла достатньої зацікавленості та фінансування з української сторони.
В результаті, замість підготовки до газово-інформаційної війни, Україна в 2008 році намагалася привернути увагу європейських ЗМІ до трагедії Голодомору 1932-1933 років.
По-друге, необхідне створення в Брюсселі та кожній столиці ЄС проукраїнської групи європейських політиків, які будуть підтримувати українські позиції.
В Європарламенті є майже три десятки депутатів, які добре ставляться до України та постійно її відвідують. Це дуже поважні й авторитетні люди. Саме вони могли б бути основою для міжфракційної групи "Друзі України" в Європарламенті з метою захисту українських інтересів в ЄС. Аналогічні парламентські групи можна створити в усіх національних парламентах членів ЄС.
По-третє, Україна має працювати над створенням агентів впливу в європейському суспільстві – це мають бути не лише євродепутати, але й інші лідери громадської думки – співаки, письменники, науковці, експерти.
Виявлення таких лідерів впливу та зацікавлення їх Україною – це тривалий і складний процес, на який сьогодні не звертають належної уваги, однак він може дати визначні дивіденди міжнародному іміджу України.
Очевидно, європейські ЗМІ швидше повірять хвалебним промовам на адресу України з вуст європейського промисловця або експерта, аніж з вуст українського дипломата чи політика.
По-четверте, Україна з 2005 року мала готувати інструменти впливу на європейську спільноту через велику кількість українських організацій діаспори в Європі. Українські спільноти за кордоном на сьогодні майже ніяк не задіяні в реалізації зовнішньої політики України (не враховуючи міжнародної кампанії по Голодомору).
Вони мають великий потенціал – видають газети і проводять масові акції. Закордонні українці навіть можуть ефективно виконувати функції громадської дипломаті, адже європейські політики краще дослухаються до голосу громадськості, аніж до офіційних державних заяв.
По-п’яте, Україна мала проводити більше енергетичних і політичних заходів в ЄС. Натомість, великі зусилля і неадекватно шалені кошти витрачалися на проведення "гламурних" самітів в Києві, які не мали й десятої частини того ефекту, ніж аналогічні в Брюсселі.
Утім необхідно було проводити більше публічних слухань в Європарламенті, енергетичних круглих столів в Брюсселі та Страсбурзі, більше конференцій в столицях країн ЄС.
На сьогодні по кожному з пунктів можна констатувати лише недоопрацювання. Не тому, що українські дипломати, МЗС або політики працювали погано, а тому, що ніхто в Україні після газової війни 2005 року не ставив подібних завдань. Тому російська позиція в ЄС з газового питання на сьогодні лунає голосніше і впевненіше.
Що можна зробити тепер, щоб хоч якось вплинути на хід україно-російського газового протистояння?
Україні міг би дуже допомогти хтось із депутатів Європарламенту, який виступив із публічною заявою на захист України як транзитеру газу. Очевидно, таку героїчну місію могли б взяти на себе представники Польщі, які зацікавлені у збереженні транзиту через Україну. Подальше тиражування цієї заяви в європейських ЗМІ – це вже справа техніки.
Україна повинна негайно створити і запустити спеціальний інформаційний Інтернет-портал чотирма-п’ятьма мовами, спрямований на європейську аудиторію, який би інформував про всі подробиці газового протистояння, в тому числі й технічні.
Важливо, щоб інформацію, яку Україна доносить до європолітиків, могли отримати ще й численні експерти, оглядачі, аналітики та пересічні європейці. Щоб кожен в ЄС міг особисто зайти на українську Інтернет-сторінку та переглянути факти платежів Україною за спожитий газ, карти газопроводів або хронометраж перекривання газу російською стороною.
Одним з інструментів впливу на європейське суспільство могли б стати пікетування посольств Росії в Європі з вимогою відновити поставки газу.
Якби українцями в Європі приводилася належна роз’яснювальна робота, то посольства Росії в Євросоюзі, як винуватиці газової кризи, вже були б обкладені з усіх сторін пікетами та акціями протесту. А це надзвичайно ефективний засіб впливу на свідомість європейців.
Вище подані лише деякі нариси щодо можливих інструментів захисту інтересів України в газово-інформаційній війні. Однак це далеко не всі можливості України, які можуть бути використані також в україно-російських інформаційних війнах довкола озброєння Грузії, визнання Голодомору, Криму та інших конфліктних питань.
Чи будуть використані можливості України – залежить від розуму та спритності українських політиків.
На жаль, в сучасному інформаційному суспільстві правда часто поступається методам. Важлива не суть, а форма донесення. Україні в цьому доведеться ще не раз переконатися, перш ніж політики навчаться ефективно відстоювати українські національні інтереси на будь якому міжнародному фронті.
![]() |
Олексій Толкачов, голова Громадського комітету національної безпеки України, президент Європейської Асоціації Українців (Брюссель), для УП
