Тест для Порошенка: чи зможе він зупинити клептоманію

Віктор Матчук, для УП — Середа, 11 квітня 2012, 13:48

Клептоманії дають волю. У четвер, 12 квітня, Верховна Рада розгляне у другому читанні урядовий законопроект №9634 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань державних закупівель".

Документ – дуже знаковий. Як відомо, він виводить з-під тендерних закупівель усі державні, комунальні, казенні підприємства, а також госптовариства із держчасткою понад 50%. Знаковий він ще й тим, що результати голосування покажуть роль Петра Порошенка на його новій посаді міністра економічного розвитку і торгівлі.

Корупція вже цвіте, скоро ще й запахне

Зрозуміти суть урядового законопроекту допоможуть звичайні приклади із життя звичайних українських посадовців у державних підприємствах.

Так от звичайні такі посадовці примудряються під час тендерів класти собі до кишень буквально мільйони гривень з державного бюджету.

Бо як інакше пояснити ось такий, наприклад, випадок? У грудні державне підприємство "Дарницький вагоноремонтний завод" уклав угоду на ремонт вантажних вагонів на суму 258,53 мільйонів гривень. Середня вартість ремонту одного вагона – 39 тисяч гривень. Якщо покопатися у різних тендерних документах, можна побачити – раніше подібний ремонт проводило ДП "Придніпровська залізниця". У них середня ціна ремонту вагона – 32 тисяч гривень, тобто на 7 тисяч гривень менше на кожному вагоні.

Зважаючи на такі дивні і явно завищені суми "Дарницького вагоноремонтного заводу", автор цього матеріалу, у співпраці з Центром протидії корупції, у лютому написав депутатське звернення на ім’я Генпрокурора Пшонки – щоб той перевірив обставини проведення тендеру, і в разі виявлення порушень притягнув винних до відповідальності.

Тобто наразі є надія, що гроші, якщо вони були вкрадені, зможуть повернутися до державного бюджету. Чинне законодавство поки що це дозволяє.

Якщо ж законопроект 9634 у четвер пройде через Раду, то все – жодної можливості для боротьби із розкраданням бюджетних коштів не залишиться. Механізм тендерів для згаданих підприємств скасовується.

А якщо немає тендерів – немає й публічної інформації про те, як розкрадається державний бюджет. Ну і відповідно – немає навіть найменшого шансу для оскарження нечесних закупівель.

Газ по 800 доларів і більше

Своєї черги на розгляд у другому читанні чекає і ще один злодійський урядовий законопроект №10006 "Про особливості здійснення закупівель в окремих сферах господарської діяльності".

Його планують розглянути на сесійному тижні, який розпочнеться 24 квітня. Відповідно до цього документу, з-під тендерних закупівель виводяться цілі галузі: сфера енергетики (видобуток і постачання нафти та газу), сфери тепло- і водопостачання, транспорту, зв’язку тощо.

Без прикладів із реального життя тут теж не обійтися. У лютому цього року відділ освіти Овруцької райдержадміністрації Житомирської області за 2,67 мільйони гривень придбав у ПАТ "Житомиргаз" 393 тисяч кубометрів газу по 6 783 гривень або ж (увага!) 848 доларів за тисячу кубометрів.

Закупівля відбулася за очевидно завищеною ціною, адже середньорічна ціна російського газу становить 416 доларів. Додавши до цієї суми ПДВ, цільові надбавки та ціну транспортування – 848 доларів все одно не отримаємо.

Розкрадання бюджетних коштів вдалося зупинити тільки після депутатського звернення на адресу прокурора Житомирської області. Той поспішив повідомити приємну новину: овруцькі освітяни все-таки купуватимуть газ за цінами, встановленими НКРЕ – по 4 715 гривень за тисячу кубометрів.

Іншими словами, тільки за допомогою одного депутатського звернення до бюджету вдалося повернути переплату у 817 тисяч гривень.

Ну а згаданий законопроект 10006 тільки доповнить попередній і теж відріже руки всім тим, хто захоче оскаржити подібні нечесні закупівлі за бюджетні гроші. От і будуть українські освітяни купувати газ по 800, якщо і не по тисячу доларів.

До чого тут Порошенко?

Насправді зупинити прийняття двох згаданих законопроектів мав би новий міністр економічного розвитку і торгівлі Петро Порошенко. Ці документи були написані ще в той час, як у Мінекономрозвитку керували зовсім інші люди. З приходом такого потужного політика, як Порошенко, з’явилася надія, що він не стане весільним генералом для влади, а справді впливатиме на процеси у державі. Зокрема – у сфері державних закупівель.

Порошенко мав би зробити все, аби законопроекти 9634 і 10006 були відкликані, заблоковані, не проголосовані, знівельовані – все, що завгодно, тільки щоб влада не змогла ліквідувати тендери як механізм закупівлі за бюджетні кошти товарів та послуг на конкурентних засадах, за найнижчими цінами і з обов’язковим інформуванням про це громадськості.

Отже, таким собі показником про реальне місце і вплив Порошенка у тій команді, з якою він погодився працювати, якраз і стане вже найближче, четвергове голосування за законопроект 9634.

Віктор Матчук, народний депутат, партійна група "Наша Україна"