Юлія Комарова консалтингова агенція Concept GRoup

Хто врятує "рядового Райтера"?

Явище ксенофобії лежить не тільки в площині національності. Об'єкт ксенофобського ставлення – не "східний" чи "західний", він просто – "інший".

Якось мені випала нагода, працюючи в редакції однієї з газет, поспілкуватись телефоном із Мустафою Найемом. Я проводила жартівливе "опитування вихідного дня" на тему танців. Пам'ятаю, як у відповідь на моє запитання: "Чи любите ви танцювати?", Мустафа пожартував: "Я "східний чоловік", тому більше люблю дивитися, як танцюють інші...".

Кажуть, у кожному жарті є доля жарту, а все інше – правда. Як з'ясувалось, гірка правда українського сьогодення полягає в тому, що бути "східним" у нас не лише невесело, але й небезпечно.

Проте, питання стоїть ширше, адже явище ксенофобії лежить не тільки в площині національності. Об'єкт ксенофобського ставлення – не "східний" чи "західний", він просто – "інший".

Реклама:

Ксенофобія (від грецьких слів ξένος (ксенос) – "чужинець", "незнайомець", та φόβος (фобос) – "страх") – це хворобливий стан, що виявляється у нав'язливому страху щодо "чужинців" чи просто чогось незнайомого, стверджує Великий тлумачний словник сучасної української мови.

Ксенофобія має різні обличчя – відомі й, так би мовити, рядові.

Вона знаходить форми прояву на різних рівнях організації суспільного життя – від держави до трудового колективу, іноді навіть – сім'ї. "Під прицілом" може опинитися будь-хто: людина або група, що вважається "чужою" серед певної спільноти, яка переважає кількісно. "Під розстріл" потрапляють і ідеї, поведінкові та культурні елементи, що сприймаються як "чужі". Адже кількісна перевага завжди дає змогу реалізувати "демократичний принцип більшості" у веденні будь-якої дискусії – перекричати можна будь-кого.

А, може, ксенофобія – це і є демократія?

Якщо так, то маємо всі підстави говорити про зростання рівня демократії в Україні. Статистика засвідчує: найнижчий рівень ксенофобії в нашій країні був у перші роки після проголошення державної незалежності. Із середини 1990-х даний показник почав зростати, і зараз рівень "нетерпимості по-українськи" є найвищим за останні 15 років.

У чому причина? Можливо – в економічній кризі, проте, пам'ятаючи слова класика, усі ми добре розуміємо, що витоки кожної кризи все одне знаходяться "в головах". На цьому рівні із кризовими явищами й потрібно боротися.

Але що може протиставити журналіст "караючому" кулакові беркутівця? Як "райтеру" можна боротися із проявами організованого волюнтаризму?

Дискусія з позицій "демократичного принципу більшості" – у даному випадку я маю на увазі понад 700 коментарів на статтю Мустафи – говорить майже одностайно: "ти й подібні журналісти не вмієте із простими людьми говорити", "не треба бути таким розумним" тощо.

Інші кажуть: є люди "недовчені", а є "перевчені" – тож розберіться спочатку в собі. Звичайно, починати кожен має із себе. Але шукати треба спільні "точки дотику", а не чиїсь "больові точки" з позицій брутальної сили та "демократичного принципу більшості".

Але до цього "демократія по-українськи" все ще, схоже, не дійшла.

Тому й урятувати "рядового Райтера" наразі, нема кому, окрім нього самого.

На противагу системі кругової поруки та беркутівському кулакові "райтер" може застосувати єдину свою зброю – гостре слово. Адже, як свого часу написав філософ-римлянин Боецій, можна людину кинути за грати, та неможливо ув'язнити її душу. Інший великий римлянин Сенека стверджував: засудження невинного засуджує й самих суддів.

Тому тримайся, Мустафо! І один у полі – воїн.

Юлія Комарова, політичний оглядач, спеціально для УП

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування