Назар Бойко моніторингово-аналітична група "Цифра"

8 запитань до консільєрі

Українським чиновникам, які здійснюють функції консільєрі при діючому політичному режимі, набагато легше – їм не потрібно нічого шукати. Навіщо втомлювати себе непотрібними пошуками тоді, коли володієш карт-бланшем на розробку необхідного закону?

У кожного боса мафії повинен бути свій консільєрі – радник, який зможе виправдовувати незаконні дії патрона, знаходячи слабкі місця у правовій системі. Подібна робота вимагає не лише досконалого знання відповідних законів, але й винахідливості – щоб ці закони обходити.

Українським чиновникам, які здійснюють функції консільєрі при діючому політичному режимі, набагато легше – їм не потрібно нічого шукати. Навіщо втомлювати себе непотрібними пошуками тоді, коли володієш карт-бланшем на розробку необхідного закону?

Хрестоматійний приклад – робота над новим законом про парламентські вибори. Незважаючи на те, що сьогодні усі зацікавлені сторони з нетерпінням очікують на офіційно зареєстрований законопроект, процес виборчої реформи залишив по собі чимало запитань.

Реклама:

Оскільки відповідальним за розробку проекту закону є міністр юстиції Олександр Лавринович, то, на думку автора, найбільш доречно було б скерувати ці запитання саме йому. Отож:

Сьогодні український парламент користується чи не найменшою підтримкою громадян з часів проголошення незалежності.

Яким чином розроблений законопроект зможе вирішити проблеми, які безпосередньо впливають на авторитет інституту парламентаризму в Україні: внутріпартійної корупції при формуванні виборчих списків, переходів депутатів між фракціями, голосування депутатів картками колег, відсутності впливу виборців на депутатів у міжвиборчий період etc.?

Чому "площадкою" для виборчої реформи було обрано Міністерство юстиції, а не Центральну виборчу комісію, яка, власне, відповідає за проведення виборів і встановлення результатів голосування?

Протягом тривалого часу президент України Віктор Янукович підтримував ідею запровадження пропорційної виборчої системи з відкритими списками. Чим можна пояснити різку зміну преференцій президента на користь змішаної системи виборів?

Міжнародна фундація виборчих систем (IFES) провела у липні соціологічне дослідження, за результатами якого змішану систему виборів підтримали 24% українських громадян. Чи користувалось Міністерство юстиції або робоча група результатами досліджень громадської або експертної думки у процесі роботи над виборчим законом? Якщо користувалась, то якими?

Європейська практика свідчить, що реформа виборчого законодавства у частині виборчої системи передбачає проведення референдуму. Чому в Україні навіть не дискутувалось питання проведення референдуму щодо зміни виборчої системи?

Як українські, так і міжнародні експерти неодноразово вказували на недостатню відкритість діяльності робочої групи. Також висловлювались зауваження щодо процесу прийняття рішень у групі. Чому Міністерство юстиції не забезпечило більшої прозорості у роботі групи, шляхом оприлюднення стенограм засідань? Зрештою, чи велись такі стенограми?

З огляду на те, що у проекті передбачено ряд положень, які вимагають додаткових фінансових витрат, скільки коштуватимуть українським платникам податків наступні вибори за новим законом?

Восени 2008 року Олександр Лавринович спільно з Андрієм Портновим зареєстрували проект щодо вдосконалення окремих положень закону про вибори. Однак, в силу провалу переговорів між ПР і БЮТ, цей проект так і не був проголосований.

Виборча система у тому законопроекті кардинально відрізнялась від тієї, яку сьогодні пропонує робоча група. Тож, коли Олександр Лавринович був щирим у своїх преференціях – тоді, коли був народним депутатом, чи сьогодні, коли є чиновником?

Деякі з цих запитань вимагають точної, однозначної відповіді. З приводу інших – можна дискутувати. Та чи захоче це робити міністр юстиції, який розглядає виборчий закон виключно через призму політичної доцільності?

Навряд чи. Адже завдання консільєрі радити босу, а не дискутувати з громадськістю.

Назар Бойко, Моніторингово-аналітична група "Цифра", спеціально для УП

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування