Богдан Червак голова ОУН

Будапештський вузол українських проблем

"Угорський прецедент" вкрай небезпечний, а будь-які поступки української сторони можуть дестабілізувати ситуацію не лише на Закарпатті, а й в цілому в Україні.

Думаю, що кожен українець, який приїжджає до Будапешту, одразу ж пригадує історію Карпатської України, коли у березні 1939 року депутати українського сейму в Хусті, на першому ж його засіданні, дізналися, що у столиці сусідньої країни – Угорщині, віддано наказ окупувати молоду Українську державу.

Правда, в пам’яті також виринають інші спогади. Саме офіційний Будапешт один з перших визнав незалежність України в 1991 році. В 2003 парламент Угорщини одностайним голосуванням визнав Голодомор 1932-33 років геноцидом українського народу.

А в 2007 тут встановлено величний пам’ятник Шевченку. Отже, розібратися у власних почуттях не так просто, але необхідно.

Реклама:

Добрим приводом для цього стала учать у засіданні Змішаної українського-угорської комісії з питань забезпечення прав національних меншин, яка відбулася у Будапешті.

Сказати, що над членами комісії висів тягар спільних історичних проблем, це нічого не сказати. Складна, драматична, а подекуди трагічна доля двох народів міцно переплилася у сучасний вузол українського-угорських проблем.

Очевидно, що в епіцентрі уваги знаходиться питання національних меншин: українців в Угорщині та угорців в Україні.

За переписом 2001 року в Україні нараховувалося 156 600 угорців. Майже всі вони проживають на території Закарпатської області й становлять добре організовану, хоч і не монолітну меншину, яка активно добивається максимального задоволення своїх культурних, освітніх та релігійних прав, а віднедавна і політичних вимог.

Не секрет, що українські угорці, як в Україні так і за її межами, декларують принаймні дві неприйнятні для Української держави вимоги: утворення на території Закарпаття окремої адміністративної одиниці – району угорців та надання преференції угорцям на виборах, зокрема до Верховної Ради України.

При цьому вони мають повну підтримку в Угорщині, і не лише в окремих політичних колах, а й з боку угорського уряду і парламенту.

Така підтримка стимулює інші вкрай небезпечні для суверенітету України угорські "ініціативи".

Зокрема будівництво на Верецькому перевалі монумента з нагоди 1100-ліття завоювання угорцями "нової" батьківщини, тобто території сучасної України і саме в тому місці, де з угорськими фашистами воювали воїни Карпатської Січі.

Вивішування на державних установах Закарпаття угорських національних прапорів. А до того виконання угорського гімну на сесіях місцевих рад, запровадження подвійного громадянства тощо.

Зрозуміло, що "угорський прецедент" вкрай небезпечний, а будь-які поступки української сторони можуть дестабілізувати ситуацію не лише на Закарпатті, а й в цілому в Україні.

Проте саме цей "прецедент" має стати уроком для всіх українців, які проживають за межами своєї історичної батьківщини. Виявляється, що можна, проживаючи в іншій державі, обстоювати не лише свої культурні, а й політичні права.

Цього українці, як правило, не роблять з різних причин, але в основному через брак відповідних національних амбіцій.

Українська меншина в Угорщині скромна. На території цієї держави проживає понад 5 тисяч наших земляків. Серед існуючих етнічних меншин українська знаходиться на шостому місці з тринадцяти наявних. Тут діє Товариство Української культури в Угорщині, а також Державне самоврядування українців.

Річ у тім, що в Угорщині запроваджена цікава і, на мій погляд, доволі ефективна система, яка, з одного боку, дозволяє задовольняти бодай мінімальні культурні права національних меншин, а, з другого – тримати ці меншини під угорським державним контролем.

Так, чинне законодавство Угорщини передбачає одночасно з виборами органів місцевого самоврядування, вибори органів самоврядування національних меншин, в тому числі, українців.

Вперше наші земляки взяли участь у виборах Державного самоврядування українців у 1998 році. Участь у таких виборчих кампаніях дозволяє сформувати самоврядні керівні органи та отримувати незначне, але стабільне бюджетне фінансування на проведення своїх заходів.

А тому не треба дивуватися лояльності українців до угорської влади. Варто подумати, чи не можна подібний досвід запровадити у нас.

Несподівано на перший план вийшла церковно-релігійна проблематика. Тут слід відзначити, що Угорщина в основному католицько-протестантська країна, але в Будапешті також діють православні і греко-католицькі церкви.

Справжня окраса Будапешту – базиліка Святого Іштвана, де зберігаються мощі першого короля Угорщини Іштвана (Стефана) з династії Арпадовичів. Щодня цей величний собор відвідують тисячі туристів з усього світу. А тому приємно було дізнатися, що в головному католицькому храмі країни з великим успіхом виступила Державна академічна чоловіча хорова капела зі Львова "Дударик", яка, в буквальному розумінні цього слова, підкорила вибагливу європейську публіку.

Українці, в основному, відвідують греко-католицькі і православні церкви. При цьому треба наголосити, що йдеться передусім про Угорську греко-католицьку церкву, яка перебуває у повній духовній і літургійній єдності зі Святим Престолом.

Оскільки богослужіння у цій Церкві здійснюються угорською і церковно-словянською мовами, українцями час від часу піднімається питання про богослужіння українською.

Як стверджує голова Державного самоврядування українців Ярослава Хортяні, це питання принципове для української громади, а тому вона вітає домовленість між главою УГКЦ патріархом Святославом та предстоятелем Угорської греко-католицької церкви єпископом Фюлепом Кочішем про те, що в деяких храмах Будапешту богослужіння будуть відбуватися українською мовою.

Здається, що на сьогодні, це найрадикальніша "вимога" українців Угорщини.

Прийнято вважати, що серйозні проблеми міжнаціонального характеру існують лише в Криму. Не менш серйозні вони на Західній Україні, зокрема в Закарпатті. Але як у першому, так і в другому випадках їх вирішення на користь України залежить виключно від послідовної і принципової позиції Києва.

Богдан Червак, Київ-Будапешт-Київ, для УП

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування