Іван Надєїн голова ГО "Комітет енергетичної незалежності України"

Ми переплачуємо за тепло або Як повернути кошти за неотримані послуги

Щоб збільшити шанси на отримання компенсації, перше, що потрібно зробити – це підписати договір на отримання комунальних послуг. І наполягти на тому, щоб у документі були чітко прописані терміни, протягом якого представники ЖЕКу мають зреагувати на ваші скарги та претензії.

Ціни на житлово-комунальні послуги впевнено зростають – у грудні 2011 року була зафіксована інфляція в 6,9% в порівнянні із груднем 2010 року.

Але чи можемо ми теж саме сказати про якість послуг? – Ні. І сподіватися на милість "згори" не варто.

Ситуація не зміниться доти, доки ми самі не будемо контролювати – що й по яким цінам нам пропонують.

Реклама:

Держава є монополістом у ЖКГ. У цьому, власне, і криється головна проблема неякісних чи невчасно наданих комунальних послуг.

Нещодавно голова Держфінінспеції Петро Андреєв визнав: 60% вартості тарифів у Києві складають поточні витрати житлово-експлуатаційних служб без надання послуг. І навів шокуючий приклад Макіївки, де в ході перевірки було встановлено, що жителі цього міста споживають лише 40% оплаченої ними води. Інші 60% води – це втрати в мережах, які просто не доходять до квартир та будинків.

Між тим, як свідчить Держкомстат, населення України справно оплачує рахунки.

За підсумками 2011 року, рівень оплати становить 97,8% від нараховних сум або 35,8 мільярдів гривень. Київ за цим показником займає друге місце – у минулому році жителі столиці на комунальні послуги витратили 3 мільярди 879 мільйонів.

Що характерно, сама вартість цих послуг теж зростає.

Середні нарахування за житлово-комунальні послуги на одного власника особового рахунку в грудні 2011 року, порівняно з відповідним періодом 2010 року, збільшилися на 6,9% і з урахуванням електроенергії, з розрахунку 150 кВт на годину, і становили 482,6 гривень.

Тобто, якість послуг не поліпшується, проте ціна поволі повзе вгору.

У цьому контексті ключовою стає постанова кабміну "Про затвердження Порядку проведення перерахунків розміру плати за надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення в разі ненадання їх або надання не в повному обсязі, зниження якості", прийнята 17 лютого 2010 року.

Згідно документу, якщо у вашій квартирі температура менша за 12 градусів Цельсія, ви маєте право на компенсацію, а саме – 5% за кожен градус зниження від норми. Більше того, якщо температура в помешканні менша за 12°C, плата за опалення взагалі не здійснюється.

Те ж саме стосується такої розповсюдженої проблеми, як недогрів води. У разі, якщо температура гарячого водопостачання менша 40°C, плата здійснюється як за холодне водопостачання.

Здавалося б, які проблеми? Є документ, який регулює питання якості наданих комунальних послуг.

Проте диявол, як відомо, ховається в деталях. І саме в цьому ми переконалися, коли розпочали пілотний проект "Тепла квартира" в Деснянському районі столиці.

Згідно законодавства, якщо у вас є підстави для проведення перерахунку, перший крок, який ви маєте зробити – це звернутися до ЖЕКу з усним чи письмовим повідомленням про невідповідність наданих комунальних послуг нормативам.

Далі, і це крок другий, ЖЕК має провести заміри температури повітря чи води з-під крана у вас у квартирі й, виявивши невідповідність температури встановленим нормативам, скласти акт-претензію. Після реєстрації акту-претензії, на його підставі, виконавець протягом трьох днів зобов'язаний провести перерахунок плати за централізоване опалення або надати вмотивовану відмову в проведенні такого перерахунку.

А що на практиці?

Навіть якщо людина написала заяву, ЖЕКи взагалі не реагують або ж затягають час із проведенням замірів. Без фіксації факту невідповідності температури й складання акту, усі ваші претензії так і залишаться словами.

Допомагає комунальникам у цьому відсутність укладених договорів на надання послуг між ЖЕКом та споживачем. Як то кажуть, "немає договору – немає обов’язку". Цю істину в ЖЕКах уже давно засвоїли.

Звичайно, не дочекавшись ЖЕКу, можна в присутності своїх сусідів підписати акт-претензію, але після цього вам одна дорога – до суду, де, як відомо, теж можуть виникнути проблеми з відновленням справедливості.

Отже, щоб збільшити шанси на отримання компенсації, перше, що потрібно зробити – це підписати договір на отримання комунальних послуг. І наполягти на тому, щоб у документі були чітко прописані терміни, протягом якого представники ЖЕКу мають зреагувати на ваші скарги та претензії.

Крім того, потрібно не боятися боротися за свої права. На жаль, ми неодноразово зіштовхувалися з небажанням власників квартир ініціювати це питання. "Ми думали ви все зробите за нас, але якщо потрібно писати заяви від нашого імені, тоді не треба", – кажуть люди... І це після 20 років незалежної України!

Можливо, саме тому в 2011 році при сумнівній якості послуг і 3-х мільярдах 879 мільйонів гривень сплачених за комунальні послуги, було компенсовано лише 50 мільйонів гривень.

Влада не поспішає справляти власні помилки.

І якщо ми нічого не будемо робити, поліпшуватися стан справ у комунальній сфері буде вкрай повільно.

Іван Надєїн, голова ГО "Комітет енергетичної незалежності України"

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування