Юрій Олійник студент-політолог з НаУКМА

Українські суботники – примха Азарова чи українська традиція?

Відроджується солідарність і в Україні. Напевне, багато залежить від свідомості – як рівня освіченості, розуміння суспільних процесів та своєї ролі в них, так і морального стану, занепокоєності проблемами інших, які, на перший погляд, тебе не торкаються.

Нещодавно по Україні пройшли заходи з облагородження вулиць та парків, яким у міру можливостей допомогли прості громадяни – студенти, працівники бюджетних закладів тощо.

Здається, гарна ідея. Проте, як уже звично, погляди публіки розділились – одні стримано підтримували, а інші лаяли. Аргументація останніх – це справа комунальних служб, яким за це платимо податки. Згадували рекомендації прем'єра "не скиглити" та брати лопату і розгортати сніг.

Мені самому цілком очевидна ницість таких рекомендацій із вуст урядовців, що втратили мінімальний авторитет у суспільстві. Однак є речі, з якими не погоджуюсь.

Реклама:

Деякі коментатори закликали цілком бойкотувати весняне прибирання. Ректори столичних ВНЗ, навіть де-факто опозиційної Могиляки, закликали студентів та співробітників допомогти рідному місту – і нарвались на звинувачення в лизоблюдстві. Лунають порівняння з радянською практикою – добровільно-примусові суботники в ленінські дні, неоплатна експлуатація громадян.

Однак скажіть: чи якщо Янукович закликатиме не красти, ви йому наперекір поступите? Не зважаючи на те, що в нас погана влада, чим погане колективне наведення порядку – усім же легше буде дихати?

Згадаймо події півмісячної давнини – коли в Києві випала неймовірна кількість снігу. Ми тоді відчули справжню єдність – один одному допомагали, визволяли людей із льодяного полону. Здається, випала можливість озирнутись й відчути себе членом великої сім'ї – киян та українців.

Звісно, у стаді не без паршивої вівці. Засудженню підпали спекулянти на горі ближніх, що вимагали неймовірну плату за допомогу, довезення додому тощо.

Однак і ті, що не відгукались на прохання, замкненні у вузькому індивідуалізмі з економію часу та ресурсів – хіба постають прикладом для наслідування? А вони ж просто дотримувались стратегії: це справа влади, комунальних служб, хай старші розбираються – на те вони сидять. Якось приємніше відчувати себе частиною великої родини, і робити щось для неї мірою можливостей, – ніж обмежуватись бізнес-відносинами із сусідами та суспільством: "Я допоможу, якщо щось одержу матеріальне"...

Дуже багато для боротьби з погодною катастрофою зробили об'єднання громадян, політичні партії, що не відчувають ніяких сентиментів до Попова та його камарильї. Вони хочуть взяти владу в місті у свої руки – однак не пустопорожньо базікають, а на своєму місці проявляють ініціативу, організуються, безкорисливо допомагають ближнім.

Горе-експертам уже нагадували, що квітневе прибирання – багатолітня громадянська акція. Запозичена в європейських країн.

Влада цьогоріч просто приєдналась – і це не привід завершувати добру справу, а можливість ще раз нагадати про потужність громадянського суспільства. Суспільства, що ґрунтується не на купівлі-продажі – а на взаємних подарунках і безоплатній допомозі.

Люди, що сьогодні спільно облагороджують вулички та парки, завтра захистять своїх друзів від владних репресій. Зміна суспільства, революція, про яку всує згадує Яценюк, починається саме тут: з об'єднання сусідів, зацікавлення – а що ж там, за моєю бетонною стіною?

Далі – боротьба з несправедливими комунальними платежами, опір незаконним забудовникам.

А вінець – поєднання зусиль жителів багатьох сіл і містечок, областей і регіонів у деконструкції нинішньої системи, що заважає жити. Бо українець зрозуміє, що майбутнє його дітей невіддільне від спільної долі тієї великої спільноти, у культурі яких вони ростуть.

Українців звикли описувати як пасивних хуторян, чия хата завжди скраю. Однак це лише стереотип, закріплений нелегкими умовами 20 століття. Але відродження колективного духу – не в сенсі тотальної зрівнялівки, а взаємної допомоги старших молодшим, сусіда сусідові – свідчить про глибоку вкоріненість іншого відношення до суспільного життя.

І дійсно, джерела 19 сторіччя описують притаманну українцям тягу до облагородження дворів та вулиць – посадки зелені, прибирання вуличок. Не слід забувати, що довгий час копання колодязя було важкою справою – тому на село було один-декілька криниць, з яких брали воду сотні дворів. Відповідно, люди по черзі або спільними зусиллями чистили криниці, слідкувати за ними – і без ніяких ЖЕКів.

Не згадуємо про ставлення до церков: перед великими святами, храмовими святами їх прикрашали, чистили – бо розуміли, що ніхто інший того не зробить. А якщо згадати про спільні толоки – не лише збір урожаю, а й прокладення доріг, шкіл, навіть будівництво приватних будинків, коли хазяїн просто всіх традиційно пригощав, формальна подяка.

Дехто думає, що роз'єднаність людей – плід урбанізації.

У мільйонному місті можна думати, що твоя роль неважлива. Доведено, що від серцевого нападу легше померти на багатолюдній вулиці, ніж поряд з одним перехожим – бо коли багато людей, то кожен мислить про те, що "швидку" викличе хтось інший. Але на Заході якось долають ці проблеми, організуються.

Відроджується солідарність і в Україні. Напевне, багато залежить від свідомості – як рівня освіченості, розуміння суспільних процесів та своєї ролі в них, так і морального стану, занепокоєності проблемами інших, які, на перший погляд, тебе не торкаються.

Отже, Україну рятувати слід почати із самого себе.

Давайте вийдемо на вулицю й подумаємо – може, сусідові треба якась поміч, або самотній старенькій допомогти розібратись із квитанціями на світло й воду? Опісля – єднатись з однодумцями, переконувати знайомих, і переходити на вищий рівень – зміна стану справ на вулиці, у кварталі. Можна цілком легально розібратись зі споюванням підлітків – подати скарги на заклади, що продають алкоголь неповнолітнім, вимагати дотримання законодавства.

А там – спільно змінимо й тих, хто нагорі.

Бо ж влада – відображення людей.

Юрій Олійник, спеціально для УП

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування