Наталія Слободян директор департаменту енергетики Міжнародного центру перспективних досліджень, для УП

Кому потрібні роздуті штати в енергетиці?

Дуже хочеться зрозуміти коефіцієнт корисної дії роздутих штатів у національному енергетичному комплексі.

Під час стажування в Чехії та Словаччині за програмою енергоефективності газотранспортної системи вразила низька чисельність персоналу в профільних компаніях та державних установах.

Наприклад, на чеського газотранспортного оператора Net4Gas разом з адміністративно-управлінським персоналом працює всього 511 співробітників, компанія обслуговує 3800 км газопроводу.

В українській компанії "Укртрансгаз" середньооблікова чисельність працівників на початок 2014 склала більше 24 тисяч працівників, при цьому компанія обслуговує близько 38 000 км.

Реклама:

Якщо порівняти ці показники, вийде, що у чехів на кожного працівника, разом з офісними "білими комірцями", припадає на обслуговування 7,5 км газогону, а у нас – лишень півтора кілометри.

Тож рівень національної ефективності та оптимізації кадрового потенціалу в газотранспортній системі в 5 разів менший за загальноєвропейський показник.

Знову ж таки, в Чехії немає окремого Міністерства енергетики, є департамент газу, що знаходиться у складі Міністерства промисловості та торгівлі.

Загальна чисельність працівників департаменту газу, – 6 осіб разом з керівником. При цьому, кількість співробітників вказаного Міністерства, котрі безпосередньо займаються питаннями енергетичної галузі, – 44 особи.

Власне, департамент газу опікується проблемами дотримання та імплементації європейського законодавства в Чехії, здійснює моніторинг газового ринку, займається вивченням та працює на упередження екологічних ризиків і загроз.

У 2014 році працівники чеського Міністерства розробили стрес-тест за трьома сценаріями та план дій для уряду й газових компаній у випадку повного зупинення, часткового призупинення та зменшення поставок російського газу до країни.

В нашому профільному Міністерстві проблемами газової галузі займаються 22 співробітника при загальній чисельності Міністерства 373 особи.

На жаль не знайшлось в Інтернеті у відкритому доступі жодних аналітичних розвідок українського Міністерства, стрес-тестів тощо.

Безпосереднє управлінське відношення до газової галузі має й Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг. Вона контролює діяльність суб’єктів природних монополій та відповідає за тарифоутворення на ринку.

А ще в Україні функціонує монополіст НАК "Нафтогаз", чисельність його персоналу – близько 600 осіб і це без дочірніх підприємств. Хоча, відверто, кадрова цінність та державна доцільність цього утворення незрозуміла.

Така величезна кількість регуляторних інституцій призводить до хаосу в управлінні галуззю, їх функції дублюються, а зони відповідальності – не визначені.

Нарешті, хочеться зрозуміти коефіцієнт корисної дії роздутих штатів у національному енергетичному комплексі.

Чому сьогодні чиновники від енергетики не займаються проблемами повернення компенсації майна "Чорноморнафтогазу", втраченими ресурсами відновлювальної енергетики в Криму та іншими енергетичними активами півострову?

Чому зволікають із просуванням програм з енергоефективності ЖКГ? Чому повільними темпами відбувається технічне оновлення газової інфраструктури?

Коли ж запрацює LNG-термінал в Одеській області й чому далі технічного завдання будівництво терміналу так і не просунулось. Для порівняння, – нині в Європі діє 13 LNG-терміналів, 5 терміналів будуються, а 16 у стадії проектування і початку будівництва…

Навіщо ми, – споживачі енергетичних послуг, – утримуємо "армію" чиновників-енергетиків, адже їх зарплати закладено в тарифи на газ та електроенергію. Можливо оптимізація чисельності чиновників енергетичного комплексу дозволить прискорити й процес реформування галузі.

Наталія Слободян, директор департаменту МЦПД, випускниця програми USAID "Енергоефективність: реструктуризація газотранспортної системи", спеціально для УП

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
енергетика Мінпаливенерго
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування