ДБР: що зроблено та куди рухатися далі

Вівторок, 24 грудня 2019, 07:30

Минуло два роки з того часу, коли Державне бюро розслідувань від просто назви на папері перетворилося на правоохоронний орган. ДБР завершує рік з понад 30 тисячами кримінальних проваджень – це розслідування злочинів високопосадовців, правоохоронців, суддів, а також військові злочини.

У сучасному світі зі сталою правоохоронною системою не так часто з'являються нові державні органи, тому до формування кожного з них прикута увага. Українські кейси особливо цікаві, адже кожен орган створювався у критичних умовах. 

Цей досвід унікальний. Наприклад, лише на формування Національної антикорупційної Дирекції Румунії пішло три роки, хоча підслідність суттєво вужче, ніж у нас. ДБР запустилося за рік, і не лише центральний апарат, а всі сім територіальних управлінь. 

Ми запрацювали не завдяки, а всупереч усім викликам, передусім законодавчим. 

Про те, як ДБР став творчим експериментом, неодноразово наголошувалося: відсутність оперативних працівників, неможливість самостійно обрати жодного керівника структурних підрозділів, нескоординовані норми про єдиноначальність та колегіальність ухвалення окремих рішень, відсутність механізму притягнення працівників до дисциплінарної відповідальності тощо.

Перелік викликів можна продовжувати відсутністю державної підтримки і навіть блокуванням нашого створення (відсутність приміщення, судові позови, блокування закону, вплив на конкурсний відбір, ненадання державної охорони та інше).

Читайте також:

"Фарс". Як Порошенко з Турчиновим розписали Бюро розслідувань

За лаштунками ДБР: кадри вирішують все

Порошенко призначив Трубу директором ДБР

Що ми зробили

Ми витримали марафон із запуску ДБР, провели найбільший в історії України конкурс одночасно на 700 посад та 27 листопада 2018 року оголосили про початок роботи. 

За цей рік ми:

  • Системно викорінюємо корупційні злочини, у тому числі на митницях.

У ДБР 3,5 тисячі кримінальних проваджень щодо злочинів у сфері службової діяльності та корупції, з них 138 – скеровано до суду, і є вже 12 обвинувальних вироків. 

Більше 150 кримінальних проваджень стосуються дій працівників митних органів. Через те, що вони розмитнюють товари із заниженням митної вартості, держава втрачає мільйони гривень. Лише на одному прикладі – розмитнення вантажних автомобілів – держава втратила більше 2 млн грн.

  • Розслідуємо факти катування та перевищення службових повноважень працівниками правоохоронних органів. Це більше 3 тисяч кримінальних проваджень. Близько 30 – скеровано до суду, у 63 – повідомлено про підозру.

Це стосується і розслідування катувань, за що, де-факто, ми взялися перш. Раніше злочини за 127 статтею Кримінального кодексу України фактично не розслідувалися, на що наголошували міжнародні організації. Але саме за цією статтею у нас 88 кримінальних проваджень та вже 4 підозри. 

Так, нещодавно завершено досудове розслідування у кричущому злочині, коли у Васильківську працівники патрульної поліції на зупинці громадського транспорту били людину, у тому числі, прикладом автомата, застосували сльозогінний газ, наділи кайданки, поклали до багажника, вивезли у безлюдну місцевість, де продовжили знущатися. У той час, коли родичі телефонували на 102, розшукували, над людиною знущалися поліцейські. 

Їм оголошено підозри, у тому числі у катуванні – досудове розслідування завершено.

  • Розслідуємо злочини прокурорів та суддів.

Протягом років ці люди вважалися кастою недоторканних. За рік ДБР здійснює досудове розслідування у майже 800 кримінальних провадженнях, де учасниками є прокурори: повідомлено 50 підозр, матеріали 5 проваджень вже у суді.

Стільки ж кримінальних проваджень – 800 – є і за участю суддів. 61 підозра, одне провадження скеровано до суду.

  • Розкриваємо злочини високопосадовців: у нас є більше 150 кримінальних проваджень, де фігурують народні депутати, члени уряду, керівники правоохоронних органів, п'ятий президент України. Повідомлено 4 підозри народним депутатам України, одне провадження вже скеровано до суду.

При цьому розслідуванням корупційних злочинів цієї категорії осіб займається виключено НАБУ. 

Водночас скеровано до суду обвинувальний акт щодо колишнього голови Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції, підозрюваного у службовій недбалості, що призвела до розтрати 22 млн грн, призначених для реабілітації військових.

  • Найбільш масштабна категорія злочинів – військові – займають більше половини проваджень ДБР, і це є проблемою. 

За рік у нас близько 15,5 тисяч кримінальних проваджень щодо військових злочинів, значна частина з яких – залишення місця служби. Нзважаючи на те, що це ніби технічний злочин, слідчий має його розслідувати. Ігнорувати ці злочини, закривати на них очі ми не можемо. 

Тому я наголошую: потрібно змінювати законодавство та залишити у підслідності ДБР тільки злочини, вчинені вищим офіцерським складом.

Варто підкреслити, що протягом цього року ми працювали без власних оперативних підрозділів, і в усьому залежали від роботи інших правоохоронних органів. 

І якщо під час розслідування більшості системних злочинів у нас були професійні, злагоджені дії, то цього не можна сказати про супровід справ, де фігурують високопосадовці, зокрема п'ятий президент України. Ми неодноразово зверталися по допомогу до керівників правоохоронних органів для посилення цього напряму, проте суттєво нічого не змінювалося.

Реклама:

Що потрібно зробити далі

У наступному році ДБР буде нарощувати потужності: у нас почали з'являтися оперативні підрозділи, і на початку наступного року ми вже будемо з власними оперативниками. 

Важливо нарешті завершити процес надання центральному апарату ДБР власного приміщення. Те, що розташоване на Симона Петлюри, – тимчасовий варіант, в якому не мають працювати слідчі ДБР.

Але наступний рік стане і роком викликів, передовсім – незалежності ДБР. 

Читайте також:

Трагічна симфонія незалежності ДБР. Зміни в закон

Трубу зірвало. Як і за що Зеленський і Рада розігнали керівництво ДБР

Верховна Рада ухвалила закон про перезавантаження ДБР

З ухваленням нового закону:

  • вводиться парламентський контроль – неприпустима норма, яка ставить у залежність перед парламентом весь правоохоронний орган. Адже парламент, який не має жодного відношення до призначення директора ДБР, відтепер зможе його звільнити. Тобто директор має "дружити" з депутатами, а не захищати інтереси ДБР, як було до цього;
  • на жаль, не посилено організаційну структуру ДБР: не змінено кількість теруправлінь (наразі їх лише 7, і кожне охоплює декілька областей), не надано можливість створювати представництва в областях, фактично не змінено чисельність працівників.

Відстояти незалежність ДБР буде найбільш складним викликом, адже це означає сказати "ні" впливу на слідство. Проте це буде не перший виклик у нашій історії, і ДБР з ним має впоратися.

Роман Труба, спеціально для УП

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Трансплантація органів та рак шкіри: про що мають знати пацієнти

ПДВ для страхових агентів: нерівні умови та невизначений економічний ефект

Фонд культурних/пропагандистських ініціатив: як Росія використовує культуру для війни

Від локального до універсального: як українській культурі стати помітною у світі

Чому Україні необхідний спеціальний банк для відбудови

Тренер, який не встигає, та збірні з міцним захистом: 6 фактів про суперників України на Євро-2024