Сергій Васильченко проєкт "Електоральна пам'ять", голова правління Українського центру суспільних даних

Понад 85 тисяч виборців не зможуть обрати голів громад на місцевих виборах-2020

Як трапилось, що понад 85 тисяч мешканців 98 населених пунктів, які перебувають у складі 9 міських громад, але не входять у склад районів у місті, не зможуть взяти участь у виборах міського голови?

Як би ви відреагували на те, якщо би вам як мешканцю міської громади у день місцевих виборів не видали бюлетень з кандидатами на голову? 

Така доля може спіткати понад 85 тисяч мешканців майже сотні населених пунктів, які входять у 9 міських громад, адмінцентрами яких є міста з районним поділом, але вони в жоден із міських районів не входять. А на базі міського району і формується виборчий округ для виборів міського голови, тож вони в жоден округ не потрапляють. 

Як це трапилось і як це може загрожувати місцевим виборами? 

Реклама:

Ваше місто у виборчому окрузі — "not found" 

У нормах, які регулюють утворення виборчих округів для міст з районним поділом — як ось у Києві, що налічує 10 районів, — передбачили єдиний варіант, коли вся територія поділена між міськими районами. 

У відповідних статтях фігурують лише межі та території районів у містах.

Але ще до початку реформи децентралізації існували міські ради, які налічували не лише міські райони, а й населені пункти, які напряму підпорядковувались міськраді. 

До прикладу, Криворізькій міській раді підпорядковувались: місто Кривий Ріг, поділений на 7 районів, а також 5 інших населених пунктів.

Щоб врегулювати цю проблему 16 липня 2020 року депутати прийняли Закон, який передбачав, що міські ради повинні переглянути існуючі межі районів у місті та подати відповідні рішення Центральній виборчій комісії не пізніш як за 60 днів до дня місцевих виборів.

Схоже на те, що цю норму більшість міських органів влади банально проігнорували і межі районів не переглянули. 

Лише у Кропивницькій та Херсонській міських громадах населені пункти тепер входять до складу громади та району у місті — відповідно до даних Державного реєстру виборців. А наприкінці серпня це питання врегулювали і в Сумах на позачерговому засіданні сесії міськради.

Половинчасте рішення

Щоб вирішити питання з "підвішеними" населеними пунктами, ЦВК прийняла Постанову № 204, якою фактично делегувала право "приєднувати" населені пункти до районів у містах міським виборчим комісіям при утворенні округів з виборів депутатів міськради. 

Але питання виборів міського голови залишилось невирішеним. 

Читайте також: За якими правилами відбуватимуться місцеві вибори. Пояснюємо
Чому порядні люди зобов'язані саме зараз йти в депутати

У Виборчому кодексі є чітка норма про те, що територіальні виборчі округи з виборів міського голови у містах з районним поділом збігаються з межами районів у місті. 

Виходить, що населені пункти, які не входять у межі районів у місті, не увійдуть до територіальних виборчих округів з виборів міського голови, і їхні жителі не зможуть взяти участь у виборах голови.

Всього є 9 таких громад в Україні (на підконтрольній уряду території), в яких з цією проблемою зіткнеться понад 85 тисяч виборців у 98 населених пунктах.

Список населених пунктів, які входять у межі міських громад, але знаходяться поза межами виборчих округів з виборів голови. 

Можливо, ігнорування цієї проблеми органами влади у таких містах пов'язано з тим, що вони не знають, що у складі їхніх громад є населені пункти, які не входять у жоден район міста, або звикли не звертати увагу на їхній статус і на виборах приєднувати куди заманеться. 

[BANNER1]Бо як інакше пояснити, що на попередніх місцевих виборах 25 жовтня 2015 року у рідному місті чинного президента мешканці селищ Гірницьке, Коломійцеве, Новоіванівка, Тернуватий Кут, які не входять у жоден район міста, обирали Тернівську районну раду у місті Кривий Ріг, адже були включені до територіального виборчого округу №24.

Але на цих виборах варіант "тихенько  розрулити" на місцях може не спрацювати, бо ця проблема привернула увагу багатьох людей, особливо у тих містах, де відбулось об'єднання декількох рад у громаду.

Відбудеться грубе порушення закону, якщо ці населені пункти розподілять між територіальними виборчими округами з виборів міського голови. 

Адже тоді їхні межі не співпадатимуть з межами районів, та й ніхто не має права такі округи утворювати, вони створюються автоматично на базі районів, відповідно до прямої норми Виборчого кодексу.

Але якщо не включити їх у виборчі округи з виборів міського голови, то жителі цих населених пунктів не зможуть обирати голову своєї громади і матимуть повне право звернутись до суду і вимагати відміни результатів виборів. Адже це пряме порушення Конституційних прав громадян, зокрема ст.71.

"Стаття 71. Вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування".

Враховуючи те, що терміни утворення комісіями виборчих округів вже пройшли, і можливостей внести зміни до Виборчого кодексу вже майже немає, найкращим варіантом вирішення цієї проблеми було б — взяти приклад з міста Суми. 

Тобто хоч із запізненням, але змінити межі районів у місті, включивши в них відповідні населені пункти. При цьому врахувавши, як ці населені пункти розподілила міська виборча комісія при утворенні округів на виборах до міської ради. 

Вже розпочався виборчий процес, а для міст та центральних органів влади — зворотній відлік для врегулювання цієї проблеми. В іншому випадку — конституційні права понад 85 тисяч громадян залишаться порушеними авторами Виборчого кодексу. 

Сергій Васильченко, проєкт "Електоральна пам'ять", для УП

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.  



Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
вибори Україна місцева влада
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування