Олеся Островська-Люта генеральна директорка "Мистецького арсеналу"

Хто стане рушійною силою для українського суспільства?

"Лише з початком війни ми почали розуміти, що держава, у якій ми сьогодні живемо, насправді була збудована не нашим суспільством". 

"Діалоги про майбутнє" — це проєкт CEO Club Ukraine, що спрямований на кристалізацію і переосмислення ключових ідей, наративів і стратегій розвитку України у різних сферах. У розмовах з провідними інтелектуалами, політиками, громадськими діячами, підприємцями та експертами, формуються обриси візії нової України та шлях до її реалізації.

Інтерпретація минулого та погляд у майбутнє – ключова точка для формування нової країни, яку неможливо пройти без участі культури та усвідомлення цінностей і слабкостей, які вона окреслює. 

Цій темі присвячена друга бесіда проєкту "Діалоги про майбутнє", у якій засновник та президент CEO Club Сергій Гайдайчук поспілкувався з Олесею Островською-Лютою, директоркою Національного культурно-мистецького та музейного комплексу "Мистецький Арсенал", щоб через призму культури побачити етап, на якому сьогодні знаходиться Україна.

Реклама:

Читайте перший матеріал проєкту. Розмова з Павлом Клімкіном "Українська візія. Якщо Ізраїль це проєкт ХХ століття, то Україна – ХХІ"

Велика проблема України полягає у тому, що довгий час не існувало зв’язку між теоретиками і практиками.

У попередні десятиріччя в українській державі спостерігалася досить слабка співпраця теоретиків та практиків. Це було пов’язано з тим, що перші не були здатні викристалізувати фундаментальну теорію, яка відображала б цінності та ідеї українського суспільства, а другі постійно дивилися у бік інших країн, орієнтуючись на чужі теорії, що не мали успіху, оскільки жодним чином не були пов’язані з українською реальністю.  

Зараз ситуація краща хоча б у тому, що ми усвідомлюємо цю проблему, але ми все ще не маємо процесу, який би міг консолідувати ці сили. Один із можливих шляхів, здатних запустити такий процес, пов’язаний з тим, що зараз уряд країни мав би бути більш зацікавлений у стратегічному аналізі суспільства та держави, а не діяти інтуїтивно у той волюнтаристський спосіб, до якого він звик, що іноді прямо пов’язано з урахування інтересів окремих осіб. 

Більшовики добре знали, як культура впливає на формування вільного та незалежного суспільства, тому систематично знищували її в Україні. 

Культура є місцем творення глибоких знань, інсайтів та теорії, оскільки вона завжди функціонує на межі раціонального та іраціонального. Тому для того, щоб зрозуміти що болить у конкретного суспільства – достатньо лише подивитися на його культуру: це може бути як сучасне мистецтво, що відображає сьогодення, так і той культурний спадок, що утворився у конкретний часовий проміжок і відображає певну епоху.  

[BANNER1]Українська культура – не виняток, і що важливо, саме у ній історично здійснювалася українська політика. Достатньо згадати Михайла Грушевського, Івана Франка або Лесю Українку, голос якої мав велику політичну силу. Або ж те, що майданчиком для багатьох політичних дискусій минулого століття, наприклад, була Спілка письменників України. Це прямо засвідчує те, що культура в Україні дійсно мала великі політичні традиції. Склалося так тому, що за своїм справжнім сенсом політика передбачає пошук кращого способу життя суспільства і більшу частину цього завдання в нашій історії на себе перейняла саме культура. 

Це добре розуміли у Радянському Союзу, тому докладали багато зусиль для повного припинення розвитку нашої культури та інтелігенції, аби зруйнувати всі можливі шляхи самоідентифікації українців. Відбираючи у нас право на існування культури, більшовикам вдалося створити чи не найпотужнішу зброю, якою вони спочатку могли знищити українську свідомість всередині, а потім добивали її ззовні.  

Лише з початком війни ми почали розуміти, що держава, у якій ми сьогодні живемо, насправді була збудована не нашим суспільством. 

Система держави, у якій нині існує українське суспільство, була створена у сталінський період. Це держава, у якій основною цінністю та завданням був контроль, адже для більшовиків було критично важливо контролювати та придушувати будь-які можливі протести та незгоди суспільства. За такою формулою Україна існувала дуже довгий час і це стало однією із причин великої недовіри суспільства до держави, оскільки впродовж всіх цих років вона реагувала на його проблеми шляхом репресій. 

З новим же етапом війни, який розпочався з повномасштабного вторгнення, ми почали про це говорити більш відкрито, все більше помічаючи той вплив, який залишив у функціонуванні нашої держави радянське минуле. Але попри це, держава все одно залишається інструментом стримування та контролю, а не прориву. Змінити це можливо лише через політичний процес, який можна запустити, якщо створити нові ідей, навколо яких можна об’єднатися. Саме у цьому полягає цінність теоретиків, про яких йшла мова раніше.  

Читайте також колонку Влада Троїцького: Треба, щоб глядачі за кордоном відчули, як ця війна впливає на конкретних людей

Крім перемоги над росією, найбільш важливим завданням є повна десталінізація та трансформація української держави. 

Зважаючи на пройдений історичний шлях та всі пережиті події впродовж цих років, Україна більше не може дозволити собі загрузнути у старих практиках та наративах. Цим ми не лише розчаруємо наших союзників, але й самих себе, оскільки зрозуміємо, що нам не вдалося змінити стан справ у країні навіть такою великою ціною, яку ми сьогодні платимо. 

Тому найбільш важливою точкою прикладання зусиль для нас всіх є проходження процесу десталінізації, який наша країна ще досі не завершила у глибокому сенсі. 

Саме у цій точці повинна зійтися самовідданість тих, хто готовий драйвити процес створення нової держави, яка б відповідала нашому суспільному благу.  

Українці – це єдиний народ, який готовий шукати безпеку в умовах радикальної небезпеки.

Історично так склалося, що українське суспільство здатне проживати та знаходити стійкість у неймовірно складних і мінливих умовах. Так було у часи Радянського Союзу, Чорнобильської трагедії, у період здобуття Україною незалежності. Потім на цей досвід накладаються часи Майдану, втрати Кримського півострова та початок війни на сході України, яка обернулася повномасштабним вторгненням. 

Вистояти у такий період та продовжувати виконувати свою Сізіфову працю – одна із затятих характеристик українського суспільства, яке готове боронити свою позицію довго, рішуче і навіть у якомусь сенсі агресивно. Це показало, що ми досить добре можемо дати собі раду з невизначеністю. З одного боку, це нас не паралізує, але з іншого – і не дає можливості розвиватися. Тому настільки великим прагненням вже сьогоднішнього суспільства є питання безпеки, про яку ми багато говоримо, щоб нарешті отримати можливість опинитися у більш сталих умовах, де ми зможемо сформувати нові ідеї, об’єднатися навколо них та рухатися далі.  

Олеся Островська-Люта

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
культура війна
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування