Олександр Ганущин ексофіцер ЗСУ, голова Львівської облради у 2015-2020 рр.

Арифметика чи демократія: як рахуватимуть строки мерів?

Слоган обмежити кількість строків перебування на посадах голів місцевих рад точно не новий. Приміром, у VII скликанні парламенту, законопроєкт № 3474 передбачав, що одна й та сама особа не може бути сільським, селищним, міським головою більш як два терміни поспіль. Проте ніхто не брався обраховувати строки роботи на мерській посаді з попередніми каденціями очільників міст, сіл та селищ. Бо ж ніби як не повинні мати українські закони зворотньої дії у часі. І поширюватися вони мають виключно на ті відносини, які виникли після набуття ними чинності.

Проте, 11 квітня 2025 року, текст з "перспективними нормами", котрі передбачають, що одна й та сама особа "не може бути обрана міським головою більше ніж два рази на життя" вийшов у світ. На щастя, поки не на офіційному сайті Верховної Ради.

Проблема 14+1 міських голів

Неважко здогадатися, на кого націлена така "перспективна норма". З тих 14 міських голів обласних центрів, котрі залишилися на своїх посадах (ледь більше половини, як бачите), 11 обрані повторно. Дванадцятий у цій компанії – Київський міський голова. 

Реклама:
 

Таблиця 1. Дані хто з голів обласних центрів обраний уперше і повторно 

У такий нехитрий спосіб, демократична, здавалося б, новація покликана вирішити питання з майбутнім переважної більшості міських голів. Нагадую, мова про найвищих представників самоврядування, котрі реально володіють владою на місцях. Така собі мала б вийти у підсумку кавалерійська атака боєм. Проте, очевидні промахи із законопроєктною технікою та дефініціями не дадуть цій "ініціативі" вирости у законопроєкт з амбіціями на ухвалення. Але не лише вони.

Як "перспективну норму" зупинять великі числа

Трішки історії. Отже, на місцевих виборах 2020 року (та силі-силенній повторних і позачергових місцевих виборів у 2020-2022 роках, де обирали голів замість тих, що склали повноваження та чиї повноваження були припинені) у нас було обрано 1421 голову громади. І тут же закон великих чисел каже, що 965 мерів  (67,9%) було обрано повторно. 

 

Таблиця 2. Дані хто з міських, селищних, сільських голів у 2020 році обраний на посаду уперше та повторно

Так, у цю цифру увійшли лише ті, хто у попередньому скликанні працювали очільниками місцевих рад, дехто навіть іншого рівня, та все ж показник – більш ніж вражаючий. Повторно (а насправді підряд, з урахуванням скликання до виборів 2020) обрано 232 з 370 міських, 293 з 428 селищних та 440 з 623 сільських голів. Ця статистика упевнено каже, що "перспективні норми" обмеження кількості строків перебування на посаді голови місцевої ради "заднім числом" не мають права на життя. І ось чому. 

Бо політична доцільність ще й не "таке" зупиняла

Коли б не відбулися майбутні вибори Президента України, вони уперше пройдуть після децентралізаційних перетворень. В епоху коли районні адміністрації та районні ради утратили своє традиційне значення. А це будуть, повірте, складні випробовування. 

Обласні виборчі штаби завжди опиралися на районний рівень та рівень міст обласного значення. Для всіх кандидатів у Президенти України, включно з тим, хто репрезентуватиме чинну владу, зміна дворівневої ланки виборчих штабів "область-райони" (або полірівневої область – виборчі округи – райони" ) на "область – громади" буде украй важким завданням. І частково несподіваним, на додачу. Тож у цьому процесі заздалегідь отримати у вороги дві третини голів місцевих громад може бути дуже болісно і критично для результатів перегонів. 

Тому, як би привабливою не виглядала перспектива "приструнити" напередодні виборів Президента України "10+1" голів найбільших обласних центрів зі столицею включно, на цій ідеї після "промацування" поставлять жирний хрест. Звісно, будуть охочі провадити такі зміни до Закону України "Про столицю України – місто-герой Київ", але це питання іншого тексту. 

А як би мало бути?

Ключова проблема ініціативи "заднім числом" встановити кількість строків перебування на посаді міського, селищного та сільського голови – у її неконституційності. Бо закони не мають зворотньої дії у часі. І це гарантія записана в Основному Законі не лише нашої держави, але й більшості країн світу. У більшості законопроєктів парламентарі для таких випадків детально прописують перехідні положення. 

Чи має право на життя будь-яке обмеження щодо кількості повторних строків повноважень голів будь-яких місцевих рад? 

А чи, приміром, можна законом передбачити, що одна й та сама особа не може бути сільським, селищним, міським головою більш як два строки підряд? Звісно, що так! І будь-який правник скаже , що у такому випадку єдиною запорукою рівності прав, в тому числі права бути обраним, буде запровадження тієї самої незворотньої дії у часі. 

Простою мовою — законодавчі обмеження на одну й ту саму особу бути сільським, селищним, міським головою не більш як два або три строки (підряд або ні) накласти можна, але дія таких обмежень має починатися… з нових виборів голів місцевих рад. 

Все решта, попри "любов" нашої Верховної Ради до схожих "кейсів" на кшталт оподаткування підприємців "заднім числом", чи вилучення податків з місцевих бюджетів до державного за минулі періоди є відвертим нехтуванням Конституцією України. Ну бо "Lex prospĭcit, non respĭcit" - закон дивиться вперед, а не назад.

На щастя, цього разу саме така "перспективна норма" приречена до провалу в стінах українського парламенту. Вангую, що може навіть і не народитися найближчим часом.

А от дискусія щодо обмеження кількості строків обрання голів громад та строків обрання на посаду голови міської, селищної, сільської ради на перспективу наступних скликань місцевого самоврядування – цілком навіть прийнятна і назріла. І вона має усі шанси дати бій протилежній концепції. Котра каже, що обрання посадової особи місцевого самоврядування є компетенцією відповідної територіальної громади, а вирішення питання щодо строку перебування певної особи на цій посаді є пріоритетним правом такої громади. 

Олександр Ганущин

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
законодавство місцева влада
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування