Юрій Гудименко голова Громадської антикорупційної ради при Міністерстві оборони

Генеральне Міністерство

Наприкінці весни я написав на УП великий текст про хвороби, на які страждає Міністерство оборони. Зараз, у жовтні, після заміни міністра і значної кількості заступників, діагноз незмінний. Хоча Денис Шмигаль демонструє (поки що) бажання боротись з симптомами, самі причини хвороб залишаються без змін

Я неодноразово робив достатньо простий тест. Якщо у вас є знайомі з Міноборони і Генштабу, задайте їм одне просте питання: "навіщо Генштабу потрібно Міноборони?" і навпаки.

Повірте, ви здивуєтесь результату.

Реклама:

Якщо для широкого суспільства і Міноборони, і Генштаб є чимось на кшталт двох крил великої воєнної структури, то для більш заглиблених в процес людей все виглядає інакше. Співробітник Міноборони, імовірно, розкаже вам, що вони є головним відомством, мозком системи, а Генштаб є лише виконавцем. Можливо, буде згадано, що саме за поданням Міністра оборони призначаються і знімаються з посад командуючі родів і видів сил (військ) включно з Головнокомандуючим. Якщо пощастить, то в розмові будуть фігурувати такі терміни, як "формування політик", "військово-політичне управління" і – в окремих випадках – цитуватися Закон "Про оборону".

Якщо ж ви спитаєте про роль Міноборони у представника Генштабу, ви отримаєте діаметрально протилежну відповідь. В ній можуть бути згадані ключова роль Генштабу в обороні України, несвоєчасне забезпечення міністерством бійців і військ, а якщо ваша розмова буде відбуватись в неформальній обстановці – то і розлога розповідь про те, що цивільні не мають права вказувати військовим.

Як лаконічно сказав мені один з полковників Генштабу, "ми кажемо їм [Міністерству], що нам привезти, і хай вони привозять".

Ці дві позиції не просто різні – вони діаметрально протилежні. Погляд Міноборони ґрунтується на законах. Це погляд на ситуацію "де-юре". Бо закон чітко говорить, що саме Міністр оборони "здійснює військово-політичне та адміністративне керівництво Збройними Силами України".

Самі Збройні Сили в особі Генштабу дивляться на ситуацію інакше. Їхня позиція — це позиція "де-факто", яка фіксує стан речей, що склалися не на папері, а в реальному світі. В якому Міноборони дійсно намагається самоусунутись від будь-якого керівництва армією, а військові, навпаки, за можливості намагаються диктувати умови міністерству.

Коли дві ключові інституції в країні під час війни не можуть визначитися з ролями одна одної, складається ситуація, яку важко назвати інакше як управлінською шизофренією.

Це і є однією з ключових, фундаментальних проблем, які заважають ефективній роботі і змінам у армії. Ми говоримо не про конкуренцію між Генштабом і МО – бо конкуренція могла б бути навіть корисною. Ми говоримо про відсутність розуміння свого місця в державі, що призводить до важких, а іноді катастрофічних наслідків.

Один з цивільних чиновників Міноборони сказав мені спересердя: "Ми його [солдата] вдягаємо, екіпіруємо, віддаємо армії, а вони нам повертають труну і кажуть "поховайте і розрахуйтесь з близькими".

Ці слова, звичайно, не є характеристикою системи. Але вони є показником відносин в ній.

Міністр оборони подає на призначення і зняття з посад командуючих не тому, що він детально розуміє специфіку їхньої служби і вважає, що так буде краще, а тому, що Президент сказав йому так зробити. Генштаб і Міністерство ревниво утворюють дублюючі структури, наповнюють їх людьми, заплутують систему прийняття рішень, що зменшує нашу боєздатність.

Система контролю над армією, прописана на папері, як правило, на цьому папері і залишається. Міноборони дозволяє собі системні фінансові перевірки військових частин, але майже ніколи не лізе в розслідування причин військових втрат і провалів. Прописані у законах "демократичний цивільний контроль" і "адміністративне керівництво Збройними силами" фактично забуті.

У відсутності нормальної військової юстиції це призводить до того, що армія контролює сама себе.

А отже, ми приречені раз за разом читати у новинах про трагедії на полігонах, злочинні накази, безглузду загибель військовослужбовців і так далі, а наслідком цих драм є і буде утворення примарних комісій без жодних системних висновків і – в поодиноких ситуаціях – зняття з посад генералів і полковників, частина з яких за півроку знову займе аналогічну чи навіть вищу позицію у війську.

Якби я був людиною, далекою від реальності, то міг би написати, що ситуацію може вирішити прийняття і підписання законопроєктів щодо чіткого розподілення функцій між Генштабом і Міноборони. Ці законопроєкти є і лежать парламенті. Але насправді це може вирішити лише деякі питання точково, і жодних – фундаментально. Так само мало до чого призведе і гіпотетична порада міністру Шмигалю чітко проговорити і вирішити всі системні питання з головнокомандуючим Сирським. Занадто багато вже є процесів, що переплелися між собою, усталених практик, систем, комісій і робочих груп, взаємних образ і протилежних інтересів.

Єдиний, хто чисто теоретично в нинішніх умовах міг би і мав би вирішувати такі системні проблеми – це Верховний Головнокомандувач Володимир Зеленський. Але розраховувати на це, здається, не має ніякого сенсу.

Юрій Гудименко

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Міноборони Генштаб російсько-українська війна
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування