Костянтин Татаркін радник з питань ветеранів IREX, ветеран

Інвестувати в людей, а не в стіни: як змінюється ветеранська політика в громадах

Україна переходить від розмов про кількість ветеранів до розмов про якість підтримки. Два роки тому в профільній ветеранській спільноті країни був тренд на створення "ветеранських центрів, просторів, хабів, будинків". Подекуди на рівні громад і обласних центрів це перетворювалось на конвеєр відкриттів приміщень з табличками і урочистим рукостисканням. Сьогодні ми все частіше спостерігаємо інший запит: нам не потрібні нові будівлі, потрібні люди, які знають, як допомагати.

Цей зсув у фокусі від приміщень до людей — не випадковий. Він відображає глибші зміни у підходах до ветеранської політики, які відбулися на міжнародному рівні й не оминули Україну. У світі лише п'ять країн, котрі мають професію фахівця з підтримки ветеранів: США, Канада, Велика Британія, Австралія, Німеччина. У листопаді 2024 року Україна до них приєдналась, і стала шостою.

Ця трансформація й виникнення нової професіїлогічна відповідь викликам часу. Фахівці супроводу ветеранів є навігаторами у сервісах для ветеранів та ветеранок. Адже існує понад сотня доступних сервісів, як на національному рівні, так і на місцевому. І розуміння, як ними скористатися - стає окремим фахом. Часто ці люди самі мають відповідний статус, або є членами родин військових чи ветеранів. Зіштовхнувшись на власному досвіді з питаннями зі сфери ветеранських сервісів, вони стають провідниками для інших.

Реклама:

Наразі в цій сфері працюють здебільшого ентузіасти, які готові самотужки навчатися, опановувати перетин юридичних, медичних, соціальних питань та співпрацювати з іншими спеціалістами, щоб переймати досвід. Вони часто добре орієнтуються в тому, які послуги мають бути доступні ветеранам, однак стикаються з недосконалістю системи, навіть на рівні базового інформування. Це ж стосується і сімейних лікарів, які можуть виконувати роль навігаторів для ветеранів у сфері медичних послуг.

Проте навіть за наявності таких фахівців, система підтримки ветеранів залишається фрагментованою.

За результатами нещодавнього дослідження IREX, понад 60% ветеранів ніколи не зверталися по психологічну допомогу. Часто не тому, що не потребують її, а тому, що не знають, куди звертатися, або не довіряють системі. Лише третина ветеранів зазначають, що мають доступ до медичної підтримки, а кожен шостий навіть не знав, що така допомога існує. Це не про відсутність стін. Насамперед це про нестачу сервісної інфраструктури, а саме людей, процесів і компетенцій на рівні громади. Водночас це комплексна історія, де основна рамка задається на національному рівні. Попри значний поступ у розширенні сервісів, все ж залишається багато питань щодо їхньої реалізації.

За даними цього ж дослідження, більшість ветеранів при отриманні послуг надають перевагу у зверненні за допомогою не до державних чи муніципальних інституцій, а до свого неформального коласім'ї, побратимів чи посестер, знайомих чи друзів. Подекуди у них немає великих фасадів, зате є напрацьована роками довіра. Саме вони просувають реальну реінтеграцію, коли не потрібно проситися без черги, щоб "тільки запитати", але можна отримати швидко підтримку у своїй громаді: особисто, телефоном чи онлайн.

Фізична інфраструктура дійсно є символом державної присутності, але війна робить ці символи вразливими. У прифронтових регіонах громади вже зрозуміли: відновити зруйновану будівлю можна за кілька місяців, а підготувати фахівця — це інвестиція, яка працює десятиліттями. Що й казати про релоковані громади, де саме така людина є містком між рідним містом і розкиданими по Україні та світу мешканцями окупованих населених пунктів.

Психолог, соціальний працівник, юрист, кар'єрний радник — це "невидима" інфраструктура, яку не зруйнує ракета і яка залишається з ветераном чи ветеранкою там, де вони мешкають.

Нещодавно IREX організував та провів стратегічну сесію зі стейкхолдерами ветеранської політики, де були представники держави, громад, громадських організацій та бізнесу. І саме проблема нестачі сервісної спроможності на рівні надавачів послуг була визначена як одна з топ-3.

Під час обговорення учасники одностайно зазначили, що головний виклик не у створенні нових фізичних центрів, а у тому, щоб забезпечити сталість і якість послуг, незалежно від того, де вони надаються. У центрі уваги має бути людина, а не будівля.

Щоб це стало можливим, державі варто розширити підходи до закупівлі послуг. У ветеранській політиці (але давайте чесно – не тільки у ветеранській) назріла потреба у механізмах закупівель соціальних, юридичних, психологічних, освітніх та реабілітаційних послуг у недержавних провайдерів. У організацій, які вже мають досвід, команди й довіру серед ветеранів.

Це не питання привілеїв для громадських організацій, це питання якості. Така модель вже працює для деяких послуг у соціальній сфері, крім того – Мінветеранів оплачує роботу з ветеранами і ветеранками надавачам психологічних послуг. Проте, здається, настав час застосовувати таку само модель з юридичними та реабілітаційними послугами.

Наприклад, не бачу проблеми контрактувати громадську організацію у віддаленій громаді, яка буде виконувати функцію системи органів безоплатної правничої допомоги. А мобільні бригади від громадських організацій мало того, що дістаються у важкодоступні регіони, так ще і показують 100% рівень задоволення послугами серед клієнтів-ветеранів/ок.

У нас поки є час готувати системи та фахівців, які працюватимуть поруч із ветеранами та ветеранками. Інвестувати в це – означає формувати місцеві сервісні екосистеми, команди фахівців у громадах, що можуть бути інтегровані в існуючі ЦНАПи, лікарні, центри зайнятості, БПД чи ті самі ветеранські простори.

Можливо, найкращою фізичною стіною в недалекому майбутньому для ветеранів може стати не бетон, а мережа тих, хто вже і поруч, живе з ними в одній громаді.

Костянтин Татаркін, ветеран, радник з питань ветеранів IREX

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
ветерани суспільство
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування