Олена Захарченко письменниця, аналітикиня CAT-UA: Communication analysis team – Ukraine

Як ми почули нарешті Донбас – і здивувались

Як три проукраїнські регіональні наративи Донецької області виявилися неймовірно багатими і чуттєвими історіями.

Російська пропаганда так довго маніпулювала гаслом "почути Донбас", а міфи щодо цього регіону так рідко спростовувалися, що мабуть настав таки час його "почути".

Громадська організація CAT-UA (Communication Analysis Team – Ukraine) провела велике дослідження наративів Донецької області, тобто тих історій, якими мислять мешканці цієї частини України, які вони розповідають про себе, про свою історію, своє ставлення до світу, до України, і про своє бачення майбутнього.

Наша ідентичність формується такими великими історіями. Якщо ми вважаємо себе українцями, то можемо переповісти наш національний наратив (а точніше, одну із трьох його версій). А якщо думаємо про себе як про мешканців якогось міста чи області – то на додачу маємо у своїй свідомості іще й регіональний наратив.

Реклама:

Є наративи сім'ї, наративи професії, наративи статі чи гендеру – історії, які розкривають різні грані нашої ідентичності. Вони не зводяться до історій про минуле, не зводяться до меседжів пропаганди, – це набагато більші історії, які можна розкрити тільки у детальних розмовах.

Півтора року тому ГО CAT-UA провела дослідження національного наративу – для того, щоб зрозуміти, як сприймають себе українці, на що вони опираються, як бачать свою історію, своє майбутнє.

Попереднє таке дослідження проводили в 2013 році, і тоді воно показало великий вплив колоніалізму, російської історії на українців. Багато тоді іще бачили Україну тільки частиною російської імперії, хоча й трохи іншою за решту росіян.

За цей час багато змінились, загалом люди відчули, що вони – окрема країна, мають свою історію, мають власне майбутнє, а росіяни – вороги. Хоча певні розбіжності між різними версіями національного наративу лишились.

Але крім історії про Україну загалом, багато з нас відчуває свою належність до якоїсь меншої групи. Всі ми – українці, але хтось – галичанин, хтось – подолянин, хтось – поліщук або гуцул, лемко, волиняк (не плутати з Волинською областю), слобожанин тощо.

Тож та сама методика, що і для аналізу національного наративу, була використана для виявлення і опису наративу Донецької області.

Для дослідження було проведено п'ять десятків глибинних інтерв'ю з такими представниками Донецької області, які можуть осмислити долю свого краю і розповісти про неї детально. Це були письменники, журналісти, військові, лікарі, підприємці, політики, чиновники та інші. Ми навмисно шукали дуже різних мешканців або вихідців з Донеччини, людей з дуже різних груп: україномовних і російськомовних, з різних частин області, з різних професій, різного віку. Це були люди, які досі там живуть, та люди, які виїхали в різний час: до 2014 року, після 2014, і після 2022. Мешканці Донецька, Маріуполя, невеликих містечок та сіл. Все, що вони сказали було оброблено, систематизовано, узагальнено, проаналізовано, в їхніх розповідях були знайдені спільні риси, і в результаті їх об'єднали у цілісні наративи.

Саме так, не в один наратив – у Донецькій області їх виявилось три, які умовно можна назвати: Маріупольський, Деконструкція радянського наративу про Донбас, а також Україноцентричний наратив.

Поки ми говорили з цими людьми, в їхніх розповідях розкривався весь той край – села, пласкі степи, терикони, які виявились теплими, навіть гарячими, і на яких вітер малює фантастичні фігури, море і греки, які там живуть давно, і говорять досі грецькою, але визнають, що вже погано, мішанина націй в Донецьку, проспекти і вулиці, пальма Мерцалова, розкіш "золотих часів" і велика туга за домом, якої ніхто намагається не показувати, але вона завжди в людях, і біль війни, біль знищеного життя, болісні спогади трагедії Маріуполя.

Маріупольський наратив

От з Маріупольського наративу і почнемо – бо він про трагедію. Це історія, яка йшла до неминуче трагічного фіналу і закінчилась катастрофою.

Люди, які розповідають цю історію, наголошують на тому, що цей регіон побудували прості люди, які працювали, багато працювали.

Маріупольці мають трохи відмінне бачення свого краю – вони не згадують шахти, терикони та копри, вони говорять про море, про заводи на березі, про важку працю на них, яка вважалася нормою, і про схід сонця над цими заводами.

Багато хто каже, що в Маріуполі навіть повітря не таке, як у Донецьку, багато хто згадує степ, згадує місцевих греків, їхні традиції, що міцно переплелися з українськими, з козацькими, і навіть згадує про скіфів.

Вони пригадують короткі "золоті часи" – з 2014 до 2022 року, коли їхнє місто яскраво розвивалося, ставало все кращим, але врешті все закінчилося великою трагедією, яка позначилась на всіх без винятку – ці люди пережили найбільше біди.

Деконструкція радянського наративу про Донбас

Це історія про великий обман.

Люди, як живуть у цій історії, часто починають історію Донеччини не від Джона Юза, а від відбудови після Другої Світової війни. І часом пояснюють, що, звісно, шахтарські міста існували й раніше, але Друга Світова начисто стерла спадок попередніх періодів, і нинішня Донецька область створена з нуля Радянським Союзом. Вони зазвичай мало знають про українське життя регіону, про Василя Стуса або Миколу Леонтовича.

Але головне, вони неодмінно додають, що оповіді про "місто шахтарів і троянд" – це був великий обман. Вони критикують радянські історії, які їм розповідали в школі, шукають нові сенси.

Вони ненавидять росіян, можливо, навіть більше за інших. Але з великою радістю розповідають історію про розквіт Донецька – про початок нульових років, коли місто розвивалося, коли все було яскраво, а проведення "Євро-2012" стало вершиною слави міста і області.

Україноцентричний наратив

Донеччани, які розповідають україноцентричну історію, найбільше відчувають себе українцями. По суті, їхня оповідь – це просто донецька частина великого українського наративу. Вона розповідає про ту українську область, яка зазнала найбільше випробувань через впливи імперії.

Вони підкреслюють, що Донецька область заснована українцями, що вона історично українська, і що в селах завжди жили українці. Вони добре знають історію, згадують давні козацькі поселення. Також вони дуже багато говорять про європейський Донбас – про Юзівку, засновану англійцем, про те, що саме європейські інвестиції "підняли" регіон.

Такі люди добре знають про українське життя Донеччини, вони підкреслюють, що саме шахтарі першими виступили проти путчу в серпні 1991 року, вони нагадують, що Донецьк і Донеччина тоді буди проукраїнськими, але, на жаль, Україна нічого не зробила для того, щоб це зберегти – не було спрямованої політики з підтримки всього українського, а от у росіян така політика була, і вона спрацювала.

Хоча про те, що в Донецькій області жили і, частково, досі живуть українці, люди повторюють у всіх трьох наративах.

Іншими спільними рисами є часто фольклор – усі розповідають про "Доброго Шубіна" і називають слова, які відрізняють мешканців регіону.

Всі погоджуються, що їхні земляки – це люди особливо прості, щирі, чесні, якщо вони щось пообіцяють, то так і буде зроблено, в них немає лукавства і слизької брехливості.

Всі наголошують, що донеччани багато і від душі працюють.

Усі вважають, що майбутнє краю – тільки з Україною. Хоча уявляють це майбутнє по-різному. Хтось чекає на розквіт, хтось – на повний занепад. Але всі підкреслюють, що для України це – цілісна історична частина, а для Росії – якась окраїна, неважлива, приєднана, чужа, непотрібна.

Останній висновок, звичайно, став можливим тому, що хоч у дослідженні і врахована думка дуже різних людей, однак ми не спілкувалися з тими, хто вважає себе росіянином, і бачить своє майбутнє в еміграції в Росію, або мріє про те, щоб туди виїхали його діти. Тому що цілі нашого дослідження – зрозуміти людей, які будуть колись визначати майбутнє регіону. Ми прагнули зрозуміти, як із ними говорити, що вони сприймають, що їх дратує, для якісного діалогу з ними і врахування їхньої думки.

Ще однією ціллю стало збереження і документування цього наративу, поки він лишається цілісним, адже люди, які змушені були виїхати з Донецької області, потроху асимілюються там, де вони живуть, і наратив розмивається, він змінюється.

Результати цього дослідження передані профільним органам влади. І ми сподіваємося, що він допоможе коректніше говорити з цим непростим регіоном. А ви можете почитати детальніше про ці три наративи.

Олена Захарченко, Артем Захарченко, ГО CAT-UA (Communication Analysis Team – Ukraine)

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Донецьк Донецька область Маріуполь опитування суспільство
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування