Житло для переселенців. Як держава намагається вирішити проблему та як довго чекати на омріяну оселю
Питання внутрішніх переселенців, які не мають власного житла, має вирішуватися комплексно. Наразі держава запустила механізм ваучерів на купівлю житла як перший крок у реалізації фінансової підтримки громадян, які вимушено залишили домівки внаслідок окупації. Проте чи буде така програма ефективною та чи отримають ВПО шанс на власну оселю?
За офіційними даними Міністерства соціальної політики, в Україні понад 4,6 млн осіб стали вимушеними переселенцями внаслідок російської агресії.
Велика частина українців виїхала з окупованих росією регіонів, багато хто залишив свої домівки через наближення фронту й активні бойові дії, що становлять загрозу життю. Нині допомога від держави у вирішенні житлової проблеми ВПО базується на програмі "єВідновлення", яка дозволяє громадянам, чиї квартири й будинки було зруйновано, отримати грошовий сертифікат для поновлення пошкодженого житла або на купівлю іншої оселі.
З 1 грудня 2025 року державну політику в напрямку підтримки ВПО суттєво розширять – стартував прийом заявок на ваучери в розмірі 2 млн грн на купівлю житла для учасників бойових дій, які втратили житло на окупованій частині України.
Яка процедура, чим регулюється нова програма й, головне, наскільки ефективною вона може бути в умовах тотального дефіциту державного бюджету та загрози зменшення обсягів міжнародної допомоги?
Державна програма: як зареєструватися та які дані важливі для отримання допомоги
Документ "Порядок надання допомоги для вирішення житлового питання окремим категоріям внутрішньо переміщених осіб, що проживали на тимчасово окупованій території" затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 22 вересня 2025 року № 1176. У Порядку йдеться про те, що ВПО, які мають статус учасника бойових дій або особи з інвалідністю внаслідок війни. Саме ці категорії вже з 1 грудня можуть подати заяву на житловий ваучер номіналом 2 млн грн через застосунок "Дія". Такий ваучер дозволяє придбати квартиру чи будинок або ж інвестувати в будівництво житла. Також його можна використати для першого внеску чи погашення платежу за іпотекою.
Отже, отримувачами цієї допомоги можуть бути тільки громадяни України, які перебувають на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб та перемістилися з тимчасово окупованих російською федерацією територій, внесених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затвердженого Мінрозвитку, для яких не визначено дати завершення тимчасової окупації, та належать до однієї з таких категорій:
- учасники бойових дій, визначені пунктами 19–25 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту";
- особи з інвалідністю внаслідок війни, визначені пунктами 11–16 частини другої статті 7 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
Отримати допомогу можуть як учасники бойових дій після 24 лютого 2022 року, так і громадяни, які брали участь в АТО / ООС, починаючи з 2014 року.
У затвердженому урядом Порядку також чітко перелічені підстави, коли претендувати на отримання ваучерів громадяни, які є учасниками бойових дій і мають статус ВПО, не можуть.
Отримувачами державної допомоги (ваучера на житло) не можуть бути особи:
1) до яких застосовано спеціальні економічні й інші обмежувальні заходи відповідно до Закону України "Про санкції";
2) які мають судимість за вчинення кримінальних правопорушень, передбачених розділом I "Кримінальні правопорушення проти основ національної безпеки України" та розділом XX "Кримінальні правопорушення проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку" Особливої частини Кримінального кодексу України;
3) якщо вони й члени їхніх родин мають у власності об'єкти житлової нерухомості (крім об'єктів житлової нерухомості, кредити на придбання яких забезпечені іпотекою, не погашені);
4) якщо вони й члени їхніх родин отримали грошову компенсацію за належне для отримання жиле приміщення;
5) якщо вони й члени їхніх родин забезпечені органами державної влади житловими приміщеннями для постійного проживання протягом періоду перебування на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб;
6) якщо вони й члени їхніх родин подали заяву про надання компенсації за знищений об'єкт нерухомого майна та/або яким затверджено рішення про надання такої компенсації.
Важливо, що заявник на отримання ваучера має довести факт попереднього місця проживання на тимчасово окупованій території, що відображено в довідці ВПО.
Перевірка наявного права власності заявника на об'єкти житлової нерухомості проводиться на підставі відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Проте, що цікаво, нещодавно в Мінрозвитку наголосили, що не має значення, чи було в заявника житло у власності на тимчасово окупованій території – це не впливає на право участі в програмі.
Наразі заявки на отримання ваучера можна подати лише через застосунок "Дія", хоча в Порядку пунктом 7 і визначено, що заява про надання допомоги подається за вибором отримувача допомоги особисто чи його представником в електронній формі або засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі – Портал "Дія"), або ж через центр надання адміністративних послуг чи через нотаріуса. До того ж якщо заяву подає представник отримувача допомоги, то винятково через центр адмінпослуг або нотаріуса. Так само і в разі, якщо отримувачем допомоги є недієздатна особа, особа, дієздатність якої обмежена, або неповнолітня особа.
Для подання заявки через "Дію" заявнику необхідно спочатку оновити застосунок до останньої версії. Потім перейти в розділ "Послуги для ВПО" і далі до опції "Заява на житловий ваучер". Після цього підтвердити склад сім'ї, а також обов'язково отримати згоду чоловіка / дружини на обробку персональних даних (через Дія.Підпис). До речі, цей пункт вкрай важливий, адже в разі відсутності такої згоди впродовж 36 годин заяву буде скасовано.
Завершальний етап процедури подання заяви на ваучер – підписання заяви через Дія.Підпис і відправка.
Після схвалення заяви в Реєстрі пошкодженого та знищеного майна формується житловий ваучер, який можна використати протягом п'яти років.
Важлива деталь умов програми: після купівлі житла за ваучером на нього накладається заборона на відчуження – протягом п'яти років квартиру чи будинок, придбані за ваучер, не можна ані продавати, ані дарувати.
Житло від держави – наміри й реальність: коли ВПО зможуть отримати ваучер на 2 млн грн
У новій програмі є важливе спрощення для заявників – немає потреби подавати паперові документи на втрачене житло, адже всі дані автоматично підтягнуться з державних реєстрів. І тут, на жаль, криється найбільший ризик для потенційних отримувачів ваучерів. Адже не всі дані можуть бути в реєстрах. Якщо майно було зареєстровано винятково на паперових носіях до 2004 року, то внести відомості до Державного реєстру речових прав можна тільки через суд. Після 2004 року зареєстрована нерухомість уже має цілком міститися в державних реєстрах, і щодо такої нерухомості ризиків менше – інформацію про неї справді підтягнуть з електронних реєстрів.
У Порядку йдеться, що після подання заява проходить автоматичну перевірку Мінфіну, а тоді її передають комісії за місцем фактичного проживання заявника. Орієнтовний термін розгляду заяви комісією – до 30 днів. Проте швидко не буде.
По-перше, мають бути повністю сформовані комісії, а, відповідно до Порядку, суб'єктами надання адміністративної послуги з розгляду питань щодо надання допомоги є сільська, селищна, міська, районна в місті (у разі її утворення) рада, а також військова адміністрація населеного пункту.
По-друге, навіть коли комісії затвердять, а заявки опрацюють, немає розуміння, коли почнуть видавати самі житлові ваучери, які можна буде використати лише після проведення виплат. Додамо бюрократію та корупційний ризик й отримаємо по факту затягування процедури розгляду та відмови заявникам.
Про початок виплат за ваучерами жодної інформації наразі немає. І тут також є ризик: для забезпечення заявників ваучерами в державному бюджеті має бути закладено кошти.
Планується, що програма фінансуватиметься за рахунок таких джерел, як кошти державного бюджету, кошти міжнародних фінансових організацій, інших кредиторів та інвесторів, гроші від грантової допомоги партнерів, кошти від репарацій з російської федерації. Також у Порядку згадуються "інші джерела", але детально не вказується, які саме.
Нині можна лише здогадуватися, що, ймовірно, держава намагатиметься отримати від міжнародних партнерів фінансову допомогу у вигляді кредитів та грантів, частину якої і спрямують на фінансування житлової програми для ВПО. Невідомо також, яка сума знадобиться державі, щоб повноцінно профінансувати цю програму. Адже, за офіційними даними, в Україні понад 1,3 млн осіб мають статус учасника бойових дій. Якщо, уявімо, 5 % від них мають також статус ВПО й відповідають параметрам програми, то сума необхідного фінансування становить 1,3 трлн грн.
Загалом, підсумовуючи, можна точно констатувати, що ініціатива надання житлової допомоги певним категоріям переселенців – це вже великий і вкрай важливий крок на шляху до абсолютно адекватної соціальної політики держави щодо прав ВПО. Проте досі залишається багато питань і з приводу фінансування допомоги, і також стосовно того, коли та як саме інші переселенці, які залишили свої домівки на окупованій рф території, зможуть отримати житлову підтримку від держави.
Юлія Татік
