Перший тиждень Євро: бізнесмени рахують збитки
Українські бізнесмени, які мали надію заробити на Євро-2012, кажуть, що рахують збитки після першого тижня чемпіонату.
Прогнози чиновників стосовно кількості іноземних туристів поки залишаються далекими від реальності: власники готелів, хостелів та кемпінгів кажуть, що їх заклади пустують, хоча й сподіваються, що ситуація зміниться ближче до фінальних матчів.
Чи не у найбільшому програші поки залишається Київ. Як виявилося, попри велику кількість пам'яток історії та культури в українській столиці, футбольних вболівальників здебільшого не цікавить нічого, окрім футболу.
Удесятеро менше
"Ми багато часу і засобів витратили на промо-кампанію, було багато реклами, і в соцмережах також. Все це було зроблено. Але люди, можливо, через відстань, можливо, через щось інше, поки до нас не приїхали", - розповів Вадим Бухкалов, власник кемпінгу "Litvinovka fan camp".
За його словами, у таборі під Києвом зараз зупинилися вболівальники зі Швеції, Німеччини, Шотландії та чимало гостей з Росії, але загалом кількість приїжджих поки зовсім не виправдала очікувань: із трьох тисяч готових до прийому туристів місць у кемпінгу заповненими є лише 250-300.
"Виходить, це в 10 разів менше, ніж ми готові прийняти", - каже власник, який поки не знає, чим повертатиме витрачені на облаштування табору кредити. Хоча ціна, за його словами, від самого початку була невисокою - 15-20 євро з людини за добу.
"Ви вважаєте, це дорого? Я не знаю... Не питання, якщо потрібно, ми можемо знизити - це не принципово взагалі", - додає він.
Власник кемпінгу пояснює свої збитки тим, що до Києва загалом приїхало значно менше вболівальників, ніж очікували. За прогнозами української влади, на Євро-2012 до України мали прибули майже півтора мільйони іноземців. За кілька днів до початку чемпіонату директор Євро-2012 в Україні Маркіян Лубківський знизив цей прогноз до 800 тисяч.
За інформацією міністра внутрішніх справ Віталія Захарченка, станом на 13 червня Україну відвідали понад 72 тисячі іноземних туристів. У Києві наразі перебуває 12 тисяч іноземців. Як очікує начальник головного управління з питань підготовки до Євро-2012 в Києві Тетяна Слишик, під часу фіналу турніру їхня кількість зросте до 500 тисяч.
Хоча, за розрахунками, які провів президент Всеукраїнської молодіжної хостел-асоціації Олександр Файнін, кількість іноземних вболівальників, які за весь період чемпіонату відвідають Україну, становитиме 340 тисяч. Таку цифру він навів, проаналізувавши кількість місць, заброньованих в готелях, хостелах та кемпінгах.
Київ спорожнів
Водночас, за словами віце-прем'єра Бориса Колеснікова, український кордон, щодня перетинають 90 тисяч туристів, а готелі нині заповнені на "99,9%". Хоча, представники громадської організації "Євро патруль" стверджують, що за їхньою інформацією, офіційні оператори поки забронювали не більше 40% від своїх місць.
У найменш вигідній ситуації, як вважають оглядачі, опинилася українська столиця. попри те, що, за словами голови міськадміністрації Олександра Попова, "Києву пощастило зі шведськими вболівальниками", місто від цього не у великому виграші:
"Київ перетворився в порожнє місто. Людей в ньому немає, машин практично теж немає. Є кілька резервацій, у яких перебувають українські та іноземні туристи - як правило, вони не виходять із цих резервацій", - вважає голова комісії Київради з питань культури та туризму Олександр Бригінець.
За його словами, багато киян прислухалися до заклику, який напередодні турніру пролунав з боку влади, - за можливістю виїхати із міста. Але це не пішло на користь культурним закладам та організаторам різних заходів. Фанатів, каже Олександр Бригінець, цікавить футбол, а не музеї, фестивалі, театри, чи навіть сувеніри, які до Євро готували вуличні торговці:
"Таким чином, говорити про те, отримав Київ користь від Євро, чи не отримав, нині важко. Але, очевидно, якщо користь і є, то вона стосується тільки певних структур. Я розумію, що велику фінансову користь отримали пивники і ті структури, які працюють у фан-зоні, якісь бізнес-структури, які пов'язані із поселенням. Можливо, певну користь отримала федерація футболу через продаж квитків".
"Ми ходимо в ресторани, гуляємо містом. Саме зараз ми шукаємо, де придбати фотокамеру, тому що згубили власну - ми живемо і фан-таборі. Ні в музеях, ні в церквах я поки не був, але, можливо, ще піду", - розповів шведський вболівальник Мішель, якого кореспондент ВВС Україна зустрів на Андріївському узвозі.
Ключові матчі - попереду
Туристів, вважають власники, налякала маса негативної інформації про Україну, яка з'явилася в західній пресі напередодні чемпіонату, а також завищені ціни на житло. Втім, зараз вартість проживання, через брак відвідувачів, почала суттєво падати: ризикуючи опинитися без прибутку взагалі, готелі і хостели почали знижувати ціни.
Впадати у відчай бізнесмени також не поспішають - за словами власника фан-кемпінгу Вадима Бухкалова, головні матчі ще попереду, тож і туристи до кінця турніру ще приїдуть.
"Я хронічний оптиміст. Я вірю, що ми перекриємо цю збиткову неділю іншими днями, які залишилися до кінця Євро", - стверджує чоловік.
За його словами, усі відвідувачі його кемпінгу приємно здивовані рівнем обслуговування та умовами перебування загалом. Та й в цілому серед вболівальників багато хороших відгуківпро те, як їх зустріли. Тепер, кажуть бізнесмени, є надія, що вони самі зроблять гарну рекламу Україні серед своїх друзів, і ті підтягнуться сюди наступними тижнями.
Але подальший розвиток подій великою мірою залежить від результату матчів - кількість людей, які ще прибудуть до України, залежить від того, які команди пройдуть у наступне коло змагань. Якщо, йтиметься, наприклад, про Німеччину, наплив уболівальників буде значним, якщо ж у фінал вийдуть команди маленьких і віддалених країн, то ситуація може бути не дуже сприятливою.