"Не користі заради": чому люди йдуть в агітатори?

"Я - волонтер, і стою тут виключно тому, що ця ідея мені близька", - запевнила кореспондента ВВС Україна агітатор Руслана, яка працює в наметі на Арсенальній площі в Києві.

"Я - волонтер, і стою тут виключно тому, що ця ідея мені близька", - запевнила кореспондента ВВС Україна агітатор Руслана, яка працює в наметі на Арсенальній площі в Києві.

За тиждень до виборів агітатори заполонили всі центральні та людні місця в столиці та інших українських містах.

Однак, експерти стверджують, що на нинішніх виборах кількість людей, які роблять це щиро, мізерна, а для більшості це - всього лише заробіток.

Реклама:

Ефективність таких агітаторів також незначна, хоча за правильної підготовки вони могли б додати кандидатам чимало голосів, стверджують політтехнологи.

Робота без коментарів

"Перепрошую, а ви мені не допоможете? Я шукаю роботу на вихідні, можливо можна попрацювати у вас?" - прямо під час запису коментаря до агітаторки Галини, яка роздає пресу поруч із наметом, підходить жінка, яка хоче підзаробити.

Агітаторка одразу відповідає, що роботи немає, бо людей вже достатньо, до того ж, всі працюють на волонтерській основі.

Водночас, в інтернеті є десятки оголошень про вакансії до виборів. Їх автори обіцяють по 100-200 гривень на день людям, які погодяться роздавати листівки, працювати в наметах, або інформувати виборців по квартирах.

"Пропонуємо вакансію агітатора на агітаційний намет. Проект - на 2 тижні. Оплата праці - щоденно. Суть - перебування в агітаційному наметі, інформування про кандидата. Робота по дві людини", - йдеться в одному з оголошень.

Судячи з усього, вакансії дуже популярні - кореспондент ВВС Україна спробував зв'язатися із кількома роботодавцями, але "влаштуватися на роботу" не вдалося.

"Зараз вакансій немає. Залиш свій мобільний номер мобільного - я тебе наберу, коли з'являться", - відповів чоловік на ім'я Вадим, чий номер мобільного телефону був вказаний в одному з оголошень.

"Я прочитала у друга на сторінці в соцмережі, що потрібні люди на вибори в Києві. Оплата - 100 гривень на день, платять щонайменше раз на два тижні. Орієнтовно робота - на два місяці, мали забезпечити житлом", - розповіла ВВС Україна Єлизавета з Рівного, яка шукала заробіток.

"Потрібно було здати документи - копію паспорта. Я прийшла здавати, але мені відповіли, що вже набрали людей", - розповіла дівчина.

У наметах працює багато студентів, інколи там сидять люди пенсійного віку, але часто за кандидатів і партії агітують ті, хто в цей час теоретично мав би бути на роботі.

"Без коментарів", - відповіла ВВС Україна агітаторка Руслана на запитання щодо своєї основної роботи.

"Своїми силами"

"Нам не потрібно в соцмережах за 5 гривень агітувати когось на мітинг, - заперечив у коментарі ВВС Україна голова молодіжної організації Партії Регіонів Андрій Пінчук. - Нам не треба шукати нових людей, давати оголошення. Це роблять члени партії".

За його словами, партія налічує мільйон членів, а у її молодіжній організації - ще 200 тисяч людей. Багато з них мали досвід роботи під час попередніх волевиявлень, тож саме цю базу використовують для агітації тепер.

Схожу відповідь дали і з табору політичних опонентів Партії регіонів.

"Партії понад 10 років, Тимошенко в тюрмі, і багато людей щиро хочуть допомагати їй і взагалі бути учасниками політичного процесу", - відповів про оплату праці волонтерів голова київської організації "Батьківщини" Юрій Одарченко.

За його словами, арешт і ув'язнення екс-прем'єра згуртувало навколо її політичної сили багатьох людей, які тепер з ідейних міркувань готові працювати на вулицях та дільницях.

У штабах партій стверджують, що основна задача агітаторів - підтримувати ідею, яку вони поширюють. Головне завдання, яке стоїть перед ними - поширювати партійну пресу та інформацію про кандидатів, спілкуватися з людьми на вулицях. Інколи вони можуть збирати підписи під якоюсь партійною ініціативою.

"Кожен з нас відстоює свою позицію, вважає її єдино правильно, і це природно", - розповів ВВС Україна агітатор Євген.

В рамках закону, але з "чорної каси"

90% агітаторів на нинішніх виборах отримують за свою роботу платню у конвертах або просто готівкою, стверджує голова правління мережі "Опора" Ольга Айвазовська.

За її словами, закон не забороняє платити агітаторам, але це можна робити лише з виборчих фондів і вказувати про витрати у звіті. В такому випадку із людьми треба укладати угоди і платити податки. Тож партії платять їм з "чорної каси", аби заощадити гроші, стверджує громадський активіст.

Інша причина, чому про оплату агітації ніхто не зізнається, має репутаційний характер: "Це сприймається негативно, коли люди, які повинні щиро переконувати інших людей голосувати за кандидата, чи партію, говорять, що вони роблять це за гроші. Кандидатам соромно у цьому зізнатися - в нас це погано сприймається на рівні культури", - прокоментувала ВВС Україна пані Айвазовська.

Користь від таких агітаторів для партії наближається до нуля, переконаний політтехнолог Сергій Гайдай: "Вони працюють такими-собі кур'єрами, поштарями і просто автоматами із видачі газет".

Хоча добре підготовлені люди, які щиро вірять у ідею кандидата, могли б принести багато додаткових голосів. Вони, за словами політтехнолога, є найбільш ефективним передвиборчим інструментом після зустрічей із самим кандидатом.

"Класичний агітатор взагалі працює як волонтер - без оплати. Тому що він сам переконаний і тоді, дійсно, агітує. Такий агітатор може загітувати дуже багато людей, бо в нього горять очі, він знається на предметі, дискутує, це йому приємно. І навіть наймаючи людей за гроші, за кілька місяців можна зробити їх ідейно вмотивованими. Але керівники виборчих кампаній дуже рідко так професійно готують своїх людей", - сказав експерт у коментарі ВВС Україна.

За останні 10 років в Україні це вже шосте волевиявлення, і за його словами протягом цього часу так чи інакше на всеукраїнських виборах був задіяний кожен третій українець.

І якщо на початку 1990-их років люди щиро переконували інших громадян голосувати за політичну силу, то зараз це здебільшого перейшло на матеріально-фінансову основу і вважається ганебним, вважає Ольга Айвазовська.

Експерти стверджують, що востаннє людей, які відкрито підтримували своїх кандидатів, не отримуючи за це грошей, на вулицях можна було побачити в 2004 році.

BBC Україна

Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування