Хто ухвалить бюджет-2013?
У роботі Верховної Ради шостого скликання, для якої наступний тиждень стане останнім, залишилася лише одна інтрига.
А саме: чи діяльність її депутатів обмежиться урочистим спільним фотографуванням для історії, чи наостанок парламент все ж ухвалить державний бюджет на 2013 рік.
Відповісти на це питання доволі складно, зважаючи на те, що проект головного фінансового документу досі не надійшов до парламенту.
Буде чи не буде?
Згідно з нормами Бюджетного кодексу, парламент мав отримати проект бюджету на наступний рік не пізніше 15 вересня цього року.
Більше того, уряд затвердив цей документ ще 12 вересня. Однак за кілька днів спікер Володимир Литвин повідомив, що проект повернуто до Кабміну: у ньому начебто не було враховано пропозиції президента, викладені у щорічному посланні до Верховної Ради.
Доопрацювання бюджету триває по сьогодні. 6 листопада прем’єр-міністр Микола Азаров заявив, що парламент отримає проект бюджету за два тижні, тобто 20 листопада. Однак цього не сталося. А цього понеділка Володимир Литвин повідомив, що нинішня Рада навряд чи встигне ухвалити бюджет на 2013 рік.
Проте вже в середу інформаційні агенції повідомили про те, що Кабмін на своєму засіданні затвердив макропоказники соціально-економічного розвитку України на наступний рік. Проте, чиновники Нацбанку 30 листопада сказали, що цих показників ще не бачили.
За даними глави парламентського бюджетного комітету Валерія Баранова, проект бюджету може надійти до Верховної Ради в понеділок, 3 грудня.
Відповідно, плани депутатів, котрі вважали, що останні дні роботи парламенту будуть чистою формальністю, можуть змінитися, а бюджетна епопея-2013, можливо, стане одним з ключових сюжетів політичного життя протягом наступного тижня.
Інтрига полягатиме в тому, що представники влади виступатимуть за ухвалення бюджету поки що чинним парламентом. Опозиція вимагатиме, аби за нього голосувала уже наступна Рада.
Зарплати чи етика?
"Наступна Рада почне працювати з нового року, і країна увійде в 2013 рік без бюджету. У такому разі ми не зможемо навіть зарплати повністю виплачувати", – перший заступник голови бюджетного комітету, депутат від Партії регіонів Владислав Лук’янов відстоює необхідність ухвалення бюджету нинішнім парламентом.
Зрештою, Бюджетний кодекс передбачає, що бюджет на наступний рік повинен бути ухвалений парламентом не пізніше 15 грудня поточного року.
Опозиціонери відповідають: борги з зарплат є вже сьогодні, а думати про дотримання норм кодексу владі потрібно було раніше. Зараз – потрібно віддати право працювати над бюджетом новообраним парламентарям, хоча б з етичних міркувань.
"Бюджет повинна приймати нова Верховна Рада, у цьому полягає логіка політичного процесу. Суспільство обрало нових депутатів – відповідно, вони повинні приймати і контролювати виконання бюджету наступного року, оскільки це є функція парламенту", – каже член бюджетного комітету, представник фракції БЮТ Остап Семерак.
За словами опозиціонера, Бюджетний кодекс передбачає, як повинні фінансуватися бюджетні видатки, якщо головний кошторис країни не ухвалено.
"Новий парламент повинен правильно пройти бюджетну процедуру – хай навіть вона і запізниться. А громадянам треба пояснити: є така проблема, її причина – безвідповідальність уряду Азарова, але ми її вирішимо", – пояснює своє бачення виходу з ситуації Семерак.
Швидкість чи якість?
Наступне питання: чи можна бюджет, з котрим парламентарі попрацюють у кращому разі кілька днів, назвати справді якісним документом?
Голова одного з підкомітетів бюджетного комітету Павло Жебрівський впевнений, що ні.
"Для того, щоб не приймати кота в мішку, а повністю розглянути бюджет, то потрібно, щоб бюджетний комітет працював цілодобово мінімум місяць", – стверджує він.
Остап Семерак припускає: якщо врахувати, що новий парламент значною мірою буде сформований депутатами-новачками, то термін роботи Ради над поданим урядом проектом бюджету може виявитися навіть ще більшим.
Представники влади, у свою чергу, кажуть, що за великого бажання якісний бюджет можна підготувати у набагато коротші строки.
"Ми отримали бюджетну резолюцію, ми знаємо макропоказники, ми маємо прогноз розвитку на три роки. Досвідчений бюджетник доведе бюджет до ладу за кілька годин", – каже Владислав Лук’янов.
Голова бюджетного комітету, Валерій Баранов з фракції Народної партії відповідає на питання про якість бюджету, ухваленого парламентом протягом кількох днів, ухильно: "Це суперечлива тема. Про те, чи можна бюджет назвати якісним, можна докторську написати. Але збалансованим він бути може".
Чи будуть голоси?
Нарешті, на те, коли саме буде ухвалено бюджет, безпосередньо впливає і надзвичайно популярна останнім часом тема політичної конфігурації в наступному парламенті.
Річ у тому, що в нинішній Верховній Раді влада володіє стабільною більшістю, члени якої цілком зможуть зайвий раз проголосувати за рішення, з котрим вони ледь знайомі, - кажуть опозиціонери. А от чи вдасться сформувати таку саму більшість у наступному парламенті – незрозуміло.
Тим більше, що в умовах, коли експерти не виключають початку нового етапу економічної кризи в Україні, бюджет, поданий на розгляд парламенту може містити чимало непопулярних позицій.
"У нас залізна більшість є і буде. Навіть якщо коса найде на камінь, то у наступній Верховній Раді ми зберемо за бюджет 270-280 голосів", – знайомить з підрахунками Партії регіонів Владислав Лук’янов.
Його опоненти вважають: влада видає бажане за дійсне.
Остап Семерак вважає, що останні заяви лідера фракції Партії регіонів Олександра Єфремова свідчать про те, що самостійної більшості, яка б взяла на себе відповідальність за непопулярний бюджет, у наступній Раді його політична сила не набирає.
"Звичайно, для влади краще цю брудну справу зробити руками цього парламенту і показати, що це ж не ми, це вони", – каже Семерак.
Наступна Верховна Рада відрізнятиметься від поки що чинної ще й тим, що половину її депутатів складатимуть мажоритарники.
Парламентарі, прив’язані до конкретних територій, почнуть вимагати за свій голос якісь преференції для свого округу – згадують досвідчені депутати будні Ради, обраної у 2002 році. Знайти спільну мову з таким парламентом уряду буде набагато складніше, – припускають співрозмовники ВВС Україна.
"Новий парламент може заговорити бюджет і не ухвалити його ніколи. Нова Рада перебуватиме на хвилі популізму і почне шукати додаткові видатки – ніхто ж не буде займатися доходами. Це (ухвалення бюджету – ред.) може призвести до того, що бюджет буде або нереальним, або матиме колосальний дефіцит, і лише шкодитиме, користі від нього не буде ніякої", – підсумовує голова бюджетного комітету Валерій Баранов.
Чому так пізно?
Чому взагалі виникла ця проблема? Чому уряд досі не подав до парламенту проект бюджету, хоча його перша редакція була підготовлена Кабміном ще у вересні?
Представники Партії регіонів кажуть, що додатковий час на розробку цього документу для того, щоб детальніше виписати його показники, максимально взяти до уваги всі чинники, що на нього впливатимуть, – наприклад, результати виборів президента США.
Опозиція підозрює, що це не зовсім відповідає дійсності.
По-перше, непопулярний бюджет влада боялася виносити на світло денне перед виборами: це нібито могло б суттєво зіпсувати підсумковий результат Партії регіонів.
По-друге, кажуть противники влади, проблемою є те, що досі незрозуміло, хто реалізовуватиме бюджет наступного року. У коридорах влади ширяться чутки про можливу заміну Миколи Азарова на посаді прем’єр-міністра, і це нібито не додає чинному Кабміну мотивації підготувати проект бюджету якнайшвидше.
Бюджетні синці?
Так чи інакше, обидва політичні табори сповнені рішучості домогтися того, аби перемогла саме їхня точка зору.
"В ідеалі можна вкластися в один сесійний день", – відповідає Владислав Лук’янов на питання, скільки часу парламентарям потрібно для розгляду та ухвалення державного бюджету.
А от Остап Семерак не виключає, що, аби не допустити цього, його політична сила може заблокувати роботу парламенту шостого скликання в останні дні його життя.
"Теоретично це (блокування – ред.) можливо, це було б правильне рішення. На жаль, на нашій фракції це поки що не обговорювалось – можливо, обговорюватиметься пізніше. Хоча, звичайно, не хотілося б, щоб останнє сесійне засідання цього парламенту запам’яталося черговими синцями та розбитими головами".
Втім, подібні прецеденти в історії України вже були: державний бюджет на 2010 рік ухвалювався мало того, що в квітні того ж таки 2010 року, так ще й в парламентській залі, з якої ще не вивітрився дим від шашок, незадовго до того запущених депутатами під час ратифікації "харківських угод".