Дім чи офіс: чи хочуть роботодавці бачити працівників?
Yahoo заборонила своїм співробітникам працювати "дистанційно". Досі вважалося, що за роботою з дому - майбутнє. Але для деяких роботодавців це виявилося неприйнятним.
Коли співробітники Yahoo отримали лист з відділу кадрів про заборону працювати з дому, це у багатьох викликало гнів.
"Деякі з найкращих рішень та ідей приходять з коридорів та дискусій у їдальні, зустрічей з новими людьми, та імпровізованих зустрічей команди, - йшлося у листі. - Швидкість і якість часто страждають, коли ми працюємо з дому".
Рішення повернути співробітників назад до офісу у червні цього року ухвалила новопризначений виконавчий директор Марісса Майєр, яка сама щойно вийшла з декрету.
Підприємець та власник компанії Virgin Річард Бренсон, який проводить більшу частину свого часу, працюючи на острові на Карибах, миттєво відповів на цей лист, назвавши його "кроком назад", адже зараз працювати дистанційно простіше й ефективніше, ніж будь-коли.
Працювати - не означає бути в офісі
Сучасний інфопростір переповнений новинами про технології, що полегшують зв’язок з офісом. Багато хто має швидкісний інтернет і веб-камери, які дозволяють з'являтися на будь-яку важливу зустріч. Ми оточені смартфонами, ноутбуками і планшетами. Усе це дозволяє не їздити щодня на роботу.

Фото: Робота поза офісом економить час - не треба щодня їздити на роботу і додому.
Дані свідчать, що у Великій Британії зростає кількість людей, що працюють з дому.
У США, за даними Бюро статистики праці, 24% зайнятого населення працюють з дому принаймні кілька годин щотижня.
Але тільки 2,5% працездатного населення (3,1 млн. чоловік, не рахуючи самозайнятих або неоплачуваних добровольців) вважають дім своїм основним місцем роботи.
Магія роботи у колективі
Yahoo - не єдина компанія, яка цінить фізичне перебування співробітника в офісі.
Тільки минулого тижня головний фінансовий директор Google Патрік Пічетт сказав, що коли у компанії запитували, скільки людей працюють дистанційно, відповідь була "намагаємося, щоб якомога менше".
"Існує щось магічне у тому, коли люди разом харчуються ", - пояснив Пічетт. "Існує щось магічне у тому, що вони проводять час разом, обмірковують ідеї, з'ясовують перед комп'ютером, що вони думають про це".
Є очевидні причини, чому робота з дому не набула такої популярності, як того очікували.
Якщо людину "не бачать в офісі", це впливає на її просування по службі, їй не так охоче збільшують зарплату, як офісним колегам, а також не можуть належно оцінити ефективність її роботи. Про це свідчать дані дослідження, проведені Лондонською школою бізнесу та Університетом Каліфорнії.

Фото: Google, як і Yahoo, надає перевагу тому, щоб його працівники працювали в офісі
Досі важливим лишається "пасивне проведення часу " - перебування в офісі, незалежно від того, чи хтось щось робить, чи ні.
Водночас, ті, хто працює з дому, часто це роблять понаднормово, каже професор Дженніфер Гласс, яка є автором доповіді про робочу силу у США. Отож, на її думку, на "прогульників" не повинен чинитися тиск.
Гласс "збентежена" заявою Yahoo. "Здається, що Yahoo хочуть поставити на рівень з корпоративною Америкою, а не високотехнологічними галузями", - каже вона.
Теза про те, що для працівників важливе спілкування в коридорах і їдальні, на її думку, видається дивною, адже насправді спілкування між людьми в офісі зменшується.
"Я часто надсилаю електронну пошту комусь, навіть не встаючи, щоб побачити чи вони там є", - відзначає Гласс.
Замість тих, кого менеджери дійсно можуть фізично побачити працюючими, варто змістити самих менеджерів, вважає вона.
"Існує така думка, що менеджери повинні бачити, що люди знаходяться поруч і що ці працівники є більш продуктивними", - говорить Гласс. "Це - природне бажання контролювати речі". Але багатьом це видається застарілим.
Все пішло не так
Дейм Стефані, яка у 1960-их однією з перших започаткувала роботу з дому, працюючи в комп'ютерній індустрії, говорить, що концепція розвинулася не так, як передбачалося.
Коли вона започаткувала свою компанію "F International" у 1962 році, більшість підприємств не були знайомі з ідеєю роботи з дому. Деякі програмісти компанії навіть не мали домашніх телефонів.
Робота в офісах була вельми регламентованою. Працівники реєструвалися, коли приходили на роботу, і знали, що для керівництва - це головний аргумент при оцінці продуктивності праці.
"Це приблизно виглядало так: важливо, скільки часу ви були присутніми, а не те, що ви зробили", - каже Дейм Стефані.
До середини 1980-х років "F International" була піонером у використанні роботи поза офісом, залучивши 800 працівників, які працювали з додому і приносили майже 20 мільйонів фунтів на рік. Тоді була створена національна мережа електронної пошти для зв'язку між працівниками, які працювали з додому, та тими небагатьма, що працювали у штаб-квартирі компанії.
Дейм Стефані каже, що їй довелося піти у "хрестовий похід", щоб дати роботу жінкам, які були змушені кинути роботу після народження дітей або щоб доглядати за родичами.
І хоча робота поза офісом стала важливою частиною сучасного життя - це навіть беруть до уваги при плануванні розбудови міст - однак навіть через десятиліття суперечки щодо ефективності роботи з дому не припинилися.
Робота вдома розслабляє
"Ми всі знаємо, що сидячи вдома, ми зазвичай думаємо, а чи не підійти нам ще раз до холодильника, щоб відрізати ще шматочок сиру, перед тим як перевіряти свою пошту", - пожартував якось мер Лондона Борис Джонсон.
Однак для Алана Денбіга, співавтора посібника "Телеробота", переваги роботи з дому є очевидними. "Можливість працювати з дому дуже підходить людям з маленькими дітьми, бо дає їм можливість робити роботу і розпоряджатися своїм часом".
Водночас він не радить працювати виключно вдома. На його думку, робота в офісі також важлива, бо так ви не відставатимете від інших.
Але вимога бути в офісі кожен день, на його думку, безглузда.
"Коли велика корпорація, особливо ІТ-компанія, каже, що ви не можете працювати вдома, це може мати зворотній ефект. Ви повинні ставитися до людей, як до дорослих", - каже Алан Дебінг.
Витяги із листа Yahoo

Щоб стати кращим місцем для роботи, спілкування та співпраця відтепер матимуть важливе значення, тому ми повинні працювати пліч-о-пліч.
Швидкість і якість часто втрачається, коли ми працюємо з дому. Ми повинні бути одним Yahoo!, і це починається з поняття фізично бути разом.
Йдеться не тільки про вашу щоденну роботу, а й про взаємодію і досвід, які можливі тільки завдяки присутності в наших офісах.