Бундестаґ опинився без виборчого закону

Судді дійшли висновку, що чинна практика порушує рівність шансів політичних партій. Законодавці мають внести зміни до закону ще перед наступними парламентськими виборами, запланованими на 2013-й.

Судді дійшли висновку, що чинна практика порушує рівність шансів політичних партій. Законодавці мають внести зміни до закону ще перед наступними парламентськими виборами, запланованими на 2013-й.

Чинне виборче право Німеччини не відповідає Основному закону країни. Такий вердикт у середу, 25 липня, оголосив Федеральний конституційний суд Німеччини, який розташовано в західнонімецькому місті Карслруе. Судді пояснили, що нинішня практика розподілу депутатських мандатів порушує рівність шансів політичних партій, а це суперечить конституції, заявив, оголошуючи рішення, голова Федерального конституційного суду Андреас Фоскуле.

Таким чином суд задовольнив позови представників опозиції - соціал-демократів і "зелених", - також понад трьох тисяч громадян Німеччини, які так само звернулися зі скаргами до суду.

Реклама:

Рівність шансів партій

Ще 2008 року суд визнав виборче право таким, що частково не відповідає Основному закону і зобов'язав підготувати впродовж трьох років оновлений закон. Але політичним партіям так і не вдалося досягти спільного знаменника стосовно змін. Тоді консервативно-ліберальна коаліція затвердила в Бундестазі реформу виборчого права голосами виключно своїх депутатів, врахувавши при цьому тільки свої пропозиції. Як зауважують оглядачі, ухвалення виборчого закону без консенсусу всіх політичних сил, представлених у парламенті, суперечить традиції, яка досі панувала в Німеччині. Саме тому опозиційні сили й багато німецьких громадян заявили, що внесених змін недостатньо і звернулися зі скаргами до суду.

На виборах до Бундестагу кожен виборець має два голоси. Перший - за кандидата однієї з партій в одномандатному окрузі, другий - за партійний список у своїй федеральної землі. Тому й у виборчому бюлетені - друкованому або електронному - він може поставити два хрестики, тобто - виборець має можливість підтримати кандидата по одномандатному округу від однієї партії і одночасно висловити довіру списку кандидатів, виставленому іншою партією.

Один виборець - два голоси

Досі система діяла так: половина всіх парламентаріїв - 299 з 598 - обирається на мажоритарній основі в одномандатних округах. Для обрання кандидатам достатньо отримати просту більшість голосів. Друга половина визначається кількістю "других" голосів поданих за партійні списки не у виборчих округах, а у федеральних землях.

Розміри фракцій визначаються саме на основі підрахунку "других голосів". При цьому мандати, отримані за рахунок "першого голосу" зараховуються в загальну кількість парламентських місць, що належать тій чи іншій партії. Якщо партія за результатами підрахунку "других голосів", наприклад, має отримати в Бундестазі 100 місць, а 40 місць вона вже отримала завдяки "прямим мандатам", то з загального партійного списку будуть заповнені лише 60 місць.

Камінь спотикання - "додаткові мандати"

Проте трапляється, що та чи інша партія за "першими голосами" отримує більше мандатів, ніж за списками. У цих випадках, щоб гарантувати пропорційність, закон передбачав збільшення загальної кількості місць у парламенті. Так і з'являлися "додаткові мандати". Вони "персоніфіковані". Якщо депутат, який його отримав, з якихось причин полишає парламент або перебирається до іншої федеральної землі, його місце в Бундестазі "скорочують". На виборах 2009 року система "додаткових мандатів" призвела до того, що в нинішньому складі парламенту - не 598 депутатів, як передбачено законом, а - 620.

І найголовніше: збільшення кількості депутатів викривляє розстановку сил між окремими фракціями, оскільки вага кожного мандата знижується. Саме тому в середу, 25 липня, Федеральний конституційний суд зажадав усунути чинну практику розподілу "додаткових мандатів". Причому зробити це потрібно вже до наступних виборів.

Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування