А Facebook його знає: блог-пости українського уряду

На офіційних акаунтах міністерств у Facebook та Twitter в українців часто питають думку щодо того чи іншого законопроекту. Урядовці вважають це елементом демократії. Соціологи називають це "піаром і дурницею".

На офіційних акаунтах міністерств у Facebook та Twitter в українців часто питають думку щодо того чи іншого законопроекту. Урядовці вважають це елементом демократії. Соціологи називають це "піаром і дурницею".

Українські чиновники активно беруть на озброєння популярний і безкоштовний інструмент впливу на людей - соцмережі. Наприклад, у Twitter-акаунті Кабінет міністрів України зранку у п'ятницю, 7 серпня, звернувся до підписників з питанням - чи спростило б їм життя скасування трудових книжок? "Хочемо знати вашу думку на нову ініціативу @mineconomdev відмовитись від паперових монстрів", - йшлося у твіті уряду.

Цей допис ретвітнули або якимось чином прокоментували близько ста різних користувачів. Та вже за кілька годин урядовий акаунт урочисто підсумував підтримку людей. "Більшість коментарів - 94 відсотки - за реформування. Ваша думка важлива! Подробиці згодом". І того ж дня від міністерства економічного розвитку та торгівлі з'явився ще один допис у мережі з закликом про те, що час скасувати трудові книжки, та аргументацією, чому це слід робити. Тобто менше ніж за добу міністерство поставило на голосування, визначило результати опитування і підсумувало свою позицію.

Реклама:

Аби лише спитати

Інакше, ніж дурницею, такий підхід не можна назвати, вважає соціолог та директорка фонду "Демократичні ініціативи" Ірина Бекешкіна. Таке "опитування" представляє думку не всіх верств населення, а лише активних користувачів соцмереж, пояснює DW експертка. І додає, що воно жодним чином не може бути репрезентативним. "Ну, це дурниця, дурниця просто, якщо Кабмін дійсно написав, що 94 відсотки за скасування трудових книжок. Так само можемо вийти на вулицю і опитати всіх перехожих людей, яких ми зустріли. Кого вони представляють? Тільки тих, кого ми зустріли. Кількість тут не має жодного значення!" - обурюється Ірина Бекешкіна.

На думку соціолога, якби уряд дійсно хотів дізнатись думку людей, він мав би організувати та провести загальнонаціональне опитування за всіма правилами вибірки: коли опитуються люди різної статі, віку, місця проживання тощо. А інтернет-голосування Бекешкіна вважає більше популізмом політиків.

Натомість у мінекономіки такі опитування називають гарним каналом швидкого зворотнього зв'язку, бо для більшості людей зручніше писати в соцмережі. "Часу на проведення громадських обговорень у мене немає, та й людям незручно їхати в громадську приймальню, щоб поскаржитись чи висловити свою думку", - пояснює заступник міністра Максим Нефьодов.

Ірина Бекешкіна: Ну, це ж дурниця!

Ірина Бекешкіна: Ну, це ж дурниця!

Він запевняє, що "Facebook уже неодноразово ефективно проявляв себе у спілкуванні з підприємцями". Наприклад, під час прирівнювання пива до алкогольних напоїв. "Тоді реалізація закону була не продумана, і від цього потерпали мініброварні. Ми почули їх скарги в соцмережах, зустрілись з ініціативною групою і вирішили це питання", - розповідає Максим Нефьодов у розмові з DW. Чиновник зізнається, що часто навіть реакцію членів парламенту або Кабміну можна швидше отримати через соцмережі, ніж вживу.

Спитати Facebook - як підкинути монету

Відомий український блогер Роман Шрайк, у якого лише у Facebook понад півсотні тисяч підписників, сам часто проводить опитування на різні теми. Починаючи від того, за кого люди проголосують на найближчих виборах, і закінчуючи економічною тематикою. На його опитування люди активно реагують, навіть більш активно, ніж на урядові.

Проте сам Шрайк хоч і любить проводити такі голосування, ухвалювати рішення на підставі їх результатів не радить. "Провести опитування у Facebook це те ж саме, що підкинути монету. Можеш отримати будь-який результат. Для формування політики такий інструмент в соцмережі є мало корисним", - каже блогер. Як доказ він згадує опитування, яке проводив одразу після скандального звільнення з уряду Саші Боровика. Тоді Шрайк запитував у своїх підписників, кого б вони хотіли бачити прем’єр-міністром України. І більшість відповіла, що - Боровика, хоча уже за кілька місяців про нього забули.

На думку блогера, часто через опитування політики шукають підтримку своєї ініціативи у людей. "Вони хочуть побачити підтримку, бо часто деякі наші реформатори в уряді або в правоохоронних органах почувають себе, як в тилу ворога", - пояснює Шрайк.

І дійсно - останні скандали в генпрокуратурі підтверджують, наприклад, що підтримка людей навіть через соцмережі багато чого важить. Грузинський реформатор і заступник генпрокурора Давід Сакварелідзе опитувань не проводить, але часто у Facebook прямо закликає перепостити його інформацію і долучатись до його ініціатив.

Максим Нефьодов з мінекономіки також не приховує, що подаючи до парламенту новий законопроект, важливо мати підтримку людей. "Тоді ми можемо сказати і депутатам, і урядовцям - ось, ми отримали схвальні відгуки, спитайте самі людей на вулицях", - аргументує Нефьодов.

Маніпуляція думками

Відмінність, як в Україні або, наприклад, в США, використовують соцмережі, полягає у тому, що за океаном у політика ціла команда працює над спілкуванням з людьми через інтернет. Ніхто з відомих чиновників сам не веде свій акаунт.

"Якщо політик просто вирішив, що виставлятиме якісь питання і моніторитиме час від часу відповіді, то цього не достатньо. Треба, щоб була логіка того, як він спілкується з народом, щоб народ бачив, що є якийсь фідбек, зворотній зв'язок. Це вимагає зусиль і часу", - вважає докторантка Університету Меріленда та редактор проекту Global Voices Тетяна Локоть.

На жаль, в українському Facebook дискусії відбуваються часто зовсім не так. Наприклад, міністр внутрішніх справ і активний користувач мережі Арсен Аваков теж часто апелює до людей через інтернет. Зокрема, цікавиться їхньою думкою щодо дизайну нової автівки патрульних поліцейських і схвально відгукується на підтримку. Проте, коли багато користувачів Facebook обурюються ініціативою міністра створити бригади спецпризначенців "Небесна сотня" або призначенням екс-дружини бізнесмена Сергія Тищенка на посаду керівника управління з забезпечення повернення активів, отриманих злочинним шляхом, реакції на це від чиновника немає.

Так само й під час обговорення щодо скасування трудової книжки мінекономіки в основному відповідало тим користувачам, які схвально відгукувались щодо ініціативи відомства.

Натомість, за словами Тетяни Локоть, під час обговорення програми ObamaСare у США, багато критичних зауважень і жорстких питань надходили в соцмережі і майже всі отримували свої відповідь і роз'яснення. Це була досить успішна прозора кампанія залучення громадської думки, вважає експертка.

Українські ж чиновники часто маніпулюють аудиторією і нав'язують свою думку замість того, щоб обговорювати з ними усі аспекити питання, вважає експерт інціативи "Реанімаційний пакет реформ" Ярослав Юрчишин. "Це коли питання формулюється таким чином, що на нього очікується або позитивна, або негативна відповідь", - уточнює Юрчишин. Наприклад, коли твіт міністра економічного розвитку і торгівлі Айвараса Абромавичуса про трудову книжку починається зі слів "хоронимо совкову спадщину".

DW

Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування