Незалежність чи вічний пошук "Вождя"?

П'ятниця, 06 січня 2012, 09:12

Під час відкриття щойно встановленого пам'ятника Сталіну в Запоріжжі, у натовпі було видно маразматичний за своєю суттю плакат "Сталин, встань! Наведи порядок".

Як не дивно, фанати Бандери перейняли гасло – і от вже на їхніх мітингах читаємо: "Бандера прийде – порядок наведе!". Прагнення витягнути з історії "вождів" тоталітарної доби взагалі єднає "лівих" і "правих".

Гадаю навіть, що якби не історія, символіка, мова та назва держави – їхні погляди цілком можна було б вважати союзницькими.

Націоналізація крупного бізнесу, жорстоке переслідування корупціонерів, боротьба з "гнилими" впливами Заходу та обмеження всіляких демократичних свобод – на цьому переважно зійшлися б і сталінці, і бандерівці. А якби ще й вигадати якогось уявно-абстрактного "Вождя", котрий "боровся за щастя рідного народу, проти поневолювачів та визискувачів", то його пам'ятники однаково схвально сприйняли б і у Львові, і в Донецьку.

Гаразд, але ж як можна без "вождів"? Чи може пересічний українець пишатися тим, що він українець, не знаючи про те, що в минулому в нього був справедливий і мужній "Вождь"?

Я переконаний, що може. Щоб знати і розуміти свою історію не потрібно творити ікони з політичних діячів, навіть більше – таке іконотворіння є шкідливим.

Візьмемо того ж Степана Бандеру. Був самовідданим борцем за прекрасну мету – самостійну соборну українську державу. Однак зупинятися на цьому в характеристиці Бандери – все одно, що зупинятися на характеристиці Сталіна як самовідданого борця за визволення трудящих.

Варто все-таки детальніше розглядати тих, хто буцімто має повстати з мертвих і "навести порядок".

Бандера був лідером однієї – хай і потужної політичної організації, яка мала вплив на певній частині території України і ніколи не прийшла до влади.

Методом діяльності цієї організації був терор – як щодо українських націоналістів з "конкуруючих" організацій, так і щодо "ворогів" – мешканців України "не тих" поглядів і "не того" етнічного походження.

Багато хто вважає, що лідер саме такої організації має стати символом нової України. А на мою думку, це прагнення мати свого українського "Сталіна".

Видатний військовий діяч Фінляндії Карл Ґустав Маннергейм керував державою в роки двох воєн – Визвольної та Другої світової. В обох йому вдалося здобути перемогу – відстояти незалежність Фінляндії. Принаймні в першій діяв він доволі жорстокими методами, однак межу цих методів знав: ані етнічних чисток, ані винищення родин "ворогів" у Фінляндії не було.

Чи можна вважати Маннергейма "вождем фінського народу"? Навряд чи хтось його величає саме так, що не виключає поваги до цього, здавалось би, ідеального історичного персонажа.

Нещодавно я переглядав фінський фільм "Зимова війна". Окрім кількох усних згадок про головнокомандувача, його фігура в картині не присутня. Натомість присутні прості фінські хлопці-фронтовики призвані до війська, не обмундировані, які не завжди героїчно, але завжди трагічно гинуть у холодних зимових окопах.

Пам'ять про таких солдатів є значно важливішою для народу, ніж пам'ять про лідерів. У країнах, де моляться на ідеалізованого "вождя", люди залишаються лише "витратним матеріалом" для політиків.

Коли ми говоримо про ОУН та УПА, мусимо враховувати, що ці структури були підвладні політикам, які все-таки дуже часто припускаються помилок. І ці помилки можуть коштувати життя тисячам або мільйонам громадян.

Те ж саме можна сказати про Героїв Крут – вони полягли за свободу України, факт. Але чи означає це, що ми в той час мали бездоганних "вождів", які символізують єдність нашого народу?

Надмірна концентрація на особі "вождя" вже зіграла з нами злий жарт у 2004. Ми звикли вірити у велике і мудре божество, яке має прийти і "навести порядок".

Така віра вигідна політикам – кожен з них приміряє цей образ на себе і намагається переконати довірливих виборців. Тоді, в 2004, один з політиків зайняв найвищу посаду в державі і здобув своєрідний імунітет від критики, принаймні на деякий час. Це виявилося фатальним.

Час усвідомлювати, що керівництво завжди можна і потрібно критикувати. В тому числі, це стосується й політиків минулого: боровся за світлі ідеали? Гаразд, а якими методами? Що здобув? Чи варті втрати здобутків? Чи можна було ці втрати мінімізувати, а здобутки збільшити?

На маю думку, так і має виглядати урок історії в українській школі: діти мають критично обговорювати та дискутувати тему вчинків діячів минулого, щоб так само критично і об'єктивно ставитися до діячів майбутнього.

І розуміти що саме вони, а не якийсь "вождь", який "прийде і наведе порядок", мають рухати Україну вперед. Нема чого перекладати відповідальність на когось, а потім розчаровуватись: треба брати ситуацію в свої руки і самим відповідати за свої ж рішення. Хай це складно, хай це тяжко, але це і є демократія, це і є Незалежність.

Павло Зуб’юк, для УП

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Коли державні банки зможуть продавати проблемні кредити без проблем?

Скільки коштує створити сучасну оперу та за рахунок чого існують незалежні театри?

Росія заплатить за війну: як США зробили важливий крок до конфіскації $300 млрд  російських активів

Чому міста не зацікавлені будувати власні електростанції на своїх територіях?

Чому росте тіньовий ринок тютюнових виробів

Як Україна допомагає удосконалювати американські стандарти тактичної медицини