20 правок до президентського законопроекту змін до Конституції

118 переглядів
2
Четвер, 06 серпня 2015, 11:28
Ігор Коліушко
для УП

Законопроект від президента 2217а про внесення змін до Конституції отримав "благословення" у Конституційному суді. Тепер над текстом можуть і мають попрацювати народні депутати.

Нагадаємо, що законопроект готувався, здебільшого, у закритому режимі. До того ж в останню ніч перед голосуванням текст було істотно змінено в Адміністрації президента. Тепер час вивернути на світло усі сумнівні тези, внесені в авральному режимі, і ухвалити чесний текст змін до Основного Закону.

Отже, до уваги народних депутатів 20 поправок до законопроекту 2217а від Центру політико-правових реформ:

1. Назвати новий проміжний рівень в адміністративно-територіальному устрої України в 133-й статті і далі за текстом – повітом, щоб не було плутанини з новими та старими районами.

2. Встановити в 133-й статті, що громада є сукупністю поселень із їхніми прилеглими територіями – а не частиною території країни. Бо тоді і Чорнобильська зона відчуження, і всі військові полігони, і великі заповідні території мають бути включені до якоїсь громади. Це можна, не трагедія, але для чого?

3. Уточнити в другій частині 140-ї статті, що територіальну громаду становлять мешканці усіх поселень, що входять до відповідної громади.

4. Віднести голову громади до органів місцевого самоврядування в 4-й частині статті 140 (це кращий варіант) або вилучити їх у 1-й частині 144-ї статті із числа суб’єктів видання актів місцевого самоврядування.

5. Встановити у першій частині статті 141, що право голосу мають представники відповідної територіальної громади.

6. Встановити в частинах 5 і 7 статті 141 термін повноважень виборних органів місцевого самоврядування – 3 роки.

7. Встановити в 2-й частині 144-ї статті, що акти місцевого самоврядування зупиняє суд, а у випадках, визначених законом – префект із одночасним зверненням до суду.

8. По іншому врегулювати право президента зупиняти повноваження виборних органів місцевого самоврядування. Для цього частини 3-6 статті 144 викласти в такій редакції:

"У разі ухвалення головою громади, радою громади, повітовою, обласною радою акта чи вчинення інших діянь, що виходять за межі повноважень, встановлених Конституцією та законами України для органів місцевого самоврядування, і створюють загрозу порушення державного суверенітету, територіальної цілісності, іншу загрозу національній безпеці, Президент України зупиняє повноваження органів місцевого самоврядування.

Таке рішення Президента України на предмет конституційності невідкладно розглядає Конституційний Суд України без внесення подання.

У разі зупинення Президентом України повноважень виборного органу місцевого самоврядування Кабінет Міністрів України відповідно до закону невідкладно призначає терміном до одного року державного уповноваженого, який у межах визначених законом здійснює повноваження органів місцевого самоврядування, в тому числі спрямовує та організовує діяльність відповідних виконавчих органів місцевого самоврядування громади, виконавчого комітету повітової, обласної ради.

У разі визнання Конституційним Судом України указу Президента України про зупинення повноважень виборного органу місцевого самоврядування таким, що не відповідає Конституції України, цей указ втрачає чинність і виборний орган місцевого самоврядування продовжує виконувати свої повноваження".

Відповідні зміни – вилучення слів "та призначає тимчасового державного уповноваженого" – мають бути внесені до пункту 81 статті 106, а також вилучені зміни (новий пункт 11) у 150-й статті.

9. У пункті 29 85-ї статті краще вживати термін "адміністративно-територіальні одиниці", а не перераховувати їх види, оскільки вони вводяться в наступних розділах.

10. Бажано вилучити 30-й пункт статті 85, оскільки на практиці він приводить до систематичного непризначення позачергових місцевих виборів.

11. Замість терміну "префект" в статтях 118, 119 і далі за текстом використати термін "державний урядник". Як варіант, можна використати різні назви для цієї посадової особи на районному та обласному рівнях, оскільки в них мають бути різні функції та різне відношення з президентом і кабміном.

12. Встановити в частині 1 статті 118, що виконавчу владу в областях і районах здійснюють не тільки префекти, а насамперед територіальні органи центральних органів виконавчої влади.

13. Розділити обласних і районних префектів, у тому числі за способом призначення: районних – кабмін, а обласних – президент за поданням уряду.

14. Відповідно до призначення та повноважень визначити відповідальність префектів.

15. Вилучити пункт 3 першої частини 119-ї статті про "забезпечення виконання державних програм". У крайньому разі викласти його в редакції: "координує (або контролює) виконання державних програм".

16. У пункті 4 частини 1 статті 119 добавити органи місцевого самоврядування для спрямування і координації в умовах надзвичайного та воєнного стану.

17. У пункті 5 частини 1 статті 119 доповнити "інші контрольно-наглядові та координаційні повноваження".

18. Надати право кабміну завжди скасовувати акти префектів, оскільки вони є частиною виконавчої влади, за яку відповідає уряд, а президенту – лише акти, видані на виконання пунктів 1 і 4 частини 1 статті 119.

19. Вилучити пункт 18 із Перехідних положень Конституції, або викласти його в такій редакції:

"До відновлення конституційного правопорядку на окупованій частині Донецької та Луганської областей, виведення іноземних збройних сил з їхньої території та відновлення контролю Українською державою над усією протяжністю кордону з Російською Федерацією в межах території цих областей особливості місцевого самоврядування в окупованих районах Донецької та Луганської областей, а також в районах прилеглих до лінії розмежування з окупованими районами регулюється окремими законами".

20. Внести відповідні зміни до Перехідних положень закону про внесення змін до Конституції, зокрема, доповнити пунктом, що нові райони (повіти) утворюються Верховною Радою України після утворення більшості громад, але не пізніше 1 липня 2017 року.

Голова правління Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко, спеціально для УП

powered by lun.ua
Авторизуйтесь щоб писати коментарі
Коментатори, які допускатимуть у своїх коментарях образи щодо інших учасників дискусії, будуть забанені модератором без додаткових попереджень та пояснень. Також дані про таких користувачів можуть бути передані до МВС, якщо від органів внутрішніх справ надійшов відповідний запит. У коментарі заборонено додавати лінки та рекламні повідомлення
IP: 194.79.20.---Les Dobry..
а де автоматичне позбавлення депутатства за публічне порушення КК та Конституції, простий імпічмент за народною ініціативою та право(обов"язок) на повстання проти узурпаторів та ін., та ін. ;)
IP: 91.225.121.---DND..
Доречні зауваженя однак до п. 7 уточнити - Верховний суд України, а не суд місцевого рівня! Адже всі там будуть розкуплені, як це було в Донбасі.
Усі коментарі
Допомога переселенцям: досвід Грузії
Україні необхідно брати за основу успішні моделі вирішення проблем переселенців і починати їх реалізацію. Не варто чекати 17 років, перш ніж почати щось робити, як це було в Грузії. (рос.)
Записки лібертаріанця. Громадянство
Є міркування лояльності. Його коріння росте з монархічної Європи: не можна було бути слугою двох панів або підданим двох суверенів. Однак громадянин – не слуга держави, а її співвласник. (рос.)
100 років самотності. Невивчені уроки революцій
В Україні революцій не було вже сто років. Була спроба захоплення влади й передача її в нібито хороші руки. Але без зміни підвалин, які вивели людей на Майдан, усе повернулося на свої місця. Ледь не в гіршому варіанті контрреволюції.
Дайте людям можливість заощаджувати
Уряд визначився: вугіллю та агрохолдингам – побільше, на енергозбереження – поменше.
Студентське самоврядування: перезавантаження чи застій?
Виш – це готельно-ресторанний комплекс, де студент – отримувач послуг. А студентське самоврядування – це бюро із захисту прав споживачів, яке слідкує за тим, щоб студенту в "ресторані" не вилили компот на голову.
Міністре Петренко, де обіцяна децентралізація послуг РАЦС?
У лютому 2017 року Кабмін зареєстрував у парламенті законопроект Мін’юсту про реєстрацію актів цивільного стану. Відтоді проект не рухається. А просувати його має міністр юстиції.