Політреформа з "пакету": хто що отримає і коли

Середа, 8 грудня 2004, 00:00
Багатоденне протистояння у парламенті закінчилося перемогою демократії.

Верховна Рада внесла зміни до Конституції, затвердила проект змін до Конституції по місцевому самоврядування й внесла зміни до закону про вибори президента.

Перед цим Кучма погодився на умови "Нашої України" і прийняв відставку Генерального прокурора Геннадія Васильєва. А відразу після цього депутати ганебно вигнали із Центвиборчкому Сергія Ківалова й Валерія Бондика.

Не набрала необхідної кількості голосів адвокат Олена Лукаш, що прославилася на всю країну відстоюванням інтересів Януковича у Верховному суді.

За багатостраждальний "пакет" проголосувало 402 народних депутати, з них 78 депутатів "Нашої України", 1 - депутат БЮТ. Сам Ющенко за "пакет" з політреформою не голосував, хоча й був у залі. Як сказала Тимошенко в коментарях журналістам, це єдине її досягнення

Серед найближчого оточення Ющенка "за" пакет були Зінченко, Порошенко, Рибачук, Пинзеник.

В блоці Тимошенко єдиним "відкольником" виявився Анатолій Матвієнко, який є автором двох з пакетних законопроектів, а тому голосував "за".

Одноголосно голосували за політрефлорму СПУ, КПУ, "Демініціативи" Гавриша, НАПУ Литвина, СДПУ(о), НДП-ППУ, "Центр", "Єдина Україна", "Регіони" без двох голосів, "Союз" Гапочки, рештки "трудовиків", 38 позафракційних з 40.

Після голосування проекти підписали спікер Литвин та президент Кучма, продемонструвавши рішення залу.

Литвин назвав рішення парламенту "актом консолідації та примирення".

Перед ухваленням рішення перед депутатами виступив президент Кучма, який зазначив, що в Україні "не раз виникали кризові явища, але завжди вистачало волі і розуму, щоб знайти єдино правильне рішення, яке було підтримано спочатку цим залом, а потім підтверджене суспільством".

"Ми не раз чули слова, що не повинно бути переможців і переможених, а виграла Україна. Хочу додати, що потрібно, щоб також не було принижених", - зазначив він.

"Багато пам'ятають, як приймалась Конституція. По деяких питання, здавалося, що ніколи не знайдемо конституційну більшість, ми постатейно голосували питання про мову, герб, прапор. І парламент був тоді трошки інший, але Конституція була прийнята", - зазначив Кучма, висловивши сподівання, що так буде і цього разу.

"Я тоді прийшов з таким розумінням і сьогодні. Це рішення потрібне Україні", - наголосив він.

***

Відповідно до змін до конституції, після обрання нового парламенту в 2006 році строк повноважень Верховної Ради складе 5 років. Чергові вибори у Верховну Раду проходять в останню неділю березня 5-го року повноважень парламенту.

Обраний нардеп не може мати іншого представницького мандата, займати інші оплачувані посади (крім викладацької, наукової й творчої).

Він також не може поєднувати мандат народного депутата з посадою члена Кабінету міністрів.

У випадку виникнення обставин, які порушують вимоги про несумісність депутатського мандата з іншими видами діяльності, народний депутат України в 20-денний строк від дня виникнення цих обставин припиняє таку діяльність або подає особисту заяву про складання із себе депутатських повноважень.

Повноваження народного депутата припиняються достроково у випадку складання повноважень за особистою заявою, набуття законної сили обвинувального рішення суду, визнання депутата судом недієздатним або без вісти зниклим, припинення його громадянства чи виїзду на постійне проживання за межі України, а також "сумісництва" протягом більше 20 днів.

Повноваження нардепа припиняються достроково також у випадку дострокового припинення повноважень Верховної Ради відповідно до Конституції.

Повноваження народного депутата з 2006 року припиняються у випадку невходження або виходу депутата із фракції партії або блоку партій, від яких він обраний, за рішенням керівного органу партії.

У таких випадках його повноваження припиняються достроково за рішенням вищого керівного органу відповідної політичної партії (виборчого блоку) від дня прийняття такого рішення.

З обранням нового складу парламенту рішення про дострокове припинення повноважень народного депутата у випадку особистої заяви, припинення громадянства або виїзду на постійне проживання за межі України буде прийматися Верховною Радою, а у випадку неусунення протягом 20 днів обставин, що порушують вимогу про несумісність депутатського мандата з іншими видами діяльності - судом.

Верховная Рада є повноважною за умови обрання не менш ніж 2/3 від її конституційного складу. У парламенті за результатами виборів і на основі узгодження політичних позицій формується коаліція депутатських фракцій, до складу якої входить більшість народних депутатів від конституційного складу парламенту.

Коаліція депутатських фракцій формується протягом одного місяця від дня відкриття першого засідання Верховної Ради.

Коаліція депутатських фракцій відповідно до Конституції вносить пропозицію президентові про кандидатуру прем'єр-міністра, а також пропозиції про кандидатури до складу уряду.

Депутатська фракція, до складу якої входить більшість народних депутатів від конституційного складу парламенту, має права коаліції депутатських фракцій, передбачені Конституцією.

До повноважень Верховної Ради відносяться, зокрема, внесення змін у Конституцію, призначення всеукраїнського референдуму, схвалення рішення президента про використання Збройних сил України й інших військових формувань у випадку збройної агресії проти країни, відсторонення президента України з посади в порядку імпічменту, розгляд і прийняття рішень про схвалення програми діяльності Кабміну.

До повноважень парламенту належить також призначення за поданням президента прем'єр-міністра України, міністра оборони, міністра закордонних справ, призначення за поданням прем'єр-міністра інших членів уряду, голови Антимонопольного комітету, глави Держкомітету телебачення й радіомовлення, глави Фонду держмайна, а також звільнення цих осіб від посад, рішення питання про відставку прем'єр-міністра й членів уряду, контроль за діяльністю уряду.

Крім того, до повноважень Верховної Ради відносяться призначення й звільнення за поданням президента голови СБУ, голови Нацбанку, членів ЦВК, надання згоди на призначення й звільнення президентом генпрокурора, висловлення недовіри генпрокурору, наслідком чого є його відставка.

Парламент також призначає й звільняє голову й інших членів Рахункової палати, уповноваженого Верховної Ради з прав людини, половину складу Ради НБУ, половину складу Національної ради з питань телебачення й радіомовлення, половину складу Конституційного суду, призначає суддів безстроково.

Парламент також повноважний затверджувати загальну структуру, чисельність, визначати функції Збройних сил, Служби безпеки, інших створених відповідно до законів військових формувань, а також Міністерства внутрішніх справ.

Верховная Рада за пропозицією президента або не менш ніж 1/3 народних депутатів може розглянути питання про відповідальність Кабінету міністрів і прийняти резолюцію недовіри уряду більшістю від конституційного складу парламенту.

При цьому питання про відповідальність Кабінету міністрів не може розглядатися Верховною Радою більше одного разу протягом однієї чергової сесії, а також протягом року після схвалення програми діяльності Кабінету міністрів або протягом останньої сесії Верховної Ради.

Президент може достроково припинити повноваження парламенту, якщо протягом 60 днів після відставки Кабміну не сформовано персональний склад уряду, або якщо протягом 30 днів чергової сесії пленарні засідання не можуть розпочатися.

Рішення про дострокове припинення повноважень Верховної Ради приймається президентом України після консультацій з головою парламенту, його заступниками й лідерами депутатських фракцій. Разом з тим глава держави не може достроково розпустити парламент в останні шість місяців строку повноважень Верховної Ради й президента.

Президент України також може достроково припинити повноваження парламенту у випадку, якщо протягом місяця у Верховній Раді не сформована коаліція депутатських фракцій.

У випадку дострокового припинення повноважень президента виконання його обов'язків на період до обрання й вступу на посаду нового глави держави покладається на голову Верховної Ради.

Згідно з законопроектом, Кабінет міністрів відповідальний перед президентом України й Верховною Радою, є підконтрольним і підзвітним парламенту в межах, передбачених Конституцією. До складу Кабміну входять прем'єр-міністр, перший віце-прем'єр, віце-прем'єри, міністри.

Прем'єр-міністр призначається Верховною Радою за поданням президента. Кандидатуру для призначення на посаду прем'єра вносить президент за пропозицією коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді або депутатських фракцій, до складу яких входить більшість народних депутатів від конституційного складу парламенту.

Міністр оборони, міністр закордонних справ призначаються парламентом за поданням президента. Інші члени Кабінету міністрів призначаються Верховною Радою за поданням прем'єра.

Кабінет міністрів складає повноваження перед новообраною Верховною Радою. Прем'єр й інші члени уряду мають право заявити парламенту про свою відставку. Відставка прем'єра, прийняття парламентом резолюції недовіри Кабінету міністрів спричиняють відставку всього складу уряду.

У цих випадках Верховна Рада формує новий склад уряду в строки й у порядку, передбаченому Конституцією. Кабмін, який склав повноваження, продовжує виконувати свої повноваження до початку роботи нового складу уряду.

Члени Кабміну, керівники центральних і місцевих органів виконавчої влади не мають права поєднувати свою службову діяльність із іншою роботою (крім викладацької, наукової й творчої роботи у позаробочий час), входити до складу керівного органу або наглядової ради підприємства або організації, що має метою одержання прибутку.

Чергові вибори президента України проводяться в останню неділю останнього місяця 5-го року повноважень глави держави. У випадку дострокового припинення повноважень президента вибори проводяться в період 90 днів від дня припинення повноважень.

Президент України припиняє повноваження парламенту у випадках, передбачених Конституцією. За пропозицією коаліції депутатських фракцій у парламенті президент вносить подання про призначення Верховною Радою прем'єр-міністра України не пізніше, ніж на 15-й день після одержання такої пропозиції.

Президент також вносить у Верховну Раду подання про призначення міністра оборони, міністра закордонних справ України, призначає на посаду й звільняє з посади за згодою Верховної Ради генпрокурора, вносить у парламент подання про призначення глави Служби безпеки, призначає й звільняє половину складу Національної ради з питань телебачення й радіомовлення, половину складу Конституційного суду, половину складу Ради Нацбанку.

Прокуратуру України очолює генпрокурор, який призначається й звільняється за згодою Верховної Ради президентом України. Верховна Рада може висловити недовіру генеральному прокуророві, що спричиняє його відставку.

Судді в Україні перебувають на своїй посаді безстроково, крім суддів Конституційного суду й суддів, які призначаються на цю посаду вперше. Суддя звільняється з посади органом, що обрав його або призначили, у випадку досягнення 65 років. До складу Конституційного суду входить 18 суддів, президент і Верховна Рада призначають по 9 суддів КС.

Генеральній прокуратурі надаються повноваження нагляду за дотриманням прав і свобод людини й громадянина.

Відповідно до законопроекту, до складу сільської, селищної, міської, районної, обласної ради входять депутати, які обираються жителями села, селища, міста, району й області на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування строком на 5 років.

Відповідно до заключних і перехідних положень законопроекту, закон набуває чинності з 1 вересня 2005 року у випадку, якщо до цього часу будуть прийняті зміни в Конституцію, що стосуються реформування системи місцевого самоврядування (законопроект 3207-1 - ІФ). Якщо до 1 січня 2006 року ці зміни не будуть прийняті, закон набуває чинності самостійно з 1 січня 2006 року.

Конституційний склад парламенту в кількості 450 народних депутатів обирається в 2006 році на основі загального, рівного й прямого виборчого права шляхом таємного голосування за пропорційною системою з обранням народних депутатів у багатомандатному загальнодержавному виборчому окрузі за виборчими списками кандидатів у депутати від політичних партій, виборчих блоків політичних партій. Із цих виборів строк повноважень Верховної Ради становить 5 років.

Кабінет міністрів, сформований до дня вступу на пост президента України, обраного на чергових виборах в 2004 році, продовжує здійснювати конституційні повноваження після вступу в чинність цього закону.

При відставці уряду у випадках, передбачених Конституцією, формування нового складу Кабміну здійснюється протягом 60 днів, починаючи від дня відставки.

Коаліція депутатських фракцій у Верховній Раді або депутатській фракції в парламенті, що має права коаліції, повинна бути створена протягом 1 місяця від дня початку повноважень Верховної Ради, обраної на пропорційній основі в 2006 році.

У випадку відставки Кабінету міністрів, сформованого до дня вступу на посаду президента України, обраного в 2004 році, до дня знаходження повноважень Верховною Радою, обраної в 2006 році, новий склад уряду формується за пропозицією депутатських фракцій (груп), до складу яких входить більшість народних депутатів від конституційного складу парламенту.

Судді Конституційного суду, призначені з'їздом суддів України, продовжують здійснювати свої повноваження до призначення Верховною Радою й президентом нових суддів КС, повідомляє Інтерфакс-Україна.

Зміни до Конституції вступають в силу з 1 вересня 2005 року, якщо на той час ухвалять зміни Конституції про місцеве самоврядування. Якщо це зроблено не буде - то зміни вступлять в дію з 1 січня 2006.

***

Зміни до закону про вибори покликані знизити рівень можливих фальсифікацій і зловживань під час очікуваної і майбутніх виборчих кампаній.

Зокрема, у цьому законі йдеться про новий принцип формування дільничних виборчих комісій. Зменшується також число відкріпних посвідчень до 0,5% (було 4% від числа виборців).

При одержанні відкріпного посвідчення виборцю в паспорті або іншому документі, що засвідчує його особу, буде ставитися відповідна відмітка, що повинна погашатися на дільниці, коли він проголосує за таким посвідченням.

Крім того, голосування вдома дозволяється тільки інвалідам 1-ї групи, нездатним пересуватися самостійно, за наявності відповідної заяви і документа, що підтверджує інвалідність.

Коментарі

Екс-радник Кучми Олександр Волков вважає події в парламенті "перемогою Ющенка".

"Сьогодні деморалізований основний інструмент фальсифікацій Януковича. Всі чиновники на місцях розуміють, що за це доведеться відповідати, і це головне, чого вони бояться. І притягнути їх до відповідальності може новий генпрокурор", - сказав він.

Волков не згодний з думкою, що зміни до Конституції, які вступають у дію через вісім місяців або рік, заберуть повноваження у президента Ющенка.

"Щоб владу не втратити, її достатньо отримати не на вісім місяців, а на один день. Якщо клямка в голові є, то цього вистачить, щоб втримати владу 10 років. Якщо клямки в голові немає, то навіщо взагалі брати владу?", - сказав Волков.

Керівник офісу Ющенка нардеп Олег Рибачук також вважає події середи перемогою Ющенка. "Ющенко добився головного – консолідував націю. А Янукович тепер – це регіональний лідер".

"Після вступу в дію змін до Конституції, на парламентських виборах 2006 партія, створена на базі "Нашої України", переможе і буде інструментом реалізації програми Ющенка-президента", - додав Рибачук.

"Після 2006 Ющенко як президент матиме підтримку парламенту і зможе робити таке, що не снилося Кучмі, бо він спиратиметься на Конституцію".

Керівник фракції "Демократичні ініціативи" Дмитро Сандлер вважає, що "перемогли великі партії". "Думаю, варто очікувати змін до закону про парламентські вибори – буде підвищено бар’єр проходження до 8"%.

Також, за словами Сандлера, "має місце сварка Ющенка з Тимошенко, але думаю, що це – тимчасово".

Людмила Кириченко з "Регіонів України" вважає, що "переміг здоровий глузд людей у оточенні Ющенка".

"Я бачила, як Тимошенко говорила по "Новому каналу": нам треба сильна влада. Це небезпечно". За словами Кириченко, "якби ми ухвалили зміни до Конституції у квітні, якби нам вистачило шість голосів – не було всього цього протистояння, як на виборах".

Кириченко також не згодна, що зміни до закону про вибори підвищують шанси Ющенка – "вони ставлять його і Януковича у рівні умови".

Читайте також:

Проект змін до конституції 4180

Поіменне голосування за пакет

Закон "Про вибори Президента України" при повторному голосуванні 26 грудня 2004 року

Коментарі депутатів:

Тимошенко оскаржуватиме голосування за політреформу в суді

Голосування примирить суспільство. Ющенко довів, що він не бореться за повноваження



powered by lun.ua
Головне на Українській правді
Підпишіться на наші повідомлення!