Непрямі аналогії

Вівторок, 2 серпня 2005, 16:01
Із віддаленням у часі бурхливих днів помаранчевої революції на радість скептикам громадськість все більше розчаровується у своїх очікуваннях. Тому не дивно, що багато людей в Україні ставлять перед собою питання: як воно буде далі? Яким шляхом ітиме Україна? Або, точніше, куди її занесе?

Не відомо, чи полегшає українцям, якщо вони дізнаються, що шляхи, схожі на той, яким зараз торує Україна, вже проходили кілька націй. І дехто з них витримав випробування гідно й до кінця. При цьому історичні умови, в яких все відбувалося, були ген де скрутніші за наші. Візьмемо хоча б Францію.

Фото Дмитра Ванденка

Фото Дмитра Ванденка

Те, що історія нічому не вчить, відомо давно. І в цьому є своєрідний урок, який також нічого не навчає, бо люди знову й знову беруться до вивчення минулого. Проте уникнути чергових історичних грабель знову й знову не вдається. Напрошується думка, що їх і не треба уникати, і з певною частотою людству чи то народам необхідно проходити через подібні одне до одного історичні потрясіння.

Тим не менше, нижче пропонуємо читачам зазирнути на більш ніж 200 років у минуле, і, провівши аналогії із сучасним, розгледіти українське туманне майбутнє.


При спостереженні за суспільно-політичним процесом в Україні в останні кілька років, не полишає думка про схожість подій і персонажів Великої Французької Револююції у далекому 18-му сторіччі. Хоча в Києві немає Бастилії, і на українському "Марсовому полі", слава Богу, нікого не розстріляли, українському "Людовику XVI" точно не відтинуть голову, а українські "Вандея" і "Британь", підтримувані "нашою Великобританією", навряд чи піднімуть кроваве контрреволюційне повстання. Однак сутність подій, що відбувалися у Парижі і загалом у Франції, і постаті діячів того часу перегукуються із подіями в Україні початку 21-го сторіччя.

На постатях ми зупинимося іншим разом, а на події глянемо більш прискіпливо.

Отже, Франція, 1788 рік. Опозиція абсолютній монархії стає дедалі сильнішою, не дивлячись на утиски і те, що третій клас, буржуазія, платить обтяжливі податки і відповідає по всій суворості закону, а дворянство і духовенство податків не сплачують, проте мають величезні статки. Французькі олігархи щільним колом оточують короля, плекаючи його інтереси у своїх інтересах, країна потопає у казнокрадстві, бюрократії і крокує до фінансової прірви.

Фото AFP

Фото AFP

Людовик XVI, себелюбний та м'який і при цьому заздрісний і помстливий, залежний від думки наближених до нього осіб - монарх, який більш за все полюбляє полювання, і внутрішня сила душі якого не відповідає положенню, яке займає, аби хоч якось покращити стан казни, змушений призначити головою фінансового відомства - одного з найважливійших міністерств королівства – пана Неккера.

Неккер вже був головним фінансистом кілька років тому, і, будучи не в змозі бодай призупинити бюрократичну машину розкрадання держави, передчуваючи звільнення, оприлюднив бюджет, де ясно було видно, що головним винуватцем величезного дефіциту був королівський двір.

Фото AP

Фото AP

На роль загальнонаціонального лідера пан Неккер, втім, не тягне, тим паче, що він є швейцарець, проте він має величезну популярність у народі, і в ньому багато хто бачить того, хто покращить стан речей. І король змушений пристати на вимогу Неккера скликати Генеральні Штати, що було надзвичайним способом вирішення економічних і суспільно-політичних проблем держави.

Зрозуміло, що король, та особливо його оточення, не збираються поступатися владою будь-кому, але згодні пограти у піддавки, трохи перетасувавши владні функції, задобрити народ, а потім повернути собі важелі впливу, які вже почали вислизувати з рук. Такий собі варіант політичної реформи від короля.

Революційна напруга наростає у міру того, як одні накопичують все більше (матеріальних благ, прав, свобод), а іншим ці речі стають все менш доступними. Фундамент Великої Французької Революції було закладено абсолютною монархією Людовиків XIV – XVI, що не хотіла визнати прав міцніючої буржуазії.

Фото АР

Фото АР

В Україні ж відокремлена від інтересів народу компартійно-ново-українська влада стояла на горлі у національних сил та номенклатурною природою опонувала потребам молодому "класу клерків".

Отже, вибори у Генеральні Штати проходять і дають новоутворенню колосальний кредит надії. Народ чекає на зміни, прагне їх і дедалі все більше бажає впливати на їх втілення у життя. Однак, королівська влада змін якраз і не хоче допустити: король відмовляється від кількісного підходу до голосування у Генеральних Штатах, де половину місць займають представники третього класу, а залишає "покласову" норму.

Таким чином 1% населення Франції отримує 2 голоси проти 1 голосу, що представляє 99% нації. Це є та межа, через яку французький народ вже не переступить за жодних обставин.

Лідери народного руху прямо закликають до збройної непокори. З кожним днем росте відчуття власної сили в третього класу і він починає власне політичне життя: частина депутатів Генеральних Штатів, що представляють третій клас, і частина прогресивних дворян і духівників, проголошують себе Національним зібранням і приносять клятву народу і Вітчизні у залі для гри в м'яч.

Відставка королем Неккера стає останньою краплиною, і у Парижі починається повстання, що швидко переростає у розбій, але потроху організовується новоствореною Національною гвардією. Пік повстання – взяття Бастилії. Революційна влада переходить до рук Національного зібрання.

За всякою революцією незмінно приходить контрреволюція. Після революційного ривка завжди з'являються сили, що прагнуть призупинити процес революційного поступу. З лав революційних лідерів виокремлюються ті, хто воліє надати процесові поступального характеру і задовольнити інтереси обох груп, що протистоять одна одній.

При гострому революційному конфлікті це неможливо, і нещодавні провідники революції за "ведмежої" підтримки контрреволюційних сил, критиковані своїми більш радикальними соратниками, опиняються по протилежну сторону барикад та викинутими із процесу революції.

Як наслідок революція природно радикалізується, поступово позбуваючись гальмуючих елементів. Вона намагається уберегти себе від поборників старого ладу, які, аби зберегти своє положення, швидко приймають революційні гасла, у своїй суті залишаючись контрреволюціонерами.

Фото АР

Фото АР

Виживання революції починає залежати від того, чи виявиться вона достатньо радикальною, щоби не вгрузнути у гуманних розмірковуваннях і не приспатися улесливими епітетами на свою адресу від вчорашніх гонителів.

Ще у шкільному віці, прочитавши книжки Олександра Дюма, що описували події Великої Французької Революції, мені впало у вічі, яке піднесення і дух братерства панували на вулицях французької столиці, які гуманні ідеї висловлювалися їх тогочасними революційними провідниками, і як дружно діяли останні.

Вони були об'єднані спільною метою, бажанням змінити суспільний стан речей, який не можливо було більше терпіти, і як джерело рішучості і мужності використовували найвищі людські цінності.

Прості ж люди ходили вулицями і обіймали один одного, браталися і клялися у вірності французькому народу. Не цуралися плакати від щастя і із захопленням розповідали один одному наскільки краще житиметься надалі.

Свобода! Рівність! Братерство! Національне багатство на службі нації. Відсутність класової нерівності. Справедливі податки. Король не як помазаник Божий, а як виразник інтересів єдиної нації. Кінець корупції і бюрократії. Праведні суди. Рівність! Братерство! Свобода!

Однак, заволодівши владою, революційні вожді швидко розділилися на ворогуючі табори, а найавторитетніші з них перетворилися у поборників конституційної монархії і противників перерозподілу національного майна. Неккер, Лафайет, Мірабо, Байї…

Взнаки далися такі причини: принципова демократичність, навіть тоді, коли були необхідні різкі цілеспрямовані дії, інтелігентність і м'якість, що в революції аж ні до чого, зосередженість на власній славі і величі або ж незацікавленість у доведенні революції до логічного кінця. А найголовніше – страх остаточно зруйнувати існуючу систему і опинитися у невизначеному світі нових цінностей.

Фото AFP

Фото AFP

Інші дуже вправно почали перерозподіляти майно на свою користь. Деякі швидко заволоділи величезними статками, інші стали князьками у містах, куди були делеговані революційним урядом.

Часто центральна влада дуже довго зволікала із заміною "революціонера", що дискредитував себе, або просто заплющувала очі на беззаконня своїх делегатів, оскільки ті могли гарантувати бодай якесь виконання волі Парижу у більш глобальних питаннях. Насправді ж таке потурання тільки підвищувало темпи девальвації революційних очікувань.

Як результат суспільну думку хильнуло маятником у бік радикалізму – занадто вже багато несправедливості і неправди натерпівся народ, щоби дозволити хоч кому-небудь призупинити процес відвоювання собі прав і свобод. Процес ішов і змітав зі свого шляху тих, хто намагався його зупинити, шляху назад вже не існувало…

Конституційна монархія, накинута як компроміс 1789 року, коли усі втомилися і воліли осмислити те, що сталося, не вписувалася у прагнення народу, який, можливо, сам не усвідомлюючи, хотів справжнього очищення.

Фото АР

Фото АР

Знову підняли голову французькі олігархи, що попри скасування класових привілеїв, як не платили податки, так і не збиралася їх платити; знову король демонстрував повне нерозуміння прагнень народу і невміння їм слідувати. "Полум'яні" революціонери стрімко втрачали популярність і вплив на маси, будучи небезпідставно запідозреними народом у зраді його інтересів; наростали роздратування, недовіра і радикалізм.

Все б іще було нічого, якби ті самі лідери не намагалися приструнити народні потуги. Своїм авторитетом, заробленим на революційних подіях, вони прагнули зупинити її розвиток! При цьому вони апелювали до клятви у залі для гри у м'яч, і до чистого духу повстання 12 – 14 липня 1789 року (читай – до Майдану).

Більш радикальним провідникам Французької революції було дуже важко втриматися від критики своїх поміркованих товаришів. Мабуть, пишаючись і відчуттям правоти і відчуваючи себе на гребні історичних подій, їх весь час заносило у популістичні хащі.

Набирала оберти економічна криза – багатії бігли з країни, вивозячи свої капітали, про якісь "інвестиції" не могло іти мови, розкручувалась націоналізація – тобто анексія майна у розпорядження нації. Дедалі частіше приймалися рішення, що виправдовувалися революційною доцільністю.

Париж 1789 – 1791 років був цікавим суспільним утворенням – тут поруч у стані холодної війни існували революційна доцільність, новий суспільний лад, заснований на принципах рівності і демократії, та старий монархічний устрій.

Довго так не могло тривати, і розстріл демонстрантів на Марсовому полі у липні 1791 року став реваншем контрреволюції і кінцем відносно мирного співіснування. Ситуація при цьому серйозно підігрівалася тим, що провідні монархії Європи оголосили Франції війну.

Після Марсового поля старому ладу не варто було сподіватися на милосердя з боку власного народу. Народ немов збожеволів і очищав себе і свою країну від усього, що нагадувало минуле: монархія, церква, король, королева, метрична система, календар…

Фото АР

Фото АР

Примітно, що найбільш талановиті революційні керманичі дуже пильно відстежували чаяння народу і віртуозно грали свою гру на настроях натовпу. Народ платив суспільним благом, стабільністю у країні, жертвував гроші на революцію, проливав кров, віддавав життя.

Може здатися, що люди виявилися використаним в інтересах можновладців, проте, якщо глянути більш абстрактно, стає очевидним, що народ крок за кроком, потрясіння за потрясінням, розчарування за розчаруванням, йшов до мети – забезпечення своїх прав і свобод. Це прагнення, що визріло і було усвідомлене критичною масою людей в країні, вперто реалізовувалося, і не могло бути ні зупинене, ні спотворене будь-якими випробуваннями.

Лідери думали, що вони є на гребні суспільних настроїв і керують ними, проте народ возвеличував їх лише для того, щоби скинути як тільки ті починали проявляти ознаки відступництва, надаючи ще один урок приниження тим, кому він довірив себе представляти.

Народ привчав поважати себе, вчив працювати на себе і у своїх інтересах. І часи імперії і повернення до монархії, я вважаю, були своєрідним періодом інкубації вже досягнутих змін у суспільстві і суспільній свідомості, щоб потім змінитися черговими революційними проривами.

Альфонс Ламартін так писав про ті часи: "Це історія, що повна сліз і крові, повна також і уроками для народів. Ніколи, мабуть, стільки трагічних подій не відбувалося у такий короткий час, ніколи так швидко не виявлялося таємне співвідношення, яке існує між діями і їх наслідками.

Ніколи із більшою швидкістю слабкості не тягли за собою помилки, помилки – злочини, злочини – кару. Ніколи ще із більшою очевидністю не виявлялася та правосудна відплата, яка, подібно сумлінню, нерозривно пов'язана із нашими діями і здійснюється навіть більш невідворотно, ніж фатум у древніх, ніколи моральний закон не отримував більш блискучого підтвердження і не мстився за себе із більшою жорстокістю."

Чи не дивно, наскільки подібна описана вище ситуація до нині існуючої в Україні? Те, що відбувалося двісті років тому у Франції, можна як аплікацію накласти на сучасну Україну.

Фото АР

Фото АР

Якщо побудувати аналогії, і вони хоча б на декілька відсотків виявляться "прямими", можна, зазирнувши у майбутнє, сказати, що шлях, на якому знаходиться Україна, ще тільки-но почався.

Нас чекають: ідеологічні і економічні розчарування → зневіра → апатія → обурення → черговий Майдан → нова надія, радість і → черговий рівень самоповаги.

Спостерігаючи за Україною, стає зрозумілим, що український народ прийняв не усвідомлене, але остаточне рішення домогтися місця своїй гідності. Таке рішення є негласним запитом, що виштовхуватиме на арену історії нові і нові постаті, які вестимуть народ, коли старі лідери будуть втомлюватися і зраджуватимуть справі. Цей шлях для українців мінімум у декілька десятиліть, але він вартий того. Самоповага формується повільно, проте, кажуть вчені, передається далі у генах.

Якщо побудовані аналогії виявляться дещо "непрямими", то український народ здійснюватиме революцію відповідно до свого духу - м'яко, але без зупинку, із зовнішніми ваганнями, проте із внутрішньою твердістю.

Саме український національний характер дозволить уникнути серйозних жертв і ламання багаточисельних доль, що вдасться довершити революцію так, щоби нам не треба було повторювати слова Манон Ролан, сказані більш, ніж двісті років тому: "Які злочини ми здійснили в ім'я свободи!"




Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування
Реклама:
Головне на Українській правді